Enciklopédia Kiadó
Enciklopédia Kiadó
Budapesten mérnöki tanulmányokat folytatott, de rajzait látva, Rippl-Rónai József a művészi pályára irányította figyelmét. Az I. világháborúban hadifogolyként hosszabb időt töltött Szibériában. Ekkor születtek első nonfiguratív rajzai. 1923-tól a nácizmus megjelenéséig Berlinben élt, ahol a városi színháznál dolgozott, mint rajzoló és díszlettervező. Párizsba költözve, 1931-től 1953-ig az Operaház díszlet- és jelmeztervezője volt. Nevéhez fűződik a vetített díszlet ötlete és technikai kidolgozása, amelynek első alkalmazására a Faust elkárhozásának felújított bemutatóján, 1931-ben került sor, és a művet harminc éven át változatlanul, ebben a formában tartották színen. Legjelentősebb színpadi munkája Honegger zenéjére és R. Morax szövegkönyvére készült, saját maga által rendezett A színek születése volt. Miután megvált a párizsi Operától, a világ számos nagy zenei színházába, így a milánói Scalaba, a bécsi és a római Operába kapott meghívást. Színházi működésével párhuzamosan jelentős festői tevékenységet is folytatott. 1932-ben csatlakozott az Henry Valensi által akkor létrehozott Muzikalista Művészek Társaságához, akikkel számos csoportos kiállításon vett részt. Társaihoz hasonlóan, ő is a zene és képzőművészet közötti kapcsolatot kereste. Hol örvénylő, hol vulkánszerűen kirobbanó, hol pedig nyugodt ritmusú festményein, de főleg pasztelljein fantasztikus, misztikumba hajló világ jelenik meg. Kiemelkedő jelentőségű Szimfónia-sorozatának egyik darabja a párizsi Musée d'Art Moderne gyűjteményében, egy másik, a X. szimfónia pedig a Magyar Nemzeti Galériában található.
Egyéni kiállítások .
1973 • Rétrospective d'Ernest Klausz, Galerie Hexagramme, Párizs.
Válogatott csoportos kiállítások .
1932 • Salon des Indépendants, Párizs
1938 • Jelképező Művészet, Tamás Galéria
1948 • Nemzeti Szalon, Budapest
1948-tól • Salon des Réalités Nouvelles, Párizs.
Irodalom .
BAYER, R.: Entretien sur l'Art abstrait, Genf, 1965
FLAMAND, E.-CH.: Rétrospective d'~, Párizs, 1973.