Ökohatékonyság

Először a tisztább termelési technológiához kapcsolódóan jelent meg a fogalom, melyet úgy definiálhatunk, hogy egy adott termék vagy szolgáltatás milyen mértékben veszi igénybe a környezetet, azaz a környezeti hatások összességének a figyelembe vételével állapítható meg. Ha ugyanazon fogyasztási igényt többféle árucikkel elégíthetünk ki, akkor az ökohatékonyság azt vizsgálja, hogy ezek közül melyik az a termék, amely alacsonyabb szintű káros környezeti hatást okoz. A cél (win-win) mindenki nyertes állapot elérése, azaz a fogyasztói igények kielégítése nem kerülhet hátrányba, azonban olyan módon valósul meg, amely környezeti hatása nem túl kedvezőtlen (pl.: hibrid meghajtású személygépkocsik esetén nem mondunk le a motorizációról, azonban a környezeti hatás mérsékelt). Az elmélet a fenntartható fejlődéssel tovább erősödött és az alábbi fő törekvéseket tartalmazza:


  1. termékek és szolgáltatások anyag igényének csökkentése,

  2. termékek és szolgáltatások energia igényének csökkentése,

  3. toxikus kibocsátások csökkentése,

  4. használt anyagok újrahasznosítása (szelektív hulladékgyűjtés),

  5. természeti erőforrások fenntartható felhasználása (takarékosság),

  6. termékek tartósságának a növelése (eldobó termékek helyett megbízható, hosszú élettartamú áruk),

  7. a szolgáltatás igény növelése (saját gépkocsi használat helyett szolgáltatások igénybevétele).