Ugrás a tartalomhoz

Animációs mozgóképtörténet I.

M Tóth Éva, Kiss Melinda (2014)

Typotex Kiadó

Animációs mozgóképtörténet I.

Animációs mozgóképtörténet I.

Animációs mozgóképtörténet I.

M Tóth , Éva

Kiss , Melinda


Tartalom

Animációs mozgóképtörténet I.
Megjegyzés
1. Az animáció műfajáról általában
1.1. Animációs technikai műfajok
1.2. Az animációs tervezés fázisai
2. A mozgókép kialakulásának előzményei
2.1. Képtörténet
2.1.1. Képmutogatók
2.1.2. A panoráma és cikloráma
2.1.3. Dioráma
2.1.4. Laterna magica
2.1.5. Camera obscura
2.1.6. A sztereokép
2.2. Az első valódi mozgóképek
2.2.1. A taumatróp
2.2.2. A sztroboszkóp-hatás
2.2.3. A phenakisztoszkóp
2.2.4. A zootróp
2.2.5. A zsebmozi
2.2.6. A mutoszkóp vagy kinóra
3. Az animációs művészet hajnala
3.1. A kronofotográfia
3.2. Charles-Émile Reynaud
3.3. Auguste és Louis Lumière
3.4. George Méliès
4. Az önálló műfajjá válás kezdetei
4.1. James Stuart Blackton
4.2. Segundo de Chomón
4.3. Émile Cohl
4.4. Winsor McCay
4.5. Vlagyiszlav Sztarevics
5. Az animációs cartoon kezdetei és a rajzfilmipar kialakulása
5.1. Pat Sullivan és Otto Messmer
5.2. Max és Dave Fleischer
5.3. Walt Disney
5.4. Warner Brothers
5.5. A Metro–Goldwyn–Mayer
5.6. A Universal
6. Absztrakt animációs művészet a 20. század első felében
6.1. Walther Ruttmann
6.2. Hans Richter és Viking Eggeling
6.3. Oskar Fischinger
6.4. Marcel Duchamp és Fernand Léger
6.5. Moholy-Nagy László
6.6. Len Lye
6.7. Norman McLaren
7. Az európai animációs művészet a 20. század első felében
7.1. Hector Hoppin és Anthony Gross
7.2. Lotte Reiniger
7.3. John Halas
7.4. George Pal
7.5. Berthold Bartosch
7.6. Alexandre Alexeieff
8. Az orosz animációs művészet kialakulása
8.1. Ivan Ivanov-Vano
8.2. Mihail Mihajlovics Csekanovszkij
8.3. Alekszandr Ptusko
9. A Távol-Kelet animációs művészetének kezdetei
9.1. Kína
9.2. Japán
10. Animáció és propaganda
10.1. Egyesült Államok
10.2. A Harmadik Birodalom
10.3. Propaganda a „békés” időkben
11. Az amerikai animációs művészet és ipar a 20. század második felében
11.1. A UPA
11.2. A Warner Bros és Chuck Jones
11.3. Az MGM és Tex Avery
11.4. Kísérleti filmek
11.5. John és James Whitney
11.6. Kanada
11.7. Új irányzatok, műfajok
12. Nyugat-európai tendenciák a 20. század második felében
12.1. Nagy-Britannia
12.2. Franciaország
12.3. Olaszország
12.4. Belgium
12.5. Az NSZK
12.6. Hollandia
12.7. A világjárók
13. Kelet-Európa és a Szovjetunió sajátos animációs nyelve a 20. század második felében
13.1. Csehszlovákia
13.2. Jugoszlávia
13.3. Lengyelország
13.4. Románia
13.5. NDK
13.6. Bulgária
13.7. Magyarország
13.8. Szovjetunió
14. A Távol-Kelet animációs művészete és hatása napjainkig
14.1. Kína
14.2. Japán
15. A jelenkor nemzetközi tendenciái
15.1. A számítógép az animációban
15.2. Kortárs alkotók
16. Teszt
16.1. Megoldások

Az ábrák listája

1.1. Filmkép Somogyi Donát, Tuli Krisztián: Copy Service című, digitális technikával készült diplomafilmjéből. Kaposvári Egyetem, elektronikus ábrázolás BA, képanimátor szakirány, 2013. Konzulens: Kiss Melinda
1.2. Részlet Mayer Tamás The Machine című filmjének storyboardjából. Kaposvári Egyetem, elektronikus ábrázolás BA, képanimátor szakirány, 2013.
1.3. Somogyi Donát, Tuli Krisztián, Copy Service című diplomafilmjének látványa a tervezés különböző fázisaiban. Kaposvári Egyetem, elektronikus ábrázolás BA, képanimátor szakirány, 2013. Konzulens: Kiss Melinda
2.1. Feltételezhetően mozgást megjelenítő őskori ábrázolások
2.2. Négyezer éves egyiptomi falfestmény
2.3. Ötezer éves perzsa agyagedény
2.4. Az edényen körbefutó frízen szereplő kecske fázisai
2.5. A Sixtus-kápolna mennyezetfreskója
2.6. Németalföldi festményen megjelenített vásári képmutogató
2.7. Cikloráma
2.8. A cikloráma játékváltozata
2.9. Dioráma 19. századi ábrázolása
2.10. A laterna magica változatai
2.11. Laterna magica működés közben egy korabeli ábrázoláson
2.12. Fantazmagória egy 18. századi ábrázoláson
2.13. Camera obscura
2.14. A camera obscura működési elve
2.15. A camera obscura elvének használata tájképfestésénél
2.16. 2.16 Schoch Frigyes sztereoképe (fortepan.hu)
2.17. Schoch Frigyes sztereoképe (fortepan.hu)
2.18. Sztereonéző vagy sztereoszkóp
2.19. Sztereó fényképezőgép
2.20. Taumatróp két oldala
2.21. Taumatróp két oldala
2.22. Taumatróp működés közben
2.23. Phenakisztoszkóp-korong
2.24. Működésben lévő phenakisztoszkóp által létrehozott mozgókép
2.25. Dupla korongos phenakisztoszkóp
2.26. Phenakisztoszkóp-vetítő
2.27. Zootróp
2.28. Marey plasztikus zootrópja
2.29. Zsebmozi vagy flip book
2.30. Kinóra
2.31. Mutoszkóp
2.32. Mutoszkóp-reklám
3.1. Étienne-Jules Marey fotósorozatai
3.2. Az Étienne-Jules Marey által kifejlesztett fotópuska
3.3. Georges Demeny találmánya, a fonoszkóp
3.4. Eadweard Muybridge fotósorozata
3.5. Praxinoszkóp
3.6. Praxinoszkóp-színház
3.7. Praxinoszkóp-vetítő
3.8. Reynaud optikai színháza
3.9. Állókép Reynaud Szegény Pierrot (Pauvre Pierrot, 1892) című vetített előadásából
3.10. A kinetoszkóp belső szerkezete
3.11. Kinetoszkóp-szalon
3.12. Edison stúdiója, a Fekete Mária (Black Maria)
3.13. Georges Méliès: Utazás a Holdba (Le Voyage dans la Lune, 1902), filmkép
4.1. Segundo de Chomón: Az elektromos szálloda (El hotel eléctrico, 1908), filmkép
4.2. Segundo de Chomón: Japán akrobaták (Les Kiriki, acrobates japonais, 1907)
4.3. Segundo de Chomón: Az aranybogár (Le Scarabée d'or, 1907)
4.4. Részlet Winsor McCay A kis Nemo című képregényéből
4.5. Vlagyiszlav Sztarevics: Az operatőr bosszúja (Meszty kinematograficseszkovo operatora, The Cameraman’s Revenge, 1912), filmkép
4.6. Vlagyiszlav Sztarevics bábjai között
5.1. Félix, a macska vázlata, Sullivan által egy rajongónak dedikálva
5.2. Kokó, a bohóc modell-lapja
5.3. A rotoszkóp-eljáráshoz szükséges berendezés
5.4. Kokó és társa, Fitz kutya egy filmképen
5.5. Betty Boop és Kokó, a bohóc közös filmképen
5.6. Betty Boop
5.7. A multiplán-technika elve
5.8. Walt Disney híres multiplán kamerája mellett
5.9. A Merrie Melodies-sorozat nyitóképe
6.1. Viking Eggeling: Diagonális szimfónia (Diagonal-Symphonie, 1924), filmképek
6.2. Norman McLaren munka közben
7.1. Lotte Reiniger munka közben
7.2. A tűtábla (pinscreen) működési elve
7.3. Alexandre Alexeieff munka közben
10.1. Dedikált cell Winsor McCay A Lusitania elsüllyedése (Sinking of Lusitania, 1918), című filmjéből