Ugrás a tartalomhoz

Kommunális gépek II.

Dr. Szabó József (2011)

Szent István Egyetem

5.3 Felszín alatti parkolás

5.3 Felszín alatti parkolás

A felszín alatti parkolás lehetősége leginkább építészeti és városrendezési okok miatt merült fel. Hiszen egyszerűbb a földfelszín alatt terjeszkedni egy városi környezetben.

A felszínalatti parkolók lehetnek hagyományos értelembe vett parkoló házak (parkoló garázs) csak a földfelszín alatt kerül kialakításra a parkoló tér, illetve lehetséges polcos tárolású teljesen automataparkoló is.

A felszín alatti parkoló gépészeti berendezései megegyeznek a felszín felett parkolóknál alkalmazott berendezésekkel. Azonban mivel ez egy zárt tér az alábbi technológiai berendezésekkel kell kiegészíteni az épületet. Ezek az eszközök leginkább biztonságtechnikai rendszerek nem pedig parkolást segítő rendszerek, hiszen ezeket a berendezéseket a felszíni, és felszín feletti rendszereknél már tárgyalásra kerültek.

  • Szellőző rendszer. A parkoló garázsban meg kell oldani a mesterséges szellőztetést, mivel zárt térben zömében belsőégésű motorokkal működtetett járművek működnek. A szellőző rendszernek biztosítani kell a használt levegő elszívását és a friss levegő befújását is.

  • Levegő-szennyező anyag tartalmát elemző készülék és riasztó rendszer. Zárt térben történő járműműködés növeli a káros anyag tartalmat a parkoló garázsban. Ezt a káros tartalmat hivatott csökkenteni a szellőztető rendszer. Azonban elemezni kell folyamatosan a mélyben a káros anyag tartalmat, mivel ez veszélyes lehet a mélyben tartózkodó emberek egészségére, illetve bizonyos koncentráció elérésekor életveszélyes is lehet. Ezért kell figyelemmel kísérni a káros anyag tartalmat a levegőben. Ha annyira megemelkedik a káros anyag összetétele, akkor nem szabad több gépjárművet beengedni a garázsba, valamint a szellőztető rendszer teljesítményét növelni kell mindaddig, amíg nem lesz megfelelő a levegő összetétele.

  • Füstérzékelő és tűzoltó rendszer. Zárt térben a tűz létrejöttét és terjedését gátolni kell. Erre füstérzékelőkkel, tűzjelzőkkel, tűzbiztos ajtókkal és oltórendszerekkel kell kiépíteni a parkoló garázst.

  • Menekülő útvonalak. Mélyben lévő garázsból veszély esetén az embereket evakuálni kell. Erre menekülést biztosító útvonalakat és lépcsőházakat kell kijelölni és biztosítani az akadálymentes szabadba történő kijutást.

  • Járműszámláló rendszer. Ez a rendszer számolja a beérkező és a távozó járművek számát. Erre azért van szükség, hogy a parkoló garázsban kialakított férőhelyek számának a tudatában kijelezhető a szabad férőhelyek száma a parkolóban. Megtelt parkoló esetében nem enged a rendszer további járművet a parkolóba, amíg nem távozik onnan autó.

  • Jelző táblák. Ahogyan a felszín feletti parkolás esetében a felszín alatti parkoláskor is a jármű a parkolóba történő érkezésekor egy beléptető ponton, távozáskor egy kiléptető ponton halad át. Ezeken a pontokon egyértelműen kell tájékoztatni a jármű vezetőt a parkolási és közlekedési rendről. Egy ilyen be és kiléptető pontot szemléltet az alábbi ábra is. Az ábrán látható az a komplex tábla, amely az összes forgalmi szabályt tartalmazza együttesen. Ilyen szabályok például megengedett legnagyobb sebesség, gyúlékony anyagot szállító jármű behajtási tilalma, szabad parkolóhelyek száma stb.

Mélygarázs be és kiléptető pontja (http://autogaz.stipistop.com/wp-content/uploads/2010/08/lpg_melygarazs5.jpg)

Polcos tárolású, automata rendszerű felszín alatti pakolásra is van lehetőség. Előnye hogy a költséges szellőző rendszer és a közlekedő útvonalakat nem kell kialakítani. Magyarországon is működik ilyen parkoló Budapesten az V. kerületi Szent István Tér alatt. Ez a garázs négy emelet mély és 404 jármű befogadására képes (http://www.bazilikagarazs.hu).

Polcos tárolású parkoló bemutatása

http://www.youtube.com/watch?v=PgalH5f6-v4&feature=related

Szent István Bazilikánál található automata parkolót bemutató film.

http://www.youtube.com/watch?v=H68FjrXOOYY