Ugrás a tartalomhoz

Animációs mozgóképtörténet II.

M Tóth Éva, Kiss Melinda (2014)

Typotex Kiadó

3.3. Gerő György

3.3. Gerő György

(1905–1935)

Kevéssé ismert a róla fellelhető információkból és filmelméleti írásából kirajzolódó kép alapján a valószínűleg rendkívül kreatív és tájékozott ifjú filmes, Gerő György munkássága. 1924-es, Béla című filmtervét, amely a kameraállásokat és a mozgásokat is rögzíti, 19 éves korában készítette. Orosz Márton, a két világháború közti magyar animációt feltérképező kutatásai során találta az alábbi érdekességeket:

„Az egyik korabeli német filmes újság, a Film-Kurier hasábjain találtam rá arra A jövő filmforgatókönyve című írásra, amely arról számolt be, hogy Gerő a plágium vádjával indított pert egyik szerkesztő munkatársa, Karly Ágoston ellen. A keresetben az állt, hogy az a típusú forgatókönyv, amely a rendező funkcióját a szereplők öntörvényű, marionettszerű mozgása ellenében teljesen kiiktatja a filmből, Gerő saját invencióját dicséri. A cikk beszámol arról is, hogy egy francia filmvállalat kívánja megfilmesíteni Gerő terveit, míg Karly változatát a tekintélyes német UFA szeretné filmre vinni...

...A Gerő filmjéből közölt kockákon túl Mezei Árpád hagyatékából került elő az ELTE-n 1982-ben megrendezett dadaizmus-kiállítás és -konferencia alkalmával néhány további kontakt... Külön érdekesség, hogy éppen néhány hete fejezte be egy amerikai képzőművész, Bruce Checefsky a megmaradt forgatókönyvre támaszkodva a Gerő-film egyéni adaptációját.

(Azóta a mű elkészült, nézd meg: http://www.youtube.com/watch?v=5TVkPKQpdLw )

Száva Gyula évtizedek munkájával kutatta ki Gerőről, hogy többszöri zaklatás és házkutatás után hogyan ítélte el a bíróság baloldali politikai nézeteiért, és hamis vádak alapján miként nyilvánították elmebeteggé s zárták intézetbe. 1927-ben, a hangosfilm megszületésének idején még utoljára a Dokumentum közölte a filmről szóló írását. Ebben a műfaj jövőjére is kitért, és tanulmánya a színes film lehetőségeiben is elmélyedt. Rosszallóan fejtette ki, hogy „a színes film ellentmondást jelent a filmszerűséggel, […] mert divergál a film belső lényegével” [21]



[21] (Orosz Márton: Futurista filmutópiák, itadokt.hu/userfiles/Orosz%20Marton_futurista%20filmutopiak.doc)

A téma iránt bővebben érdeklődőknek: Gerő György: Film, 1927 http://filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=5196

http://filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=8214 Téma: Film és képzőművészet