M Tóth Éva, Kiss Melinda (2014)
Typotex Kiadó
Tartalom
A Pannóniához már inkább mestereik, inspirációik révén kötődő alkotók a következő társítás tagjai. Ők már az a generáció, akik pályafutásuk során természetes módon lépték át az országhatárokat, nemzetközi produkciókban edződtek itthon vagy külföldi stúdiókban, rendszeresen járták a fesztiválokat, s az önálló művészi program igényével, a határterületeket is „belakva” építették mára zenitre jutott életművüket.
„Valahol ez a homokanimáció... a térbeli és síkbeli dolgoknak a keveredése, egy különleges világ. Fantasztikus az anyag, mert azzal, hogy csúszik az üvegen a homok, nagyon gyorsan lehet vele dolgozni, gyönyörű faktúrái vannak, nagyon szépek a színei, a formái. .... mindig hagyom, hogy a közönség is játsszon vele.“
Cakó Ferenc, 1997 (CirkaFirka, MTV, M Tóth Éva riportja)
Cakó Ferenc grafikusművészként végzett a hetvenes évek elején a képzőművészeti főiskolán, s korán az amatőr filmes mozgalom egyik legismertebb alakja lett. Foky Ottó bábanimációs munkáinak gyerekkorától csodálója volt, s a Pannónia Filmstúdióba kerülve az ő műtermében vált professzionális filmessé. Bár sikeres bábfilmeket, sorozatokat rendezett és rendez (Sebaj Tóbiás, 1983–85; Zénó, 1985), munkássága fővonalát mégis artisztikus homokanimációs filmjei jelentik, amelyekkel nemzetközi szinten is jelentős, elismert alkotóvá vált.
Számtalan fesztiváldíja tanúskodik szakmai megbecsültségéről, de a legnagyobb érdeme valószínűleg az, hogy a homokanimáció varázslatának közvetítésével a széles közönséggel szerettette meg a filozofikus szerzői animációs filmművészetet. Látványos, virtuóz live show-i évtizedek óta lankadatlan érdeklődést váltanak ki, kortól, nemtől függetlenül, s minél távolabb kerül az animációs műfaj a szabadkézi munkától, annál nagyobb elismeréssel adózik a közönség a szemük előtt születő s egyben a helyszínen megsemmisülő, ha úgy teszik, pazarlóan gazdag kézműves improvizációnak.
Bár az eljárás, amelyet saját képére formált, a homokkal való animálás, már „fel volt fedezve”, Caroline Leaf és mások által, Cakó egyedi, izgalmas világokat formál kedvenc anyagából (Ab Ovo, Ad Astra, Hamu). S kétségkívül Cakó Ferenc az, aki talán a legsokoldalúbban aknázta-aknázza ki a mai napig a speciális technikában rejlő lehetőségeket, s fentebb említett, kivetített élő animációi akár Winsor McCay interaktív fellépéseire is emlékeztethetnek. Van a cakói attitűdben egyfajta klasszikus mutatványoshagyomány, amely hagyomány színvonalas művelésére csak a legfelkészültebb művészek képesek. Cakó ilyen értelemben karizmatikus alakja a jelenkori animációsmezőnynek.
Filmjei:
Petőfi (festményfilm), 1973
Okulária (tárgymozgatás), 1974
A szék, 1978
Csali mese, 1980
Hurut király fázik (bábfilm), 1981
Kasszagyúrók, 1981
Ad astra, 1982
Autótortúra (gyurma), 1982
Sebaj, Tóbiás sorozat, 1982-83-85
Gyermeknapi keretjáték, 1983
Ad Astra (gyurma), 1984
Sebaj Tóbiás sorozat, 1984
Zénó sorozat, 1985-88
Mit-mikor-hogyan-kinek, 1986
Ab ovo (homokanimáció), 1987
A szék (tárgymozgatás), 1987
Ad rem, 1990
Hamu (homokanimáció), 1995
A homok dala (homokanimáció), 1994, 1996
Fészek (homokanimáció), 1998
Labirintus (bábfilm), 1999
Maze, 1999
A négy évszak, 2000
Vízió, 2000
Kövek, 2001
Pszichoparádé, 2001
A róka és a holló, 2003
Randevú, 2004
Hé, S.O.S., 2005
Levelek (2006)
Arc, 2007
Érintés, 2009