Németh Renáta, Simon Dávid
ELTE
Tematika
Magas mérési szintű változók gyakoriság táblája
Kumulatív eloszlás
Hányadosok, arányszámok
Ismétlés: mérési szintek
Nominális és ordinális mérési szint összefoglalóan: alacsony mérési szintű változók
Intervallumskála, arányskála összefoglalóan: intervallum-arányskála mérési szint vagy magas mérési szint
A nominális mérési szinten a gyakorisági eloszlás szabadon variálható, nincs sorrendje az értékeknek. Pl. a válaszadó családi állapota
Gyakoriság |
Százalék | |
Házas, vagy élettársi kapcsolatban él |
559 |
55,9 |
Özvegy |
164 |
16,4 |
Elvált |
110 |
11,0 |
Külön él |
24 |
2,4 |
Nem házas (hajadon, nőtlen) |
143 |
14,3 |
Együtt |
1000 |
100,0 |
Ordinális mérési szint esetén a sorrend adott.
Mennyire kötődik Ön ahhoz a településhez, ahol lakik?
Gyakoriság |
Százalék | |
Nagyon |
587 |
58,7 |
Eléggé |
250 |
25,0 |
Kevéssé |
102 |
10,2 |
Egyáltalán nem |
60 |
6,0 |
Együtt |
999 |
100 |
Hogyan döntjük el, hogy egy változó nominális vagy ordinális mérési szintű?
Pl.: Településtípus (falu/város/főváros)
A mérési szint kérdésének eldöntéséhez fontos ismernünk a kutatás célját, a változó kontextusát.
Nehezen értelmezhető táblázathoz vezet, ha a fentiekhez hasonlóan, azaz minden értékhez gyakoriságot rendelve ábrázolunk egy magas mérési szintű változót.
Pl. a válaszadó életkora
Életkor |
Gyakoriság |
Százalék |
18 |
13 |
1,3 |
19 |
13 |
1,3 |
20 |
17 |
1,7 |
21 |
12 |
1,2 |
22 |
11 |
1,1 |
23 |
13 |
1,3 |
24 |
17 |
1,7 |
25 |
8 |
,8 |
26 |
31 |
3,1 |
27 |
13 |
1,3 |
28 |
16 |
1,6 |
29 |
15 |
1,5 |
30 |
15 |
1,5 |
31 |
14 |
1,4 |
32 |
19 |
1,9 |
33 |
15 |
1,5 |
34 |
19 |
1,9 |
35 |
20 |
2,0 |
36 |
15 |
1,5 |
37 |
21 |
2,1 |
38 |
14 |
1,4 |
39 |
22 |
2,2 |
40 |
20 |
2,0 |
41 |
28 |
2,8 |
42 |
27 |
2,7 |
43 |
16 |
1,6 |
44 |
19 |
1,9 |
45 |
23 |
2,3 |
46 |
23 |
2,3 |
47 |
16 |
1,6 |
48 |
20 |
2,0 |
49 |
17 |
1,7 |
50 |
13 |
1,3 |
51 |
22 |
2,2 |
52 |
13 |
1,3 |
53 |
14 |
1,4 |
54 |
17 |
1,7 |
55 |
16 |
1,6 |
56 |
17 |
1,7 |
57 |
17 |
1,7 |
58 |
15 |
1,5 |
59 |
7 |
,7 |
60 |
14 |
1,4 |
61 |
16 |
1,6 |
62 |
21 |
2,1 |
63 |
17 |
1,7 |
64 |
14 |
1,4 |
65 |
12 |
1,2 |
66 |
17 |
1,7 |
67 |
16 |
1,6 |
68 |
10 |
1,0 |
69 |
18 |
1,8 |
70 |
17 |
1,7 |
71 |
12 |
1,2 |
72 |
12 |
1,2 |
73 |
14 |
1,4 |
74 |
9 |
,9 |
75 |
7 |
,7 |
76 |
8 |
,8 |
77 |
2 |
,2 |
78 |
10 |
1,0 |
79 |
7 |
,7 |
80 |
4 |
,4 |
81 |
5 |
,5 |
82 |
4 |
,4 |
83 |
6 |
,6 |
84 |
2 |
,2 |
85 |
2 |
,2 |
86 |
2 |
,2 |
87 |
4 |
,4 |
88 |
4 |
,4 |
89 |
1 |
,1 |
Együtt |
1000 |
100,0 |
Ez így nehezen értelmezhető. Ilyenkor a változó értékeiből osztályokat képzünk valamilyen módon. Milyen eljárást kövessünk?
Kétféleképpen dönthetünk:
1. Elméleti alapon megválasztott osztályhatárok (pl. életkornál jogi-gazdasági-társadalmi válaszvonalakra alapozva: gyermek: 0–18, felnőtt: 19–61, idős: 62–)
2. Matematikai módszerek: a) egyenlő osztályközök (pl.: életkornál évtizedek)
Gyakoriság |
Százalék | |
-19 |
26 |
2,6 |
20-29 |
153 |
15,3 |
30-39 |
174 |
17,4 |
40-49 |
209 |
20,9 |
50-59 |
151 |
15,1 |
60-69 |
155 |
15,5 |
70+ |
132 |
13,2 |
Együtt |
1000 |
100,0 |
b) egyforma létszámú csoportok, azaz kvantilisek
Gyakoriság |
Százalék | |
18-31 |
208 |
20,8 |
32-41 |
193 |
19,3 |
42-52 |
209 |
20,9 |
53-65 |
197 |
19,7 |
66+ |
193 |
19,3 |
Együtt |
1000 |
100,0 |
Elnevezés: kvintilis (5 részre osztva). Szóhasználat: „az első kvintilis értéke 31” stb.
Általában a kvantilisek képzése: a kumulatív százalékos eloszlás segítségével.