Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

KOHÁN, Ferenc

KOHÁN, Ferenc

festő, (Budapest, 1967. augusztus 18. - )

Tanulmányait a Belvárosi Gimnáziumban, majd 1996-2000 között az egri Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola rajz-rajz és vizuális kommunikáció szakán folytatta. Grafikával és festészettel egyaránt, egymás kiegészítőiként foglalkozik. Alkotásaival 1994 óta jelentkezik a hazai tárlatokon. 1993-ban csatlakozott a NEMO Képzőművészeti Szabadiskola társaságához; 1994-től a Magyar Vízfestők Társaságának, 2000-től a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének tagja. A hazai művésztelepek rendszeres, évenkénti látogatója: 1994: Nagykáta; 1995: Tápióbicske; 1996-1999: Pilismarót; 2000: Tab; 2001: Szigetmonostor. Díj: 1994: Akvarell Biennálé, Eger. Korai munkáin a nagybányai iskola plein air, posztimpresszionista festészeti hagyományaihoz kötődik, annak eredményeire reflektál. Az alapvetően látványalapú, de identifikált tájrészleteket megjelenítő festmények és grafikák mellőznek minden harsányan modern irányzatosságot vagy keresett artisztikumot: elsősorban a táj által inspirált hangulatok, élmények szenzibilis közvetítői. Az alkalmazott technikákat - szén, szépia, pasztell - nem a szokványos módon használja; a képelemek határait jellegzetesen elmossa, a finom lavírozás révén feloldja. Színei visszafogottak, gyakori a monokróm felületképzés - néhol meglepetésszerűen színes, tónusfokozatokban gazdag megnyilatkozásban -, ami közelebb áll alkotói gondolkodásához, habitusához, mint a valósághűen színes megjelenítés. Kompozíciói eredetiségét, érdekességét sajátos nézőpontok, látószögek, képkivágások megválasztásával fokozza. Választott témáit részben a természetközeliség, másrészt egyfajta urbánus szemlélet jellemzi. A szinte már nőiesen befogadó, elnyelő tájképek, erdei tájrészletek, a szemmagasság fái, az alig sejtetett, a fák közt kanyargó utak, a fény- és árnyékviszonylatok érzékeny közvetítése - passzív szemlélődés erjesztette artificiumok. Művészete tematikusan egyre szűkebb, belsőbb tereket érint: a természet tájközeli témáinak mintegy ellentettjeként jelentek meg monokróm technikával készült, urbánus ikonjai: a közelről hatalmasnak láttatott, a szemlélő elé tornyosuló tűzfalak, a kontempláció igényét sugalló árkádok és szobaenteriőrök, szűk utcák, amelyek a konkrét érzékleteken túli tájra-térre utalnak. Épület-tájképei komoran magasló tűzfalai csaknem a képsík egészét befedik; szigorú, geometrikus rendre épülnek, robosztus, monumentális hatást keltenek, mégsem feltétlenül elidegenítőek. Plaszticitásuk, festőiségük, színértékeik árnyaltsága révén inkább metafizikussá növelik a képsíkot. Belső képek jelzései, amelyeken az emberi figura a maga konkrétságában ugyan sosem jelenik meg, ám láthatatlan jelenléte sejthető. Az árkádsorozat munkáinak középpontjában a tereket metsző fénysávok, térosztó faltömbök viszonya áll. Az enteriőrképek belső expanzió lenyomatai; a formákkal és arányokkal, a fény-árnyék interferenciákkal kísérletező szándékot jelzik: a vonalak precíz pontatlansága, valamint a fényderengések keltette billegés folytonos elmozdulásban láttatja a kompozíciót, a csak jelzésszerű képelemeket. ~ szubjektív hangvételű képi vallomásain az anyagok, a technikák kezelése, a kép fölötti meditáció eredményei többet mondanak el alkotójukról, mint maguk a témaválasztások.

Egyéni kiállítások . 

  • 1994 • Budakeszi Művelődési Ház, Budakeszi

  • 1995 • Fiumei úti lakásgaléria, Budapest

  • 1998 • Inárcsi Körgaléria, Inárcs

  • 1999 • Inárcsi Körgaléria, Inárcs

  • 2001 • Gold Art Kortárs Galéria és Bemutatóterem, Budapest • Óbudai Pincegaléria, Budapest

  • 2002 • Újlipótvárosi Klubgaléria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1994 • Akvarell Biennále, Eger

  • 1995 • Hódmezővásárhelyi Tavaszi Tárlat • NEMO csoport kiállítása, Budapest

  • 1996 • XV. Országos Akvarell Biennále, Tábornokház, Eger • NEMO csoport kiállítása, Budapest • Szinyei Merse Pál Társaság kiállítása, Pest Center, Budapest • Magyar Vízfestők Társasága által rendezett tárlat, 010 Galéria, Szentes • Torony Galéria, Esztergom

  • 1997 • NEMO csoport kiállítása, Művelődési Ház, Pilismarót • Tábornokház, Eger • Ifjúsági Ház, Szeged • Szombathely • Vaszary Képtár, Kaposvár

  • 1999: Fesztivál a határon, Winkler Galéria, Kőszeg

Irodalom . 

  • CZAGÁNYI L.: Újabb alkotások az inárcsi "körgalérián" - Egy kiállítás képei, Inárcsi Hírmondó, 1998. március

  • BALÁZS S.: Belső képek útjain, Magyar Demokrata, 2001. február 8.

  • BALÁZS S.: Fénymetszetek. Várhelyi Tímea és ~ képeiről, Szépirodalmi Figyelő, 2001/2-3.

  • MOHÁCSI A.: Talán utcák, mintha szobák, Napút, 2002/3.