M Tóth Éva, Kiss Melinda (2014)
Typotex Kiadó
Tóth Pál, vagy ahogy a szakmában közismert: „Paja”, 1971-től a nyolcvanas évek végéig a Pannónia Filmstúdió Kecskeméti Műtermének munkatársa volt. Először animátorként és fázisrajzolóként dolgozott Az idő urai a Mézga család vagy és a János vitéz című produkciókban. 1980-tól 86-ig már rendezőként jegyezte a Leo és Fred című közkedvelt sorozatot. 1987-től 1995-ig nyugat-európai stúdiókban vállalt rendezői, animátori megbízásokat. Hazatérvén megalapította Szegeden a Pajafilm stúdiót, s háromdimenziós számítógépes animációs technikával készített, készít elsősorban filmeket.
A kilencvenes években kísérletezte ki, majd a kétezres években tökéletesítette egyéni, filozofikus komputeranimációs stílusát. A Pajafilm legsikeresebb produkciói ekkor az 1996-os Egy újabb nap és az 1999-es A szentjánosbogarak nemi élete.
Tóth Pál munkái bár hagyományos, háromdimenziós programokra épülnek, szürrealisztikus-meditatív alapvetésükkel, finoman egzisztencialista humorukkal válnak ki a szokásos 3D-filmek világából. Figurái, tárgyai egyénítettek, az animáció apró rezdülésekre koncentrál. Ellenáll technika csábításainak: kívül marad a bombasztikus effekteket halmozó 3D-animátorok körén, komótos tempójú szemlélődései nem vesznek tudomást az elvárt dramaturgiai és vizuális közhelyekről. (Éjszakai horgászat, 2007)
![]() |
Rajzfilm (2005) című munkájában közvetve maga a rajzfilmtörténet elevenedik meg az alkotói vívódás tükrében, csendes iróniával...
Legutóbbi, Zápor című munkájáért a legjobb animációnak járó díjat nyerte el a 2013-as KAFF-on, s az alkotótól megszokott, lassú tempójú, melankolikus humorú mű sikerét valószínűleg segítette a 3D-technika mértéktartó, funkcionális alkalmazása és a film monokróm grafikai világának konzekvens visszafogottsága is.
Egyedi filmjei:
Szezonvég, 1996
Esti dal, 1997
Egy újabb nap, 1998
A szentjánosbogarak nemi élete, 2000
Tél, 2001
Rajzfilm, 2005
Éjszakai horgászat, 2007
Kicsi rigó, 2009
Zápor, 2012