Ugrás a tartalomhoz

Kommunális gépek II.

Dr. Szabó József (2011)

Szent István Egyetem

5.2 Felszín feletti parkolás

5.2 Felszín feletti parkolás

A felszín feletti parkolás két féle módon történhet:

  • Parkoló házban.

  • Automataparkoló rendszer segítségével.

Parkoló ház

A parkoló házban történő parkoláskor a parkoló lényegében egy vasbeton szerkezetből álló félig kész lakóépületre emlékeztető építmény. Az építményben több szint található. Szintenként vannak kialakítva a parkoló helyek. A szintek közötti közlekedést általában spirálisan vezető úttal oldják meg.

Parkoló ház (http://www.zinga-uk.com/images/PARKING_HOUSE_ DUESSELDORF_Ab.jpg)

Parkoló ház spirál útja (http://blog.fabric.ch/fabric/images/1356_1267567205_1.jpg)

A parkoló házak gépészeti, üzemeltetési berendezései a következők:

  • Világító berendezések. A parkoló házak nyitottak, általában üvegezéssel nem rendelkeznek. Azonban a belsőbb részeken, illetve este szükséges világítani, hiszen ezzel is elő kell segíteni a közlekedést, a jobb tájékozódást akár járművel akár gyalogosan is.

  • Be és kiléptető rendszerek (nem minden esetben). A parkoló házba történő be és kilépéskor ellenőrző pontokon kell áthajtani. Ez több célt is szolgálhat úgy, mint: a jármű a parkolóba történő belépésének és kilépésének a rögzítése a parkolási idő elszámolása miatt. Közvetlen belépéskor a magassági korlát ellenőrzésére szolgáló berendezések (ezek lehetnek a beléptető sorompóból kiképzett rendszer, illetve különálló magasság szabályzó is.) A parkolási rend megismerése.

  • Festett jelek. Ilyen jelek lehetnek a parkolási hely meghatározása, haladási sávok kijelölése, gyalogos forgalmi sávok, kijárati/vészkijárati jelölések, forgalomtól elzárt terület, figyelem felhívó jelölések.

    Parkolóház különböző festett jelei (http://www.karlovyvary.cz/images/libusina_web.jpg)

  • Tájékoztató táblák. Ezek a táblák adnak tájékoztatást arról, hogy milyen rend alapján történik a parkolás, mik a szabályok adott helyzetekben, hányadik emeleten tartózkodik melyik zónában.

    Parkolóház belső képe jelzőtáblával (http://www.autopult.hu/galeria/1009/no/parking%20house.jpg)

  • A parkolóházakban történő közlekedésre általában az adott ország közlekedési szabályai vonatkoznak. Azonban az adott parkolóház korlátozásait külön a belépéskor jelölik a járművezetők részére.

  • Parkoló korlátok, oszlopok. Ezek a szerelvények általában acélból készülnek és tűzihorganyzott felületvédelemmel vannak ellátva és fényvisszaverő elemet is tartalmazhatnak. Ezek a szerelvények fizikai ellenállást tanúsítanak a járművel szemben abban az esetben, ha a vezető rossz helyre akar beállni, illetve védelmi célt is szolgál. Ezeknek a berendezéseknek a kialakítása, fajtája számos változatban készül. Léteik belőle fix, lehajtható, ütközésvédővel ellátott stb. Néhány példát az alábbi ábrák szemléltetnek.

    Lehajtható parkoló akadály (http://www.manutan.hu/products/bh/ST/bh-img20050307075438_424278.jpg)

    Parkoló korlát (http://www.basic-online.hu/UploadedProductFiles/1_503041032_parkolo_elzaro.png)

  • Biztonságtechnikai berendezések. Ide sorolható a füstjelző rendszer, az automataoltó rendszer, tűzcsapok, menekülő útvonalak, irányfények stb.

  • Parkoló lift. A parkolóházakban, de akár mélygarázsokban is speciális tároló rendszereket lehet kialakítani parkoló lift segítségével. Abban az esetben, ha az építmény belmagassága megengedi ezt. Ebben az esetben két vagy több darab jármű helyezhető el egymás felett/alatt egy gépjármű helyére. Tehát jobb helykihasználás lehetséges ebben az esetben. Ilyenre példát az alábbi ábrákon lehet látni.

    Parkolóházban alkalmazott parkoló lift (http://img.archiexpo.com/images_ae/photo-m2/parking-lift-382001.jpg)

    Parkoló lift három gépkocsi részére (http://img.archiexpo.com/images_ae/photo-m2/parking-lift-381954.jpg)

    A parkoló lift működése: http://www.youtube.com/watch?v=CSrvWNgJth4

  • Parkoló platform. Olyan garázsokban, parkoló házakban ahol növelni szeretnénk a helykihasználást, ott alkalmazható a parkoló platform. Ezzel a módszerrel végrehajtható az, hogy a párhuzamosan álló járművek mögötti helyet is parkolásra használjuk. Az alábbi ábrákon látható egy elvi példa a megvalósítására és a gyakorlati kialakítására. A párhuzamosan parkoló járművek mögött egy platform található (az ábrán sárgán jelölve). Ez a platform mozog a parkoló járművek mögött egyenes vonalban. Erre a platformra is lehet parkolni, amely a járművet kerekeinél fogva mozgatja. Amennyiben a parkoló jármű ki/be szeretne állni a helyéről, úgy a platform a rajta lévő járművel együtt elmozdul és szabaddá teszi a ki/beállást). Ez a rendszer egymás mögötti parkolás kialakítására is felhasználható.

    http://www.woehr.de/downloads/datenblaetter/parkplatten/503_en.pdf

    http://www.woehr.de/downloads/datenblaetter/parkplatten/501_en.pdf

    Parkoló platform működése:

    http://www.sistemedeparcare.ro/html-parcari/platforma-parcare-503_en.htm

    http://www.sistemedeparcare.ro/html-parcari/platforma-parcare-501_en.htm

    Platformos parkolási rend (http://www.woehr.de/downloads/datenblaetter/parkplatten/503_en.pdf)

    Platformos parkolási rend egymás mögötti kialakításban (http://www.sistemedeparcare.ro/assets-parcari/produse/platforme501_01.jpg)

    Parkolóházban alkalmazott platform parkoló (http://www.spacesaverparking.com/Images/f503.jpg)

  • Járműfordító. Szűk parkolóházakban ahol a parkolás csak szögben (halszálka modell) lehetséges ott a parkoló helyre történő beállás csak a jármű elejével lehetséges. Kiálláskor azonban megfordulásra nincsen lehetőség, így a jármű vezetőjének hátramenetben kellene kiállni a parkolóból, ami igen megnehezítené a feladatát. Ezért alkalmazható a járműfordító. A fordítóra ráálló járművet a szerkezet adott pozícióba forgatja leginkább 180-ban fordítja meg a járművet, amelyről így lehajtva menetirányba kerül a jármű és előrehaladással ki lehet hajtani a parkolóból.

    (http://www.woehr.de/downloads/datenblaetter/parkplatten/505_en.pdf)

    Járműfordító (http://www.sistemedeparcare.ro/assets-parcari/produse/platforme505_01.jpg)

    Járműfordító működése

Automata parkoló rendszerek

A felszín feletti parkolásnak egy másik módozata a parkoló lifttel megvalósított parkolás. Ennek előnye az, hogy járművet a parkoló helyre automata lift és hordozó eszköz szállítja. Adott helyen több autó elhelyezése lehetséges, mint a hagyományos parkoló házakban továbbá kisebb a jármű baleseti sérülésének a veszélye (haladáskor történő ütközés, ajtó rányitás a szomszédos járműre stb.).

Két fajta rendszer alakult ki a gyakorlatban. Ezek:

  • Körkörös mozgású liftben történő tároló.

  • Polcos tárolás, teljesen automataparkoló.

Körkörös mozgású tároló

Egy ilyen tárolóra példa a következő ábrán látható. A módszer lényege, hogy a tároló egy több emeletes magas acélszerkezetű építmény. Az építmény mozgása a vidámpark óriáskerekére hasonlít. A járművel be kell hajtani a parkoló helyre majd a berendezést aktiválni kell, vagyis parkoló jegyet kell kérni. A jegy segítségével lehet majd a járművet „előhívni” a rendszerből. Szabad hely esetén a tároló felemeli a járművet, vagyis az egész szerkezet elfordul, hogy a lenti parkoló helyen ismét szabad hely legyen.

Körkörös mozgású tároló

Körkörös mozgású tároló működése:

http://www.youtube.com/watch?v=D370WEJ95RA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=BhHJpwbl7HY&feature=related

Polcos tárolás, teljesen automataparkoló

A teljesen automataparkoló földfelszín feletti és az alatti tárolást/parkolást tesz lehetővé. A parkoló komplexumban a járművet teljesen automata berendezések szállítják a tárolási pozícióba. Az alábbi ábra egy polcos tárolási rendszert mutat felszín felett.

Felszín feletti polcos tárolási rendszer

Működése: a jármű beáll egy rámpára. A vezető elhagyja, a járművet majd elindítja a folyamatot a jegykiadó automata kezelésével. A jármű rámpástól egy liftbe kerül. A lift felemeli a tárolási szintre a járművet majd a rámpa a tárolási pozícióba helyezi a járművet. A rendszer előnye, mint ahogy már említésre került az, hogy a rendelkezésre álló teret jobban kihasználja a rendszer, minimalizálható a jármű sérülése, nem kell világítás és szellőztetés a tároló helységben, nincs szükség közlekedési sávokra, gyalogos utakra stb. (http://www.kapucentrum.hu/parkologep/multiparker/730).

A következő ábrán egy polcos tároló rendszerben található liftet szemléltet. Az ábrán megfigyelhető a rámpa, amin a jármű áll. Ezzel együtt mozog a gépkocsi. Tehát a jármű csak a kerekein áll és ezen keresztül történik az emelés is. Egyéb mechanikus rögzítés, megfogás nincs. Tehát nem sérül a jármű. Az adott pozíciót elérve a jármű a liftből a rámpával együtt kigördül.

Jármű lift (http://www.aclifts.com/parking/images/automotion-main-thumb.jpg)