Németh Renáta, Simon Dávid
ELTE
Figyelem! A kapcsolat irányát csak akkor határozhatjuk meg, ha mindkét változó legalább ordinális mérési szintű (vagy magasabb).
Pozitív irányú kapcsolat: a két változó értékei „azonos irányban változnak”, az egyik magasabb értékei a másik magasabb értékeivel járnak együtt.
Negatív irányú kapcsolat: a két változó értékei „ellentétes irányban változnak”, az egyik magasabb értékei a másik alacsonyabb értékeivel járnak együtt.
Pl.: a barátok számának megoszlása korcsoportok szerint (forrás: Társadalmi helyzetkép, 2002, KSH)
Korcsoport |
A barátok száma | |||
1-2 |
3-4 |
4-nél több |
Összesen | |
15-29 |
45,9% |
28,6% |
25,5% |
100% |
30-39 |
57,0% |
25,6% |
17,4% |
100% |
40-49 |
61,0% |
25,9% |
13,1% |
100% |
50-59 |
58,5% |
26,2% |
15,3% |
100% |
60-75 |
62,0% |
24,6% |
13,4% |
100% |
Interpretáljuk a táblát! Milyen a kapcsolat iránya?
A kapcsolat iránya negatív: a magasabb életkor általában a barátok alacsonyabb számával jár együtt.
Megjegyzés (jegyezd meg, fontos!):
Nem feltétlenül igaz: „az életkor előrehaladtával csökken a barátok száma”.
Lehet, hogy az idősebbeknek fiatal korukban sem volt több barátja: a jelenleg megfigyelt különbség inkább az időben változó kulturális-szociális környezetre vezethető vissza (pl. a mai fiatalok között kevésbé formális kapcsolatok működnek, könnyebb az utcán ismerkedni, mint régen stb).
Ez utóbbi neve: kohorsz hatás
Elkülönítés: megismételt vagy panelvizsgálattal
Példa (forrás: Társadalmi helyzetkép 2002, KSH)
iskolai végzettség |
A barátok száma | |||
1-2 |
3-4 |
4-nél több |
Összesen | |
Kevesebb, mint 8 ált. |
69,5 |
21,0 |
9,5 |
100% |
8 ált. |
57,9 |
25,4 |
16,7 |
100% |
Szakmunkásképző |
56,9 |
27,3 |
15,8 |
100% |
Középiskola |
52,5 |
26,7 |
20,8 |
100% |
Felsőfokú |
47,0 |
28,3 |
24,7 |
100% |
Interpretáljuk a táblát! Melyik lehet a függő és melyik a független változó? Milyen a kapcsolat iránya?
A független változó az iskolai végzettség, mivel az időben előbb veszi fel az értékét, mint a jelenlegi barátok száma.
A kapcsolat iránya pozitív: a magasabb iskolai végzettség a barátok magasabb számával jár együtt (ezt jól lehet követni, ha összehasonlítjuk a barátok számának eloszlását az egyes iskolai végzettségek esetén).