Ugrás a tartalomhoz

Animációs mozgóképtörténet II.

M Tóth Éva, Kiss Melinda (2014)

Typotex Kiadó

2.4. Jaschik Álmos

2.4. Jaschik Álmos

(1885–1950)

Jaschik Álmos a másik úttörő, aki művészettanítási programjába építi a mozgás fázisokra bontott ábrázolását. A festő- és iparművész Jaschik Álmos főiskolai éveiben Székely Bertalan növendéke volt, a tízes években az Iparrajziskola tanára. 1920-ban a két világháború közötti korszak legjelentősebb magán-tervezőiskoláját hozta létre. A mozgás megjelenítésének problematikája táncos és színházi produkciók díszlet- és jelmeztervezőjeként is foglalkoztatta.

„»Rajzosfilm« készítése is izgatta a 30-as években, meserajzfilmé, amelynek során a grafikusművész egy személyben az író, rendező, díszlet- és jelmeztervező, sőt a festő és az operatőr is. Érdeklődése kialakulásában minden bizonnyal része volt főiskolai mestere, Székely Bertalan mozgástanulmányainak is. Az ő inspirációit is követte, amikor rövidebb, majd hosszabb terjedelmű, jelenetekre bontott mesefilmterveket készített, s tanítványait is ilyen típusú feladatokra készítette fel. Jaschik a tehetségesebbek számára »rajzmozgatási«, vagyis fázisrajzolási tanfolyamot szervezett”.[18] A negyvenes évek elején Jaschik tanítványaival Gyémántkrajcár címen animációs mesefilm készítésébe kezdett. A filmet végül A kiskakas gyémánt félkrajcárja címmel – az első színes magyar animációs filmként – Macskássy Gyula és Fekete Edit készítette el 1951-ben.

2.12. ábra - Jaschik Álmos jelmeztervei 1930 körül

Jaschik Álmos jelmeztervei 1930 körül


(Forrás: http://artmagazin.hu/artmagazin_hirek/mozdulat-muveszet.1604.html?pageid=86)



[18] Mezei Ottó: Kovásznai György, a festészet és a film szolgálatában, http://mek.oszk.hu/01600/01626/html/)