Ugrás a tartalomhoz

Kommunális gépek II.

Dr. Szabó József (2011)

Szent István Egyetem

1.4. Portalanítás

1.4. Portalanítás

A portalanítás a szennyeződésnek a burkolattal ellátott területekről való eltávolítását jelenti. E művelet végezhető:

  • kézi erővel

  • vízsugárral

  • önfelszedő sepréssel

Vízsugaras portalanítás – Mosás

A locsolásnál lényegesen nagyobb tisztító hatás érhető el a nagynyomású mosással. Ilyenkor a tartályos jármű által szállított vizet többlépcsős centrifugál szivattyúval juttatják a mosórúdon elhelyezett fúvókákhoz. A nagynyomású vízsugár mechanikus hatása fellazítja a szennyeződéseket az úttest felületéről és lemossa az útról az útszáli folyókába, csatornába.

A mosás csak olyan helyen végezhető, ahol a megfelelő feltételek biztosítottak:

  • szilárd, hézagmentes burkolatú úton,

  • a mosóvíz elfolyás biztosított.

A nagynyomású berendezéssel (60-400 bar) végzett mosáshoz 0,8-1,4 liter/m2 víz szükséges ahhoz, hogy a mosás után 2 – 4 g/m2 szennyeződés maradjon a felületen, és ez (normál körülmények között) legalább 4-6 órán belül ne érje el a szennyezettségi határértéket.

A mosást végző gépkocsik gyakran a locsolási művelet elvégzésére is alkalmasak, ezért felépítésük megegyezik, vagy nagyon hasonlít.

Egyetlen lényeges különbség a mosófúvókákat magába foglaló cső, a mosórúd. Ennek szélessége gyakran a jármű szélességével egyezik meg. Egyes típusoknál a mosórúd a haladási irányra merőlegesen jobbra-ballra eltolható, ezzel növelve a munkaszélességet és lehetővé téve az oldalirányú kinyúlást.

A mosórúd magassága, illetve haladással bezárt szöge átszereléssel, vagy a vezetőfülkéből elektro-pneumatikus úton állítható. Ezáltal a szennyeződés letapadásának mértékéhez, illetve mennyiségéhez lehet állítani a vízsugarat. A mosás végezhető egyedi géppel, vagy konvojban haladó járművekkel. A konvoj alkalmazására széles útfelületen, nagyobb köztereken lehet szükség. A konvoj alkalmazása a rajzon és a fotón követhető.

Seprés

A burkolt felületek száraz takarításának egyik módszere a seprés, vagy normál seprés. Ilyenkor gépi erőforrással hajtott henger, vagy tárcsa kialakítású seprő szerkezet alkotja a munkavégző szervet.

Méretét tekintve mindkét megoldás különböző munkaszélességgel, erőforrás igénnyel és kezelői elhelyezéssel készül. Ezek alapján a kialakult megoldásokat csoportosíthatjuk:

  • gyalog kísérésű tárcsás – radiális seprő. Elsősorban kültéri használatra alakították ki, belsőégésű motorral, de akkumulátoros kivitelben is létezik. A meghajtómotor centrifugális tengelykapcsolón és lassító áttételen keresztül hajtja a nagy átmérőjű – legtöbbször – műanyag szálakból kialakított tárcsás kefét. A kezelője a seprő mögött gyalogosan haladva irányítja a gépet, és biztosítja az előrehaladását. Jellemzői:

    • fokozatmentesen állítható magasságú kefe,

    • jobb/bal forgásirány választható,

    • 85 cm munkaszélesség,

    • kb. 2500 m2/óra teljesítmény

Az oldalra sepert, összegyűjtött hulladék felszedése kézi erővel történik.

  • gyalog kísérésű hengerseprő. Felépítése hasonló a radiális seprőéhez, azzal a különbséggel, hogy a seprő szálai egy henger palástján helyezkednek el sugár irányban. A seprőhenger a haladási irányra merőlegesen, vagy azzal szöget bezárva van felszerelve, esetlegesen állítható módon. A seprőhenger kettéosztott, a meghajtást középen kapja. A meghajtást belsőégésű, vagy elektromotor biztosítja. A henger a haladási iránnyal ellentétes forgásirányú. A henger munkaszélessége 700-1000 mm, átmérője 260-450 mm. Az oldalra sepert, összegyűjtött hulladék felszedése kézi erővel, vagy vákuumos felszedővel történik.

  • önjáró vagy vontatott hengerseprő. A nagyobb burkolt felületek tisztítására önjáró seprőgépeket, gépkocsikat fejlesztettek ki. A két régi fénykép tanúsága szerint már 1910-1920-as években alkalmazták ezeket. Az első képen egy benzinmotoros seprő látható 1922-ből, a másodikon elektromos meghajtású 1912-ből

Az önjáró seprőket olyan helyeken használják, ahol gyorsan kell megtisztítani a felületet, és van hely a seprett anyag elhelyezésére, gyűjtésére – a későbbi felszedésig. A nagy teljesítményű seprő célgépek munkaszélessége 2500-3500 mm. A henger meghajtása legtöbbször hidraulikus motorral történik, fordulatszáma 100-150 fordulat/perc.

A nagy átmérőjű (400-900 mm) hengerek általában elemi tárcsákból állnak össze. Az elemi szálak átmérője 2-3 mm, anyaga többnyire PP műanyag szál. Sokféle szál elrendezéssel készülnek a különböző tisztítási feladatokhoz – ezekről a seprőelemeket bemutató részben talál információkat.

A kép egy nagyteljesítményű seprő célgépet mutat, amelynek működése a videofilmen megfigyelhető útfelújítási munka közben.

http://www.superiorbroom.com

Az önjáró célgépek mellett kisebb, időszakos takarítási feladatok elvégzésére – esetleg kölcsönzésre – kialakítottak egytengelyes vontatható seprőgépeket, amelyek önálló belsőégésű motorral rendelkeznek.

Ezeket gépkocsi (személy vagy pickup), illetve más vontatójármű képes üzemeltetni, csak megfelelő haladási sebesség mellett vonóerőt kell biztosítania.

A seprőhenger szélessége 2500 mm körüli. A henger a haladási irányra merőlegesen, illetve jobbra/balra 35°-ban állítható. Meghajtását hidraulikus úton biztosítják. A henger felépítése, anyaga hasonló az önjáró seprőknél tárgyaltakhoz.

Adapterek. Traktorhoz, targoncához, rakodógépekhez - hidromotor hajtással.

De speciális tehergépjárművekhez (amelyek TLT hajtással rendelkeznek, pl. UNIMOG) szintén készülnek hasonló adapterek.

Általános műszaki jellemzők:

  • Seprőhenger szélesség : 1 500 - 3 000 mm-ig

  • Seprőhenger átmérő: ø 300 - ø 900 mm-ig

  • Jobbra-; balra seprés kézi vagy hidraulikus állítással

Egy mezőgazdasági erőgép elejére hárompont függesztéssel felszerelt seprőhenger üzeme figyelhető meg a videofilmen.

http://www.gruenig.de/englisch/clips/20.wmv

Önfelszedő seprés

Az utak, terek takarítására legelterjedtebben önfelszedő rendszerű seprőgépeket használnak. E célgépek a szemetet, porszennyeződést felszedik, tartályba gyűjtik, majd a gyűjtő-, vagy lerakó helyre szállítják. A korszerű – nagyobb teljesítményű – gépeket a káros porképződés megelőzése érdekében vízpermetezést és porszűrést biztosító szerkezetekkel látják el.

Az önfelszedés elvén működő seprőgépek mérettartománya, teljesítménytartománya széles skálán mozog, a kézi tolású gépektől az autópályákat, repülőtereket takarító nagy teljesítményű, és munkaszélességű célgépekig.

Mechanikus önfelszedő seprő

Gyalogkísérésű. A legkisebb méretű gépek kézi tolással („gyalogosan”) működnek. Általában kisebb felületek – járdák, udvarok, járműtárolók, kisebb parkolók – takarítására alkalmasak. A kézi seprővel végzett takarításnál lényegesen nagyobb teljesítmény érhető el velük.

A kézi tolású seprés előnyei:

  • keskeny, tagolt területeken is használható,

  • kis gyakorlattal jó minőségű munkavégzés eredményez,

  • viszonylag olcsó eszköz.

A kézi tolású seprés hátrányai:

  • teljesítménye kicsi (kb. 800 – 1800 m2/h),

  • a hulladék gyűjtés térfogata korlátozott,

  • egyes típusoknál seprés közben por képződik,

  • a gyűjtőtartály ürítésekor por képződik,

  • élőmunkaerő szükséges hozzá.

A seprőgép felépítése egyszerű, a járókerekek által hajtott hengerseprő és orrseprő biztosítja a szennyeződések eltávolítását. A haladási iránnyal ellentétesen forgó hengerseprő a hulladékot a gyűjtőtartályba dobja. A tartály a gépből kiemelhető az ürítéshez.

A gép fő részei a rajzon láthatók: 1 orrseprő, 2 hengerseprő (főseprő), 3 hajtókerék-pár, 4 levehető gyűjtőtartály.

A gépek fő méretei:

  • munkaszélesség: 50 – 90 cm

  • gyűjtőtartály térfogat: 10 – 40 liter

  • hengerseprő átmérő: 400 – 450 mm

  • orrseprő átmérő: 200 – 350 mm

A külső és belső térben való könnyű használhatóságot szemlélteti a videofilm.

Nilfisk Sweeper SM 800

Adapterek

Nagyobb felületek mechanikus takarítására különböző önjáró gépekhez a szennyeződés felszedésére és gyűjtésére alkalmas adaptereket fejlesztettek ki. Az adapterek segítségével a ritkábban szükséges takarítási műveleteket el lehet végezni miközben az erőgép más feladatokat is elláthat.

Az adapterek vagy front függesztésűek, vagy a jármű mögött helyezkednek el.

A hengerseprő általában felszerelhető egy vagy két úgynevezett oldalseprővel (tárcsás seprőkorong).

A seprő elemek meghajtását hidromotorral vagy TLT-n keresztül biztosítják.

A portartályban összegyűlt anyagot billentéssel, vagy zárófedél nyitásával távolítják el az e célra kijelölt helyen.

Az adapterek további komfortot biztosító egységekkel is elláthatók például vízpermetező rendszerrel (víztartály, szivattyú, szórófejek) a porképződés csökkentéséhez.

A targoncával üzemeltetett önfelszedő seprő portartályának ürítése a videofilmen is megfigyelhető.

http://www.gruenig.de/englisch/clips/3.wmv

Vákuumos rendszerű önfelszedő seprőgép

A pneumatikus felszedő rendszer tulajdonképpen kombinált rendszer, amely a mechanikus seprés és a levegőárammal történő felszívás, portovábbítás műveleteit egyesíti. Ezen kívül a légáram a sepréskor keletkező porképződést is csökkenti.

E kategóriában is több méretben találhatók a gépek:

  • gyalog kísérésű,

  • kisteljesítményű önjáró,

  • nagyteljesítményű önjáró.

A pneumatikus seprőgépek több komfort szolgáltatással készülnek:

  • beépített levegőszűrő,

  • állítható hengerseprő magasság,

  • állítható orr- vagy oldalseprő(k)

  • a seprőket leszorító erő változtatása,

  • vízpermetező rendszer.

Gyalog kísérésű pneumatikus rendszer. Ezeknél a gépeknél a légáram csak kismértékben szolgálja a felszedést, többnyire csak a porképződés megakadályozása, csökkentése a feladat. Mind a seprő(k), mind a ventilátor, esetleg a járókerék meghajtását elektromotor (akkumulátorról), vagy belsőégésű motor biztosítja. A gyűjtőtartály kivehető.

A porszűrő felülete kb. 1-3 m2. A portartály 30-60 liter térfogatú.

Kisteljesítményű önjáró pneumatikus rendszer

A vákuumos rendszerű seprőgépek elvi felépítését a rajzon tekintheti meg.

A seprő(k), a ventilátor, a járókerék meghajtását elektromotor (12-24 V-os akkumulátorról), vagy belsőégésű motor biztosítja. Többnyire rendelkeznek külön vákuumcsővel, amelyet kézzel irányítva a nagyobb mennyiségű hulladék felszedhető, hulladéktartály, a seprővel elérhetetlen helyek tisztítása elvégezhető.

A gyűjtőtartály kivehető, egyes típusoknál szabványosított gyűjtőedény (kuka), illetve billentéssel üríthető.

Általában vezetőüléssel, vagy vezetőfülkével rendelkeznek.

  • Munkaszélességük 700-2500 mm.

  • Seprési teljesítmény 2000-3200 m2.

  • A porszűrő felülete 2-6 m2.

Az elsősorban kisebb területekre, járdák takarítására alkalmas jellegzetes megoldásokat a következő képeken figyelheti meg.

A videofilm bemutatja a járdák, útszéli folyókák tisztítására kialakított önfelszedő seprő munkáját.

http://www.youtube.com/watch?v=vuApw03Z-zY&feature=player_embedded

Nagyobb területek, belvárosok szűkebb utcáinak, tereinek takarítására célgépeket alakítottak ki. A három vagy négy járókerékkel, komfortos vezetőfülkével ellátott jármű alvázra szerelik fel a munkavégző szerveket:

  • seprők,

  • szívóventillátor,

  • portartály,

  • szívócső, szívócsövek

  • víztartály, szivattyú, szórófejek.

A seprő elemek állhatnak:

  • két vagy több korong seprőből,

  • orr- vagy oldalseprővel kiegészített hengerseprőből

  • több korongseprővel kiegészített hengerseprőből

A seprő elemek elhelyezkedése az alvázon szintén sokféleképen történhet:

  • elöl

  • hasalatt (tengelyek között)

  • hátul

  • az előző megoldások kombinálásával.

Hengerseprőből és korongseprő(k)ből álló tipikus elrendezési lehetőségeket mutat a rajz.

A jól beállított hengerseprő és a felszívócső helyzete látható a rajzon.

Háromkerekű alvázra kialakított fordulékony orr- és oldalseprővel szerelt gépek látható a képen. Egyik elöl kormányzott, a másik hátul.

Két orrseprővel szerelt önfelszedő célgépet mutat be a videofilm.

http://www.madvac.com/content/cn100_parking_lot_sweeper.php

A négykerekű járművek fordulékonyságát összkerék kormányzással vagy ízelt kormányzással biztosítják.

Az ízelt kormányzású seprőgép munkaterületét a rajz mutatja be.

A kezelő jó rálátásának biztosítása érdekében – és a keskeny jármű formából adódóan – a vezetőülés a jármű középvonalában helyezkedik el.

A megtelt portartályok ürítése emelve-billentéssel történik.

Nagyteljesítményű pneumatikus rendszer

Hosszabb útvonalak takarítására nagyobb hatósugarú, nagyobb tartálykapacitású és teljesítményű önfelszedő seprőgépeket alkalmaznak. Az alváz valamely tehergépkocsi alvázán alapul. A vezetőülést többnyire a jobboldalon (illetve az úttest széle felől) helyezik el, hogy a gépkezelőnek jó rálátása legyen az oldalseprőre.

Néhány jellegzetes kialakítású gép látható a következő képeken.

Végül nézzen meg egy autópályák takarításához használható nagyteljesítményű seprőt!

A kommunális műveletek elvégzésére alkalmas gépek területén is megjelentek a környezetkímélő technológiák. A képen egy hibridhajtású önfelszedő seprőgép látható.

Seprő elemek

Korongseprő (tányér-, tárcsa seprő). A seprőszálakat körgyűrű alakban helyezik el 20 mm-es PP műanyag lapra vagy 24 mm-es rétegelt falemez lapra. A műanyag szálak legtöbbször polipropilénből készülnek.

  • beltéri használatra. A raktárak, ipari csarnokok, aluljárók takarításához használatos seprőtárcsákon gyűrű alakban sűrűn elhelyezett szálak hossza általában 60-120 mm. A szálak a tárcsa tengelyétől kifelé dőlnek. A tárcsa átmérője 160-300 mm. A PP szálak átmérője 1,5-2 mm.

  • kültéri használatra. A kültéri (közúti) használatra készülő tárcsák felépítése megegyezik a beltériekével, azzal a különbséggel, hogy nemcsak műanyag szállal készülnek, hanem acélszál, vagy vegyes (műanyag és acélszál) szálszerkezettel.

    • a műanyag szállal ø2 mm-es

    • acél szál ø0,45-0,7 mm

    • a tárcsa átmérője 540 – 600 mm

    • a seprőszálak hossza 100-200 mm

A képen PP szálas, illetve acélszálas tárcsa látható.

Hengerseprő. Elemei: 50 mm széles műanyag gyűrű alapba, műanyag szállal vagy műanyag és acélszállal vegyesen. Külső átmérő 500-700 mm, szál műanyag 2 mm PP, acél 0,45-0,7 mm

Cső alakban. Sűrű szálelrendezésű, viszonylag kis hengerátmérőjű kivitelben készülő seprők elsősorban beltéri (csarnokok, aluljárók) egyenletes felületek takarítására készülnek. Átmérőjük kb. 250 mm, a szélességük 500 - 550 mm, szálhosszúság 50-70 mm.

A közúti seprőhengerek szálelrendezése lehet:

  • sűrű,

  • egy vagy többsoros alkotó vonalú,

  • egy- vagy kétbekezdéses csavar vonalú,

  • „V” alakú

Átmérőjük 400-500 mm, hosszúságuk 700-3000 mm.

A szálak anyaga PP, vagy acélszál, amelyek önállóan vagy keverten kerülnek a hengerre.

A hengerseprők meghajtása lehet

  • tengelyvégen

  • középen (osztott seprőhengert igényel)

Útkorlát-mosó henger elem. A közutak acél korlátainak tisztítására kifejlesztett kefék hosszabb szállal készülnek és kizárólag műanyag szálból. Szálvastagság ø 0,5 mm - es PP szál.

Szegélyseprő. A gyommal borított, vastag rétegben letapadt szennyeződésű útszegély seprésére vastag fémszálakból készült korong seprőket használnak. A seprőszálak kb. 20 mm átmérőjű drótkötél elemekből is készülnek, 24 mm-es rétegelt falemez / 20 mm-es PP műanyag lap / 4 mm-es acéllemez alappal. A szegélyseprő 400-500 mm átmérőjű.

Gépi erőforrások. A seprőszerkezetek, felszívó ventillátorok meghajtására

  • elektromotorokat (akkumulátorral)

  • belsőégésű motorokat

  • nem kommunális célra készült gépeket (targonca, mezőgazdasági erőgép)

  • hajtás leadására képes tehergépkocsikat

  • önjáró célgépeket használhatunk.

Ezekre példákat mutattunk be a korábbi képeken.

Kommunális önjáró alváz elve

Közepes vagy nagyobb teljesítményű gépek többcélú használatát célozzák meg az önjáró alvázak, amelyekre az évszaknak, munkaigénynek megfelelő munkavégző adaptereket lehet felszerelni.

A gyalog kísérésű eszközök között is találhatók többcélú erőforrások, amelyekhez különféle kommunális adapterek csatlakoztathatók.

Közepes teljesítménykategóriában több kommunális célra kifejlesztett alváz létezik. Az alváz ebben az esetben teherautó alvázra épül, különböző kiegészítő elemmel.

A kategória egyik képviselője a MULTICAR család.

A nagyobb teljesítménykategória elterjedt és jól bevált példája a Mercedes UNIMOG típuscsalád.

A képen látható, hogy a járműre front- és hátulfüggesztett és meghajtott esközök, hasalatti munkaszervek és a jármű platóján elhelyezett egységek egyaránt működtethetők. A munkaszervek meghajtása mind mechanikusan (TLT), mind hidraulikusan megvalósítható. Bizonyos munkavégző egységek üzem közbeni beállításához elektromos energia is biztosított.

A képeken az alváz mechanikus hajtásrendszere, hidraulikus rendszere és a hátsó függesztő-szerkezete látható.

Kommunális önjáró alváz kapcsolófelületei

  • paralelogrammás tolólap

  • hárompont-függesztő szerkezet:

Az adapter gyorscsatlakozó(k) működését, alkalmazását a videofilmen láthatja

http://www.youtube.com/watch?v=BG8vX9K1Su0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=tJ_ooy0Yptk&feature=endscreen&NR=1

A korszerű kommunális alváz kényelmes, komfortos vezetőfülkével és kezelőszervekkel van ellátva, min ahogy a képen látható UNIMOG esetében is.