Ugrás a tartalomhoz

Kommunális gépek II.

Dr. Szabó József (2011)

Szent István Egyetem

2.2. Hóeltakarítás eszközei

2.2. Hóeltakarítás eszközei

A hóeltakarításra alapvetően négy féle eszközrendszer kerül alkalmazásra:

  • kézi eszközök

  • mechanikus eszközök

  • vegyszerkijuttató eszközök

  • termikus eszközök

Mechanikus hóeltakarító eszközök

A mechanikus hóeltakarítás eszközcsoportba a kézi eszközökön kívül a gépi erőforrással működtetett eszközök tartoznak. A hóréteg vastagságtól függően alkalmazásra kerülnek:

  • seprőgépek, seprőadapterek,

  • hóekék, ekeszerkezetek,

  • hómarók, hómaró adapterek, hószórók.

Kézi hóeltakarítás

Kézi eszközöket kisebb területek, géppel nehezen – vagy egyáltalán nem – takarítható helyeken használunk, mint a közösségi közlekedés megállói, gyalogos útátjárók, közlépcsők, keskeny és zegzugos vonalvezetésű gyalogos útvonalak.

Jellegzetes szerszámok:

  • hóseprű

  • hólapát

  • jégtörő

Hóseprő szerkezetek

A seprőgéppel, vagy seprő adapterrel csak kisebb (0-5 cm) rétegvastagságú, frissen esett, még nem letaposott laza hóréteg távolítható el a burkolattal ellátott területről.

Kiegészítő műveletként – vegyszeres hóolvasztás, ekézés után – történő alkalmazásával jó minőségű felület alakítható ki.

Hóseprőként erős szálú hengerseprők használatosak. A téli csapadék rétegvastagságához és tömörségéhez igazodóan lehet megválasztani a seprőszálak elhelyezkedését.

  • Spirálisan kötött

  • Seprőlécekkel szerelt (alkotóval párhuzamos)

  • Seprőlécekkel szerelt (egy vagy két bekezdésű csavarvonalú)

  • Tárcsaelemekből szerelt

A seprőhengerek átmérője 400 … 600 mm, hossza 1,2 … 2,5 m (reptéri célgép:  950 mm, hossz: 4,2 m).

Seprőszál anyaga:

  • acélszál

    műanyag (polipropilén)

    kevert (acél + PP vagy acél + cirok)

Seprőszál mérete:

  • Elemi szál  0,6 … 2 mm

  • Szálköteg 20 … 80 db elemi szál (ɸ 8 … 12 mm)

  • Hossza 170 … 220 mm

Hóseprővel nagy felületek tisztíthatók meg, termelékeny.

A seprőberendezés és a hajtó-, mozgató erőforrás összekapcsolása három helyzetben történhet:

  • orrseprőként (az erőgép elejére),

  • has alatti (hasi) seprőként a jármű két tengelye között,

  • utánfutó seprőként (vontatott vagy függesztett kivitelben).

A hengerseprők a haladási iránnyal (60°-75°) szöget zárnak be, hogy a lesepert hó az út széle felé mozogjon.

Az orrseprő és az utánfutó függesztett seprő paralelogramma függesztése biztosítja, hogy a henger alkotója mindig párhuzamos maradjon.

A seprőszerkezet hajtásrendszere:

  • Mechanikus:

    • TLT + fogaskerék hajtómű

    • TLT + hajtómű + lánchajtás

    • rászerelt belsőégésű motor lánchajtással

  • Hidraulikus

    • hidromotorral közvetlenül

    • hidromotor, hajtóművön keresztül

Gyalogkísérésű hóseprők kivétel nélkül orrseprők, azaz az erőgép elején helyezkednek el. A seprőhenger és a járószerkezet hajtását gép belsőégésű motorja biztosítja. A járószerkezet terepmintás gumiabroncs (szólóban, vagy ikerkerék formában), vagy gumiheveder.

Orrseprő adapter

Orrseprő adaptereket szerelhetnek mezőgazdasági erőgépekre, villástargoncákra, homlokrakodóra, teherautó- vagy pickup alvázra, illetve kommunális gépvázra.

A seprőhenger meghajtása mechanikus, vagy hidromotoros. A henger emelése általában hidraulikus munkahengerrel történik, de van mechanikus, illetve pneumatikus kiemelésű is.

A talajhoz viszonyított helyzet beállítása vagy hidraulikus munkahenger segítségével, vagy támasztókerekek magasságállításával történik (lásd az ábrát).

A nagyteljesítményű (nagy munkaszélesség, 600-900 mm hengerseprő átmérő, nagy munkasebesség) adapterek esetenként külön erőforrással biztosítják a munkavégzéshez szükséges energiát.

Önjáró seprő célgép

A nyári úttisztítás témájú tanulási egységben megismert seprő célgépek közül a hengerseprővel rendelkezők hóeltakarításra is alkalmasak.

Az önjáró seprő célgépek elsősorban széles, nagy felületek hóeltakarítására jöttek létre, mint például az autópályák vagy repülőterek kifutópályái. Bár ez utóbbi terület nem tartozik a kommunális szolgálat körébe, érdekességképen ízelítőt mutatunk be e területen alkalmazott gépekből.

A seprőhenger hossza 3,6 – 6 m, a teljesítményigénye 250-320 kW és a haladási (munka)sebessége gyakran eléri az 50 km/órát.

Hóekék

Viszonylag egyszerű szerkezetű, hajtást nem igénylő eszközök, amelyek többféle kialakításban készülnek. Általában jármű (tehergépkocsi, mezőgazdasági erőgép, targonca, illetve egyéb önjáró erőforrás) elejére tolt kivitelben – ritkábban oldalára, vagy a jármű mögött – vontatott formában készítik.

A hóekéket 5 – 50 cm hóréteg eltávolítására lehet használni.

A munkavégző felület egy- vagy kétszárnyú.

Az egyszárnyú hóeke a jármű haladási irányára merőlegesen állítva alkalmas a hónak a felületről történő eltolására, deponálására. Ferde szögbe állítva az (út)felületről a tisztítandó sávból oldalra tolására használható.

A kétszárnyú eke egy nyomvonal tisztítását végzi úgy, hogy a havat két irányba tolja.

A megfelelő tapadással rendelkező, kellően nagy teljesítményű járműveket széles sávok egymenetes tisztításához (például autópályák) oldalekével szerelik fel. Ez a jármű oldalára szerelt kihajtható eketest az egyszárnyú eke által kitolt havat továbbítja, ezzel szélesítve a nyomvonalat.

Az ekeszerkezetek fő részei:

  • ekepajzs

  • kapcsoló és állítószerkezet

  • ekeemelő szerkezet

Ekepajzs. Acéllemezből, vagy műanyagból készül, merevítő bordázattal. Profil-kialakításukkal a munkasebességhez igazodnak, valamint a tervezésnél az anyagáram minél kisebb ellenállását igyekeztek elérni.

Egyszerű ívelt profilú

Íves, lehajtható zárólappal

Városi útvonalakon nem mindenhol lehet az út szélére tolni a havat (útkereszteződés, tömegközlekedési eszközök megállói). Ilyen helyeken oldalzáró eke használata célszerű, amelynél az ekepajzs szélén leengedhető oldallemez található. Az oldallemez hidraulikus munkahengerrel leengedhető és ilyenkor a hó nem kerül az úttest szélére, csak amikor már van megfelelő helye.

Az oldalzáró elem működése is megfigyelhető a videofilmen.

http://www.youtube.com/watch?v=qHgn4aaiXfc

Az egyszárnyú ekepajzsok alsó és felső éle vagy párhuzamos, vagy pedig a felső éle a külső széle felé növekvő magasságú (a kitolt hóréteg növekvő keresztmetszete miatt).

A kétszárnyú ekék használhatók nyitóekeként, ilyenkor két oldalra dolgoznak, vagy az ekeszárnyakat egy vonalba állítva egyszárnyú ekeként használhatók. Némely típusnál a váltás csak átszereléssel valósítható meg, másoknál hidraulikus munkahenger segítségével a vezetőfülkéből is átállítható.

A kétszárnyú ekékénél alkalmazott szegmentált pajzs megjelent az egyszárnyú ekéknél is. Ez lehetőséget ad a munkaszélesség változtatására, ha a hóréteg vastagsága, vagy a tisztítandó terület ezt megkívánja. A képen látható többszegmenses, robosztus építésű fronteke nagy munkasebesség elérését tesz lehetővé. Együtt használható oldalekével, s így a kettő együtt 6,3 m-es munkaszélességet is elérhet.

Ekeél kialakítása

Az ekepajzs alsó része munka közben folyamatosan súrlódik a tisztítandó felület burkolatán, ezért jelentős kopásnak van kitéve. Az eke éle cserélhető kialakítású, anyaga

  • gumi, vászonbetéttel vagy anélkül, acéllemez erősítéssel

  • műanyag

  • acél

A gumi, vagy műanyag élek kíméletesek az útburkolathoz, laza hóréteg és latyakos hó eltávolításában jól dolgoznak, de az eljegesedett, tömődött hórétegben rosszul dolgoznak. Ilyen réteg eltávolításához acélbetétes ekepajzsok használhatók, bár az egyenetlen útburkolatot felsértheti.

Kapcsoló és állítószerkezet

A kapcsolószerkezet biztosítja az ekepajzs és az erőforrásul szolgáló eszköz (gépjármű, targonca, kommunál-trak stb.) összekapcsolását, a tolóerő átadását.

A téli szolgálatra felkészített gépjárműveken szabványos csatlakozó felületek vannak kialakítva a hóekék gyorscsatlakozást lehetővé tevő felszereléséhez. Ez lehet

  • felfogólap

  • Paralelogramma

  • csatlakozó keret

  • mellső hárompont-függesztés

Az útburkolat védelmében az ekepajzs rugalmas felfüggesztésű, amelyet rugók, vagy hidraulikus munkahengerek biztosítanak. Akadályba ütközéskor fölfelé, vagy a pajzs fölső éle előrebukva kitér.

http://www.youtube.com/watch?v=qHgn4aaiXfc

Az ekeél elemek önmagukban is képesek kitérésre rugóerő ellenében.

Az ekepajzs talaj feletti magasságát csúszótalppal vagy támasztókerekekkel biztosítják.

Emelőszerkezetek

Feladata az ekepajzs munkahelyzetbe engedése, illetve a közlekedés biztosításához szükséges (250-450 mm-re) magasságba történő felemelése.

Az emelés a nagyobb erőgépeknél hidraulikus, pneumatikus munkahengerekkel végezhető a vezetőfülkéből. A kisebb erőforrások esetében elektromos csörlővel vagy kézi erővel történik a kiemelés, illetve leengedés.

Hóeke kialakítások

Egyszárnyú ekepajzs alkalmazással

A gyalog kísérésű hóekék általában egytengelyes, 3-8 kW teljesítményű belsőégésű motoros alapgépen nyernek elhelyezést. Kisebb területek, keskeny gyalogos járdák hóeltávolítására alkalmasak. Csak kisebb hóréteg eltávolítására képesek a hajtott kerekek mérsékelt tapadása miatt. Haladási sebességük 2 km/óra körüli. A tolólap szélessége kb. 80 cm.

Nagyobb teljesítményű hótolónál a vezető az erőforrást biztosító szerkezeteken ülve végzi a munkát. Gyakori, hogy más kommunális feladatokra kialakított eszközökre (pl. fűnyíró traktor) szerelik a kézi, vagy elektromos kiemelésű tolólapokat. A tolólap szélessége 1 méter körüli. Erőforrásuk 8-16 kW körüli belsőégésű motor. A tapadás pótsúlyozással javítható. Nagyobb hóban hólánc felszerelése is javítja a működést.

A teljesítményben, komfort fokozatban következnek a kommunális célgépekre szerelhető tolólapok.

Ezek a vezetőfülkével ellátott 25-60 kW motorteljesítményű univerzális erőgépek egyaránt alkalmasak kisebb forgalmú, egynyomsávos utak és gyalogjárdák hómentesítésére, síkosságmentesítésére. A kommunális erőgépekre példájaként tekintse meg a csuklós kormányzású HOLDER C-250 típus jellegrajzát.

A kommunális erőgépek fordulékonyságát a nyomtávolság, a tengelytávolság célszerű megválasztásával, illetve a kormányzás módjával (kétkerék-, négykerék-, csuklós kormányzás) biztosítják.

A közúti hóeltakarítás általános eszköze a tehergépjárműre szerelt ekepajzs. A különböző nagyságú, teljesítményű tehergépjárművek frontfüggesztésű ekéikkel 1500-3300 mm nyomvonalat tisztítanak meg. Példaként tekintse meg egy kisebb (UNIMOG) és egy nagyobb teljesítményű (DAF) hóeke gépcsoportot.

Az eddig bemutatott hóekék mind tolt rendszerűek voltak, de létezek vontatott (hátul függesztett) megoldások is. Ezek mezőgazdasági erőgépekhez alkalmazhatók. Munkaszélességük hasonló a tehergépjárművekéhez, 1500-3000 mm.

Különleges hóeke megoldásokkal is lehet találkozni például a repülőterek kifutópályáinak tisztításához, vagy a széles – többsávos – autópályákhoz kifejlesztett gépek esetében.

Egy vontatott oldaleke látható a képen és működés közben a videofelvétele.

http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=YJEgkbq_b2Q

Egymenetes hóeltakarításhoz került kialakításra a hóeke és hóseprő kombináció. A képen látható megoldás tolt hóekéje (1) mögött elhelyezkedő oldalra kihordó csiga (2) a csiga mögötti seprő által felsepert havat az úttest szélére továbbítja. A függesztőkarok (3) biztosítják a tolóerő átadását és a szerkezet emelését. A csiga és a seprőhenger meghajtását a jármű TLT csonkjára csatlakoztatott kardántengelyen (4) keresztül kapja.

A repülőtéri kifutópályák gyors hómentesítésére is nagyteljesítményű, kombinált eszközöket használnak. A tolt ekepajzs és a hasalatti hengerseprő 5-8 méter munkaszélességű. Némely gépeknél a seprőhenger mögött ventillátoros hófúvót is találhatunk.

A konvojban haladó gépcsoport impozáns látványt nyújt.

Kétszárnyú nyitóeke

Øveraasen (norvég) nyitóeke aszimmetrikus elrendezése.

Hómarók, hófúvók

A hómarók frontfüggesztésű adapterként, vagy önjáró célgépként készülnek. Háromféle kialakításuk terjedt el:

  • palástmaró

  • homlokmaró

  • kombinált hófúvó, amely terelő hóekével kombinált homlokmaróból áll.

Hómarókat 40-50 cm-nél nagyobb hóvastagságnál használják. Ez kialakulhat hófúvás átvágásánál, vagy hóekék által összetolt hórétegként.

A hómarók munkavégző szerve két részből áll:

  • maróhenger (rotor)

  • dobóventillátor (turbina).

A palástmarók tengelye a haladási irányra merőlegesen helyezkedik el. Készülnek egy rotoros vagy többrotoros kivitelben. A jobbos-balos menetemelkedésű maróél a két szélről középre továbbítja a havat, ahonnan a dobóventillátor nagy sebességgel a kifúvó kürtőn keresztül továbbítja. A maróhengerek haladási irányban forognak.

A maróhengerek átmérője (20) 60-100 cm.

Munkaszélességük 150-260 cm.

Teljesítmény igényük (5) 50-250 kW.

(Az alacsony értékek a kisteljesítményű, gyalog kísérésű hómarókra vonatkoznak – lásd később!)

  • Egyrotoros hómaró

  • Kétrotoros hómaró

  • Három rotoros hómaró

    A marócsiga lehet zárt vagy nyitott. Az él kiképzése sima vagy fogazott lehet.

A homlokmarók esetében a marótárcsa tengelye a haladási iránnyal meggyezően helyezkedik el. E gépek között is találunk

  • egy

  • két és

  • három marótárcsásat.

Teljesítményigényük magas, 150-350 kW, ezért külön erőforrás hajtja a maróegységet.

Találkozhatunk olyan homlokmaróval, amelynek terelő részének két szélén egy-egy függőleges tengelyű maróhenger segíti a magas hófal bontását és a dobóventillátorhoz továbbítását.

Kombinált hómaró

A kombinált hómaróknak ott van jelentős szerepe, ahol a hóekék nem tudják az útmenti terepviszonyoktól vagy a magas hófaltól az út felületéről lekerülő havat elhelyezni. Ilyen esetben az ekepajzs rész a maróhoz továbbítja a havat, amelyet a dobóventillátor az akadály felett átfúj.

Munkaszélességük általában 1800-2800 mm.

Szórási távolságuk 5-35 m.

A videofilm bemutatja egy UNIMOG-ra szerelt kombinált hómaró munkáját.

http://www.youtube.com/watch?v=9TAydntDZ5I

A hómarók erőforrása igen sokféle, a kis teljesítményű kertművelő gépektől a kommunális eszközhordozókon, a mezőgazdasági erőgépeken ás a tehergépjárművekig és a speciális célgépekig terjed.

Egy-egy képpel illusztráljuk a jellegzetes erőforrás csoportokat.

  • Gyalog kísérésű kerekes és lánctalpas/gumihevederes erőforrás homlokmaró egységgel

  • ráállós kivitelű, nagyobb munkaszélességű

  • Kommunális erőgépre szerelt homlokmaróval

  • Mezőgazdasági erőgépre, homlokrakodóra szerel hómaró adapter

  • Önjáró célgépként kialakított hómaró

  • És még néhány régi hómarókép (UNIMOG)

  • 1942 - USA

Hófelrakó gépek

Városi környezetben az úttest szélére tolt nagy mennyiségű hó helyenként akadályozhatja a közlekedést, a gyalogos forgalmat. Ezekről a helyekről el kell szállítani a havat olyan helyre, ahol elegendő hely áll rendelkezésre a tárolásra. A depóniába rakott havat homlokrakodó vagy hómaró segítségével rakják fel a szállítójárműre.

A kép 1949-ben készült Amerikában a hófelrakásról és szállításról.

Homlokrakodóval történő rakodás

Hómaróval történő rakodás gépe és a rakodási folyamat képe.

A hószállítást egy rövid videofilmen is megtekintheti.

http://www.arcticmachine.fi/en/arctic-machine/media-bank

Hóolvasztás

Különleges hóeltakarítási eljárás a hóolvasztás. Bár ez ritkaságszámba megy, de lehet, hogy bizonyos helyeken létjogosultsága lehet. A berendezés megolvasztja a nyitott tartályba helyezett havat, a hólé pedig a közcsatornába vezethető.

Dízelmotoros erőforrás biztosítja a hőlégfúvók tüzelőolaj szivattyújának működését. 18-30 t/óra hó olvasztására képes a 1800-2300 literes tartályban.

A hóolvasztó berendezés munkáját a videofilmen követheti.

http://www.michiganmelters.com/video.htm

Sikosságmentesítés eszközei

A hóeltávolítás és síkosságmentesítés nemcsak mechanikus úton valósítható meg, hanem vegyszerek alkalmazásával is. A vegyszerek alkalmazása környezetkárosító hatású lehet, ezért fontos hogy a megkívánt hatás eléréséhez a lehető legkevesebb anyag kerüljön kijuttatásra. 2010-ben hatályba lépett 346/2008.(XII.30.) Korm. rendelet a fás szárú növények védelméről, amely szerint a „…belterületi közterületen, az úttest kivételével, síkosság-mentesítésre olyan anyag használható, amely a közterületen vagy annak közvetlen környezetében lévő fás szárú növény egészségét nem veszélyezteti…”

A törvény szerint kloridtartalmú fagyáspontcsökkentő szer használata csak úgy engedélyezett, hogy a szer egyszeri kijuttatásának mértéke a 40 g/m2-nél több nem lehet. Zöld területen, parkokban pedig tiltja a kloridtartalmú szerek használatát.

A síkosságmentesítésre használható anyagok lehetnek

  • érdesítő anyagok (csúszásgátló anyagok)

  • jégmentesítő (jegesedés gátló) anyagok és

  • olvasztó szerek

Érdesítő anyagként – kezelhetősége miatt – elsősorban homokot, zuzalékot lehet használni. A zuzalék utakra történő alkalmazása nem javasolt, mivel a felverődő szemcsék kárt okozhatnak a gépjárművekben, emellett nagy a forgalom okozta lehordás, így többszöri szórás szükséges. Az érdesítő anyag a telet követően nem szívódik fel, hanem az út mentén marad, ami tavasszal jelentős takarítási feladatot jelent.

Az olvasztó anyagok között vannak hagyományos és környezetbarát anyagok.

Hagyományos anyag az útszóró só. Az útszóró só (NaCl) a világ legelterjedtebb síkosságmentesítő anyaga. A környezetvédelmi törvénynek korlátozottan felel meg. Csak olyan helyeken alkalmazható, ahol növényzet nem található. Itt is korlátozott mennyiség (egyszeri kijuttatás 20 g/m2, max. 100-130 g/m2) használható. Rendszeres takarítás mellett 10 g/m2 is elegendő.

Környezetkímélő anyagok:

  • Zeolit. A Zeolit a természetben előforduló ásványi anyag. A zeolitásványok nagy mennyiségű vizet tartalmaznak, ami hőkezeléssel könnyen eltávolítható. Az így dehidratált (aktivált) anyagok használhatók fagyáspont csökkentésre. Ajánlott szórási mennyisége 50-200 g/m2.

  • Zeolit – kalcium-klorid. Ásványi zeolit kalcium-kloriddal keverve. Jégoldott, érdesítet felületet biztosít. 1-2,5 mm-es szemcseméretű. Hatását -10 fokig fejti ki. Ajánlott szórási mennyisége 50-200 g/m2.

  • Kálium-klorid (útkáli). Magas káliumtartalma miatt kíméli a környezetet. Magas fajlagos kálcium tartalmának köszönhetően olvasztóhatását gyorsan hatékonyan fejti ki. Vízben nem oldódó tartalma 1%. 3-6 mm-es szemcseméretű. Hatását -23 fokig fejti ki.

  • Pelyhesített kálium-klorid. Tiszta, homoktól, kőzúzaléktól mentes felületet biztosít a kiszórást követő 20 percen belül. Jégoldó hatása -30°-ig működik. Hatása a kiszórást követő 36 órán keresztül érzékelhető.

  • A kalcium-klorid alkalmas mind a megelőző kezelésre (havazás, ónos eső előtti kijuttatás vagy a jegesedés gátlás) mind az utókezelés (már lehullott csapadék, hó, kialakult jégpáncélolvasztásra). Kémiailag nem károsítja a betont. Hő termelésével olvaszt.

A jó síkosság-mentesítő, mivel minimális mennyiség kell belőle (20 gramm/m2) és az útszóró sóval szemben (-7) fagyáspontja -33 fok alatt található. Kiválóan oldódik vízben, egyszerűen használható, mivel sószórókkal, műtrágyaszórókkal átállítás nélkül teríthető, nem hagy nyomot, gyorsan kifejti hatását.

A megfelelő olvasztáshoz szükséges szórási norma:

• Gyenge havazás:     <0,5 cm hó/óra         30 g/m2 
• Közepes havazás:  0,5-4 cm hó/óra          70 g/m2 
• Erős havazás:             >4 cm hó/óra       100 g/m2 

A síkosságmentesítő anyagok egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy az útfelületre érkezés után lyukat olvasztanak a jégbe, majd ott fejti ki olvasztó hatását. A jégpáncél alatt létrejövő nedves réteg megszünteti az útfelület és a jég közötti kapcsolatot, ezáltal elősegíti a takarítási munkálatokat, mivel nyomás hatására megtörik a jégpáncél.

Szilárd mentesítő anyag szórás gépei

A szilárd érdesítő és csúszásmentesítő anyag egyenletes kiszórására számtalan műszaki megoldást alkalmaznak. A kisüzemi, kisteljesítményű egyszerű szórószerkezetektől a nagy területteljesítményű, a több méteres munkaszélességű berendezésekig.

A szóró berendezések fő részei:

  • tartály a szóróanyag befogadására

  • szórószerkezet az anyag kijuttatásához

  • anyag továbbító a tartályban tárolt anyagnak a szórószerkezethez továbbítására

  • adagoló

  • meghajtás

  • gépváz felfogó, függesztő elemekkel vagy járószerkezettel

A tartályok műanyagból, vagy korrózióálló (felületkezelésű) anyagból készülnek. Kúp vagy (a könnyebb tölthetőség miatt) szögletes alakúak. Méretük 0,1-0,15 m3 szóróanyag befogadásától a kb. 15 m3 tartálytérfogatig terjed.

A legkisebb szóróegységek kézi műkögtetésűek, néhány 10 kg szóróanyagot szállíthatnak. Meghajtásuk járókerékről történik, így menetarányosan mindig a beállított szórási mennyiséget juttatják a felszínre. A tartály alján helyezkedik el a hengeres vagy lapátos szórószerkezet. A szórási mennyiségi beállítás zsaluval történik. Munkaszélességük 600-1000 mm. Elsősorban járdák, kisebb parkolók, kapubejárók síkosságmentesítésére használhatók.

Hasonló működési elvű szóró szerkezetek nagyobb teljesítményű változatban is készülnek olyan helyekre, ahol csak a nyomsáv szórása szükséges vagy csak arra van lehetőség (pl. környezetvédelmi szempontból). A nagyobb teljesítményű szóróberendezés mezőgazdasági erőgép függesztő szerkezetére vagy tehergépkocsi platójának hátfalára (hátfal helyére) helyezhető.

A függesztett tartályok térfogata 0,3-1,4 m3. Működtetésükhöz 20-100 kW motorteljesítményű erőgépre van szükség. A menetarányos hajtás TLT-n keresztül történik. Általában 1-2,3 m munkaszélességben készülnek.

A kialakítás szükségtelenné teszi külön feltöltő eszköz vagy személyzet közreműködését.

A tehergépjármű platójára szerelt szórószerkezet nagysága a hordozó jármű paramétereihez igazodik. A szórószerkezethez történő anyagtovábbítás csigás kihordóval történik. A szórószerkezet hidraulikus meghajtást a hordozójármű hidraulikájáról vagy a járókerékről kapja.

A szórószerkezetek másik típusa a röpítőtárcsás (röpítőtányéros) kialakítású. Az egyszerűbb gépek szerkeztileg megegyeznek a mezőgazdaságban használatos műtrágyaszórókkal. E kategóriában is megtaláljuk a legkisebb teljesítményűtől a legnagyobb – repülőtereken alkalmazott – eszközöket.

A mezőgazdasági erőgépre, vagy kerti traktorra hárompont függesztéssel csatlakozó szóróberendezésekben gravitációs úton kerül a szórótárcsára a sikosságmentesítő anyag. A röpítőtárcsa a gép középvonalában helyezkedik el.

A kisebb gépeken kúp alakú műanyagból készült tartály található, és mintegy 200 - 300 kg szórandó anyag befogadására alkalmas. A tartály feltöltése kézi művelettel történik. TLT hajtás közvetlenül, vagy hajtóművön keresztül szolgáltatja az energiát. 10-15 kW teljesítményre van szükség. A munkaszélesség 1,5-7 m.

Nagyobb méretben, nagyobb teljesítményű erőgépekhez készített szórószerkezetek szögletes tartállyal rendelkeznek.

Általában 0,9-1,8 m3 szóróanyagot szállíthat, 2-6 m munkaszélességben dolgozik. TLT hajtás közvetlenül, vagy hajtóművön keresztül szolgáltatja az energiát. Kiszórandó mennyiség az anyagminőségtől függően 5-300 g/m2 között változtatható.

Készítenek tehergépjármű végfal helyére szerelhető szóróadaptereket, amelyeken a röpítőtárcsa asszimetrikusan – a jármű baloldalához közelebb – helyezkedik el.

Legelterjedtebb megoldás a tehergépjárműre alapozott szóróberendezés használata, amelynek kialakítása lehet

  • platóra helyezett (önálló vázzal rendelkezik)

  • plató helyére szerelt

  • konténer kialakítású

  • tehergépjármű alvázon kialakított célgép.

Platóra helyezett szóróberendezés önálló vázra van szerelve, amely a nyári időszakban célszerűen kialakított állványon vagy lábakon állva kerül tárolásra. A komplett egység működtetéséhez csak hajtásra van szükség. A meghajtás történhet

  • hidraulikus úton – amennyiben az alapjármű rendelkezik ilyen lehetőséggel,

  • járókerék agyra csatlakoztatott meghajtással (pl. „ROTOPOWER”)

    http://www.youtube.com/watch?v=bDiSU_hT9oI

  • dörzskerékhajtással

  • mankókerekes hidraulikus hajtás segítségével

A képeken különböző méretű tehergépkocsira helyezett szóróberendezéseket lát, amelyek közül a kisteherautós ’Rotopower’ hajtással, a másik mankókerék segítségével kapja a hajtást.

A meghajtást biztosító ötödik kerék (mankókerék).

Konténeres sószórók, 2-8 m3 tartálytérfogattal készülnek a hordozó jármű teherbírásához igazodóan. A tartály alján gumiheveder található, ami a szóróanyagot az adagolónyíláshoz továbbítja.

A szórótárcsa és a továbbító heveder hidraulikus meghajtása mankókerékről, vagy a hordozójármű hidraulikájáról, esetleg önálló belsőégésű motorról történik. A mankókerék talajra feszítését hidraulikus munkahenger végzi. A szóráskép állítás az adagolótölcsér helyzetével változtatható.

Platóra szerelhető sószórók 1-9 m3 tartálytérfogattal készülnek. Felépítésük, hajtásrendszerük hasonló az előzőekben ismertetettekkel.

A szórószerkezetek vontatott kivitelben is megtalálhatók. A vontatójármű a kerti traktortól a személygépkocsikon, mezőgazdasági vontatókon át a tehergépkocsikig terjedhet.

A vontatott sószórók 0,8-3,5 m3 tartálytérfogattal készülnek. Felépítésük hasonló a gépjárműveknél látottakéhoz, de járószerkezettel rendelkeznek. Meghajtásuk az előzőeken felül TLT-n keresztül is történhet.

Kétkamrás

Amennyiben érdesítő anyag és olvasztó hatású anyag kiszórására egyaránt szükség van, alkalmazhatók a kétkamrás tartályok. Itt a tartály két részre van osztva, mindkettő külön kihordó hevederrel vagy csigával és adagoló szerkezettel van ellátva. A nagyobb tartályrészben helyezik el az érdesítő anyagot.

Az adaptereken gyakran található sóoldat szállítására szolgáló tartály is. Ezáltal egyidőben juttatható ki szilárd és folyékony olvasztóanyag.

A nedvesített só használatának előnyei:

  • Hosszabb ideig, jobban tapad az útfelületre, mint a száraz só és nincs elsodrási veszteség;

  • Forgalom hatására a járművek (kereke) kevésbé hordja ki az úttest szélére (száraz só kb. 100 gépjármű, nedves só kb. 500 gépjármű elhaladását viseli el);

  • Nagyobb sebességgel végezhető a szórási munka (45–50 km/ó);

  • A nedvesített só a száraz sónál jobb felületi olvasztó hatással rendelkezik.

  • Nagyobb szórási szélesség is lehetséges;

  • A nedvesített só alkalmazása sófelhasználás-megtakarítást jelent (környezetvédelmi és gazdasági haszon) egy jobb hatékonyság mellett;

  • Az előbbiekből következően a nedvesített só használata gyorsabb munkavégzést tesz lehetővé és a kisebb dózis mellett egy feltöltéssel hosszabb útszakaszon történhet meg a szórás;

A szilárd szóróanyag tartály oldalán megfigyelhetők az oldat tároló tartályok és a csővezetékek. A videofilmen áttekinthetők az egység részei és működésük.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=lk5z2MYrWjc

A szállító gépjárművek kabinjában vannak elhelyezve a szóróadapterek kezelőszervei. Beállítható a szórási szélesség és kép (akár aszimmetrikus is), a kiszórt anyag mennyisége (g/m2).

Folyékony mentesítő anyag kijuttatás gépei

Alkalmazott anyagként a kalcium-nitrát, kalcium-klorid és egyéb hasonló oldatok fordulnak elő. Jegesedés, lefagyás megelőzésére (pl. ónos eső, zúzmara, hóesés előtt az útra permetezve).

A kijuttatott cseppek a felületre érve szinte teljes felületen nedvesítik a jeget és az azonnal megkezdődött olvasztó hatás következtében oldat áthatol a jégpáncélon és eljut az útburkolat és a jég közti határfelületig.

Megelőző kezelésként 5-10 ml/m2, jégmentesítés céljára 10-15 ml/m2 dózis használatos.

A folyékony jégolvasztó szerek kijuttatása speciális szóróeszközökkel vagy mezőgazdasági, kertészeti permetezőkkel is történhet.

A speciális, közúti szóróberendezések tehergépkocsira szereltek. a tartálytérfogatuk 3000 - 15000 liter. A tartályból fogaskerék vagy centrifugál szivattyú által biztosított nyomás hatására fúvókákon vagy ütközőlapos szórófejen keresztül jut ki az oldat a felszínre. A szivattyú által mozgatott anyag egy része visszavezetésre kerül a tartályba, amely biztosítja az oldat folyamatos mozgatását, keverését.

A képeken a kétféle kijuttatási mód látható.

A gépek munkaszélessége egy közlekedési sáv (kb. 4 m) vagy több sáv (kb. 9 m).

Termikus sikosságmentesítés

Nem csak mechanikus és vegyszeres síkosságmentesítési eljárások használatosak, hanem bizonyos helyeken elektromos hőtermelésű, illetve geotermikus berendezések is alkalmazásra kerülnek.

Közöttük vannak

  • telepíthető, mobil eszközök

  • beépített, fix berendezések.

A mobil eszközök elektromos energia felhasználásával termelt hőfejlesztés révén olvasztják el a havat, vagy biztosítják a védett felület lefagyás-mentességét.

A fűtőszálakkal rendelkező gumiszőnyeg bárhol lehelyezhető áthelyezhető például épületbejáratoknál, mozgássérült feljáratokon, garázs lejáratokon stb.

Kevésbé flexibilis alkalmazási terület a kültéri lépcsőfeljárók hó és jégmentesítésére kialakított elektromos járólap, amelyet a lépcsőfokokra helyeznek el. A fűtőszálakat tartalmazó gumi szőnyegre csúszásmentes sávokkal rendelkező alumínium profilt helyeznek, amely megfelelő szilárdságot biztosít a lépcsőkön jelentkező igénybevételnek. Az alumínium hővezetése biztosítja a kellő olvasztó hatást.

A kültéri elektromos jégmentesítő eszközök energiatakarékos működését biztosítják a különböző kialakítású és működésű automatikus szabályzók. Ezek egy része a lehulló csapadék és hőmérséklet alapján szabályozza a fűtést. A képen egy lépcsősor csapadék érzékelője és a lépcső fűtőfelület kialakítása látható.

Beépített, fix jégmentesítő rendszereket a különösen veszélyes helyeken alakítanak ki. A gyalogos, vagy gépjármű közlekedési útvonalak építésekor elektromos fűtőszálakat vagy geotermikus folyadék vezetésére szolgáló csővezetéket fektetnek le.

Mentesítő-anyag tárolás, előkészítés

A csúszásmentesítő anyagokat a beszerzés után a felhasználás előtt tárolni szükséges. A tárolási rendszer és eszközök kialakítása a tárolt anyag jellemzőinek figyelembevételével történik.

Az érdesítő anyag tárolható szabadban is, de a vegyszerek (sók) csak fedett, zárt helyen. A tárolók általában földfeletti horizontális tárházak, melyeknek falazata korrózióval szemben ellenálló.

  • Félig nyitott tároló:

  • Horizontális, ragasztott fagerendás szerkezetű sótároló

A horizontális tárházak betárolása billenőplatós szállítójárművekkel történik. A belső anyagmozgatás, rendezésre homlokrakodók használatosak.

A felhasználáskor szükséges járműre rakodás szintén homlokrakodóval, vagy önfelszedő rakodószalaggal történik.

Nagyobb töltési igény esetén előtároló silóba készítik elő a szórandó anyagot, amely gravitációs úton tölti fel a szórójárműveket.

Közterületeken elhelyezett lapát nyílásos vagy anélküli „önmentő” szóróanyag tárolók szolgálnak a kisebb területek váratlan síkosságának gyalogmunkások általi megszüntetéséhez szükséges anyagok tárolására.

Esetenként szükség lehet a szórógép feltöltése előtt az összetömörödött anyagcsomók oszlatására, amelynek eszköze a kalapácsos daráló.

Az oldat formájában történő felhasználás előtt a szilárd anyagokat víz hozzáadásával kell előkészíteni. Ehhez kifejlesztett vizes sóoldatkészítő berendezések különböző kialakításúak és teljesítményűek.

A képen látható berendezés nagyteljesítményű szivattyú segítségével alkalmas az

  • oldatkészítésre,

  • oldattartály és póttartályok kevertetésre, feltöltésére, átszivattyúzására

  • oldatszórók, sószórók nedvesítő tartályainak töltésére, kiszolgálására.

A berendezés minden eleme és a tartályok anyaga UV fény és a sóoldatoknak, korróziónak ellenálló műanyagból készülnek. A só betöltése a keverő teknőbe zsákos kiszerelésű vagy ömlesztett formában (homlokrakodó kanállal) történhet.