Nyirkos Péter dr. (2005)
Melania Kiadói Kft.
Amikor a külső légköri nyomás csökken (pl. repülőgép felszállásakor), a középfül nagyobb nyomása általában a fülkürtön át távozik.
Amikor a nyomás növekszik (pl. repülőgép leszállásakor), a nyelés és a nyomáscsökkentő manőverek (l. alább) lehetővé teszik, hogy a levegő áramoljon a középfülbe.
Amennyiben a külső levegő és a középfül nyomása közti különbség meghaladja a 80 Hgmm-t, a fülkürt nem nyílik ki. Barotitis vagy barotrauma a következmény.
Barotitisre hajlamosító tényezők:
légúti fertőzés
allergiás vagy chronicus rhinitis
deviatio septi nasi
sinusitis
adenoid hyperplasia.
Bedugult fül, tompa hangok, néha vertigo
Fülfájás (akkor jelentkezik, ha a nyomáskülönbség meghaladja a 60 Hgmm-t)
Súlyos fájdalom, és a dobhártya szakadása, ami bizonyos mértékig csillapítja a fájdalmat. A fülből esetleg véres váladékozás észlelhető.
Behúzódott, feszes vagy alig mozgó dobhártya
Tiszta folyadék a középfülben
A kalapács testén pír, a dobhártyán kis petechiák
Ha perforatio következik be, annak helye általában a pars tensa elülső része.
Olyan beavatkozások, melyek egyenletesen elosztják a nyomást
Nyelés csukott szájjal és befogott orral
Valsalva-manőver: befogott orral és zárt szájjal végzett erőltett kilégzés, ami megnöveli a nasopharynx nyomását.
Orr decongestansok, amelyek lokálisan kell alkalmazni a leszállás előtt és alatt
Hatékony lehet az antihistamin és sympathomimeticum kombinációja.
Az orr- és a fülkürtnyálkahártya összehúzása decongestans cseppel vagy spray-vel
A beteg orrballonnal nyitja meg a fülkürtjét (Lásd: ebm00625) .
A beteg Politzer-ballont alkalmaz.
Ha a tüneti kezelés néhány nap alatt sem segít, és a panaszok nagyon zavaróak, mérlegelendő a tympanocentesis. Szükség esetén kérjünk szakorvosi konzíliumot.