Nyirkos Péter dr. (2005)
Melania Kiadói Kft.
Az iskolai erőszakgyakran hagyományos provokációs játékokhozés a gyermek egymás közti ingerléséheztársul, ezt pediga gyermekek szociális érintkezési gyakorlatainak tartották. Manapság az iskolai zsarnokoskodás inkább erőszaknak felel meg, mint tradicionális játéknak.
Az erőszakoskodás jelent direkt erőszakot, pl. lökdösődést, ütést, rúgást, és indirekt erőszakot, mint pl. a szociális manipulációt,vagyisa csoportból való kirekesztéstvagy pletykák terjesztését.
Az iskolai erőszak párhuzamba vonható mind a mentális, mind a fizikai bántalmazással, ez pedig gyakran hataz iskolai teljesítményreés gyakran vezetiskolából való hiányzáshoz vagy iskolától való fóbiához.
Azok a gyermekek, akik bizonyos szempontból különböznek, pl. elhízottak, depressziósak vagy nehezen tanulnak, ill. újonnan kerültek az iskolába - gyakran válnak ilyen erőszakoskodás célpontjává.
Különféle tanulmányok szerinta tanulók 1/10–1/3-avan kitéveiskolai erőszaknak,zsarnokoskodásnak.
Egy finn tanulmány szerint, amelyben a gyermekek 1/3-a iskolai erőszaknak volt kitéve, csak a szülők egyötöde és a tanárok 10%-a szerzett tudomást a sanyargatásról.
A felnőttek általában nem tudnak az erőszakoskodásról, és így nehéz beavatkozni. Kisiskolás korban a sanyargatott gyermek könnyebben beszámol róla, de az idősebb megpróbálja takargatni.
A sanyargatott gyermeknek sok psychiatriai problémája lehet. Különösen azoknak vannak psychiatriai panaszai és zavarai, akik másokat gyötörnek és őket is sanyargatják.
A korai intervenció lényeges a zsarnokoskodásnál. A tanulmányok szerint a többi gyerek sok vonatkozásban fokozatosan negatívan viszonyul az ismételten bántott gyermekhez.
A korábbi sanyargatások az életben később bűncselekmények alapjául szolgálhatnak, és súlyos bűncselekmények hátterében szerepelhetnek, illetve a jelentős alkohol fogyasztás alapjai lehetnek.
Az áldozatok inkább depressziósak, és az életben később az önbecsülésük alulértékelt. Az iskolai sanyargatás késői hatása az emberi kapcsolatokban is érvényesül, nehézségekhez vezethet a későbbi szexuális kapcsolatoknál.
A hivatásos iskolai egészség gondozóknakés a tanároknak tevékenyenmeg kell figyelniük, hogyvan-e zsarnokoskodásrólszó az iskolában, fel kell ajánlaniuk a támogatásukat a bántott gyermekek részéreésaz iskolában mindenkivel együtt kell működniük, hogymegállítsákaz erőszakoskodást. A zsarnokoskodás az egyének között történik, és ezt követően is jelen van a viselkedésben, ezért hatásosak a különféle intervenciós
nevelési programok,a tanulók közötti vagy az egész iskolában kötöttmegegyezések.
Sok gyermeknek psychiatria kezelésre, és támogatásra van szüksége a sanyargatás miatt.
Gyakranazsarnokoskodásmiattszakértőisegítségis szükséges.Az erőszakoskodás abbahagyásaa zsarnokoskodónak is jó.
Hatékony, ha beszélnek mind a zsarnokoskodó,mind a sértettcsaládjával. "Az első megbeszélést a tanár vezeti. A tanár segítésében és támogatásában részt vehet az iskolai gyermekjóléti szolgálat. A szolgálat
"Az iskola-egészségügy feladata a psychiatriai konzultáció szükségességének megítélése. Ennek érdekében be kell szerezni a tanártól a psychiatriai tünetekre és tartamukra
Az iskolaegészségi részleg személyzete konzultálhat a gyermeket vagy serdülőket ellátó psychiatriai szakrendeléssel.