Andrásfai Béla, Bakos Tibor, Bognár Jánosné, Bognár Mátyás, Gallai Tibor, Hódi Endre, Laczkovich Miklós, Molnár Ferenc, Reimann István, Rényi Alfréd, Révész Pál, Rónyai Lajos, Surányi János, Vadkerty Tibor, Varga Tamás
Typotex
Befejezésül egy igen érdekes esetről számolunk be, amely jól mutatja, hogy mire képes a szerencsejátékok matematikai elmélete és mire nem. Edward O. Thorp amerikai matematikus évekkel ezelőtt, amikor a Los Angeles-i egyetemen tanított, a téli szünidőben néhány napot töltött Las Vegasban és ennek során ellátogatott az egyik játékkaszinóba, ahol huszonegyest játszott – és természetesen vesztett. Ezen bosszankodva gondolkodni kezdett azon, hogy a huszonegyes játéknál (úgy, ahogy azt a nevadai játékkaszinókban játsszák[23]) mi a legjobb stratégia egy játékos részére.
Tudvalevőleg a huszonegyesnél az „osztó” (a kaszinó alkalmazottja) minden játékosnak egy jól megkevert 52 lapos kártyából 2–2 lapot oszt ki: a játékosok lapjaikat nem mutatják meg az osztónak. Az „osztó” önmagának is oszt 2 lapot, de ezek közül az elsőt köteles megmutatni a játékosoknak. A lapokat a következőképpen értékelik: minden figura (bub, dáma, király) 10 pontot ér, a többi lap az ász kivételével annyit, amennyi rá van írva (tehát pl. a hetes hét pontot). Az ászt minden játékos szabad elhatározással értékelheti 1-esnek vagy 11-esnek. A játékban az nyer, akinek lapjai pontértékeinek összege legjobban megközelíti a 21-et anélkül, hogy túllépné azt.
Minden játékosnak joga van lapjainak megnézése után anynyi újabb lapot kérni, ahányat csak akar; de ha lapjainak pontösszege meghaladja a 21-et, köteles lapjait felmutatni és kiesik a játékból. Az „osztó” önmagának is oszthat újabb lapokat. A játékosok tétjeiket megadott alsó és felső korlát között szabadon választhatják meg. Minden játékos külön játszik az „osztó” ellen. Ha a játékos lapja jobb, mint az osztóé, akkor a játékos ugyanannyit nyer, mint amennyi a tétje volt; ha rosszabb, elveszti tétjét; ha viszont egyformák (pl. mindkettőé 21), pénz nem cserél gazdát.
Az osztó nagy előnye abban áll, hogy a játékos minden esetben köteles felmutatni lapjait, és így ha azok összértéke meghaladja a 21-et, tétjét mindenképpen elveszti; akkor is, ha az osztó lapjainak összértéke is meghaladja a 21-et; ez ugyanis esetleg ki sem derül, mivel ha minden játékos eldobta a lapjait, az osztónak nem kell megmutatnia a sajátját, csak beseperi a téteket.
Thorp megfigyelte, hogy a kaszinók egész szigorú szabályokkal
előírják alkalmazottaiknak, hogy milyen rendszer szerint kell
játszaniuk,[24]
így pl. előírják, hogy ha az osztó lapjainak összértéke
eléri vagy meghaladja a
17-et, nem szabad újabb lapot osztania magának.
Thorp úgy gondolta, hogy az a tény, hogy a játékost semmilyen merev
szabály nem köti és – ellentétben az osztóval – nem köteles első
lapját felmutatni; továbbá, hogy a tét összegét ő választhatja meg,
elvileg lehetővé teszi nyerő rendszer kidolgozását az osztó fent
említett előnye ellenére is. Ezt főként arra alapozta, hogy
akkoriban – a játék meggyorsítása érdekében – a nevadai kaszinókban
az volt a szokás, hogy az osztó nem keverte meg a lapot minden
játszma után, hanem addig használt egy csomag kártyát, amíg az el
nem fogyott, és csak azután szedte össze és keverte meg az
elhasznált lapokat. Ilyen módon az a játékos, aki megjegyzi, hogy
már milyen lapok „mentek ki”, és ennek alapján rugalmasan
változtatja stratégiáját, megnövelheti nyerési valószínűségét;
feltéve, hogy tudja, hogy a rendelkezésre álló információt hogyan
használja fel. Ehhez a játékosnak nyilván az egyes lapok
kihúzásának feltételes valószínűségeit kell figyelembe vennie nem
teljes kártyacsomag esetén, és ezek alapján tudja kidolgozni
legelőnyösebb stratégiáját. Persze egyszerű és könnyen
megjegyezhető szabályokra van szükség, hiszen pillanatok alatt kell
döntenie, hogy kér-e még további lapot vagy sem. Thorp nem sajnálta
a fáradságot és – a Massachusetts Institute of Technology IBM
704-es elektronikus számítógépének segítségével – kidolgozott[25]
egy könnyen megjegyezhető stratégiát, amely a játékosnak
néhány százalék előnyt biztosít a kaszinóval szemben. Az Amerikai
Matematikai Társulat 1960-ban Washingtonban tartott találkozóján
előadást tartott számításairól. Az előadás nagy feltűnést keltett
és néhány nap múlva egy üzletembertől levelet kapott, aki
[D]
[D]
[23] Az Amerikai Egyesült Államok többi tagállamában játékkaszinók nem működhetnek legálisan. Nevadában azonban ezt megengedik a törvények.
[24] A merev szabályok előírásával próbálja a kaszinó megakadályozni, hogy alkalmazottai összejátszanak a játékosokkal és – nyereségrészesedés ellenében – a kaszinó rovására szándékosan veszítsenek.
[25] A számítás a gép 3 óráját vette igénybe.