Németh Renáta, Simon Dávid
ELTE
Intervallum-arányskála mérési szintű változókra.
A változó értékeit „tövekre” és „levelekre” bontjuk számjegyeik alapján, általában az első vagy első két helyiértéket választva tőnek (figyelem: első helyiértéket és nem első számjegyet!).
Ezután növekvő sorrendbe rendezzük a töveket, majd az azonos tőhöz tartozó leveleket soronként ismét rendezzük. Az így kapott ábra kissé hasonlít egy elfordított hisztogramra, azzal a különbséggel, hogy attól eltérően a tényleges értékeket ábrázolja.
Példa: országonként az átlagos heti munkaidő (növekvő sorrendben, órában):
NL-Netherl |
35.29948 |
CA-Canada |
37.26501 |
IE-Ireland |
37.39599 |
GB-Great B |
37.47162 |
CH-Switzer |
37.82437 |
NZ-New Zea |
37.88102 |
FI-Finland |
38.23138 |
FR-France |
38.54045 |
SE-Sweden |
38.5873 |
DK-Denmark |
38.61125 |
NO-Norway |
38.61965 |
DE-Germany |
38.90488 |
HU-Hungary |
39.9765 |
ZA-South A |
40.52171 |
AU-Austral |
40.85112 |
VE-Venezue |
40.9579 |
PT-Portuga |
41.2068 |
ES-Spain |
41.40199 |
IL-Israel |
41.76869 |
RU-Russia |
41.82076 |
US-United |
42.31947 |
LV-Latvia |
42.35688 |
SI-Sloveni |
42.75 |
UY-Uruguay |
42.80439 |
HR-Croatia |
43.5 |
PL-Poland |
44.04636 |
CL-Chile |
44.23623 |
JP-Japan |
44.5078 |
CZ-Czech R |
45.4177 |
DO-Dominic |
45.51872 |
PH-Philipp |
47.18957 |
KR-South K |
48.71251 |
TW-Taiwan |
49.48805 |
A megfelelő tő-és-levél ábra (az első két helyiértéket definiálva tőnek):
Gyakoriság: tő-és-levél
35* 3 36* 37* 34589 38* 256669 39* 40* 059 41* 02488 42* 3488 43* 5 44* 025 45* 45 46* 47* 2 48* 7 49* 5
Gyakran tovább bontják a töveket, pl. két részre osztva, a 0-4 és 5-9 decimális jegyekhez tartozó intervallumoknak megfelelően.
Az alábbi ábra a fentinek egy ilyen, tovább bontott változata:
35* 3 35. 36* 36. 37* 34 37. 589 38* 2 38. 56669 39* 39. 40* 0 40. 59 41* 024 41. 88 42* 34 42. 88 43* 43. 5 44* 02 44. 5 45* 4 45. 5 46* 46. 47* 2 47. 48* 48. 7 49* 49. 5
FIGYELEM: Az utóbbi ábra kevésbé „sima”, mint az előző. Ez a magas mérési szintű változók esetén már korábban látott általános probléma: minél finomabb beosztással definiáljuk a kategóriákat (itt a töveket), annál egyenetlenebb gyakorisági képet kapunk.
Milyen ábrát kapnánk az első változatból, ha a számoknak nem az első kettő, hanem csak az első decimális jegye alapján képeznénk a töveket?
Statisztikai térkép
Leggyakrabban intervallum-arányskála mérési szintű változókra.
Példa: Egy kórházi ápolási esetre eső átlagos ápolási napok száma, kistérségenként, 2007-ben.
Milyen megfigyeléseket tehetünk a térkép alapján? Mi magyarázhatja az ellátás igénybevételének területi mintázatát és egyenlőtlenségeit? (Segítség – két szempont is felmerülhet: az ellátottak eltérő szükséglete; ill. az ellátórendszer eltérő működési hatékonysága.)
![]() |
Forrás: az Egészségmonitor kutatási jelentése
Idősor ábra
Intervallum-arányskála mérési szintű változókra.
Az x-tengelyen az időt ábrázolja, az y-tengelyen egy időben változó (intervallum-arányskála mérési szintű) mutató gyakoriságát/százalékarányát.
Az adott időpontokhoz tartozó „mérési eredményeket” ábrázoljuk, majd összekötjük.
Példa: Jövedelmi egyenlőtlenségek változása a kelet-európai országokban a rendszerváltozások során.
Forrás: Flemming J., and J. Micklewright, “Income Distribution, Economic Systems and Transition”. Innocenti Occasional Papers, Economic and Social Policy Series, No. 70. Florence: UNICEF International Child Development Centre.
Amit most elég tudni:
A Gini értékkészlete a [0;1] intervallum
0 az értéke, ha a populáció minden tagja azonos jövedelemmel rendelkezik, tehát tökéletes az egyenlőség.
értéke 1, ha minden jövedelem egyetlen személy kezében összpontosul, azaz teljes egyenlőtlenség esetén.
Az alábbi ábra a GINI együttható alakulását mutatja négy volt szocialista ország esetében, a rendszerváltást követő években.
Összevetésképpen: a 90-es években Latin-Amerikában volt a Gini értéke a legmagasabb (0,5 körüli átlaggal), az iparosodott nyugati államokban 0,35 körül mozgott.
Milyen általános trend figyelhető meg mind a négy ország esetében? Megfelelnek-e várakozásainak a kapott eredmények? Milyen országok közötti különbségek olvashatók le?