Ugrás a tartalomhoz

Animációs mozgóképtörténet II.

M Tóth Éva, Kiss Melinda (2014)

Typotex Kiadó

7.5. A „Varga” kísérletei

7.5. A „Varga” kísérletei

A részmegoldásait tekintve kísérleti jellegű animáció színhelye látványosan helyeződött át 1989-től – mintegy a rendszerváltással szinkronban – a Varga Stúdióba, Varga Csaba és Erkel András induló sikerstúdiójába. Varga Csaba, aki példaképének és mesterének Reisenbüchler Sándort vallotta, korábban a Pannónia pécsi műhelyéből kibontakozó Yxilon stúdió meghatározó alakja volt. A szélesebb közönség jobbára groteszk gyurmafilmjeit ismerte – Auguszta-sorozat –, kevesebben látták 1984-ben Banga Ferenc grafikáit megmozdító A szél című, repetitív zenére és rajzi szekvenciákra szerkesztett nemzetközi sikerű egyedi filmjét. Varga Csaba az ötletet, hogy képzőművészeket kérjen fel rövid animációs filmek tervezésére s akár kivitelezésére is, az új stúdióba is szerencsésen magával vitte. Így vált lehetségessé, hogy a kor színes, gyakran formabontó megnyilvánulásairól is híres-hírhedt festői, grafikusai olykor szabad kezet kaptak, hogy kipróbálhassák, mire mennek animációsként. Rácmolnár Sándor, Bada Dada, Wahorn András, Fe Lugossy László, Milorad Kristic, Igor Lazin egyaránt terveztek, rendeztek műveket, s a szárnypróbálgatásra jó alkalom kínálkozott a kilencvenes évek elején a Magyar Televízió Közjáték című sorozatának rövid filmetűdjeiben is. E szabad szellemű és vizualitású sorozatban nem csak a képzőművészek, de a stúdió profi rendezői is, mint a sikeres reklámtervező Lehotay Zoltán, új oldalukról mutatkozhattak meg.

7.11. ábra - Varga Csaba a Varga Stúdió lépcsőházában

Varga Csaba a Varga Stúdió lépcsőházában


Pascal gondolatait Lehotay addig ismert karikaturisztikus stílusától eltérően asszociatív tárgyanimációval dolgozta fel, Rácmolnár Sándor a molekulák szerkezetét és mozgását, valamint Lotte Reiniger fekete-fehér árnyanimációit idézte érzékeny filmképeivel…

Wahorn és Fe Lugossy grafikai dominanciája a Bestiák (1993) című Varga Csaba–Frank Zappa-filmben ütött nagyot, s egyúttal megmutatta, hogy lehet a hagyományos narratívától könnyedén megszabadulni. A Bestiák hangulatában közel áll a dinamikus kortárs videoklipekhez, bár valójában klasszikus, cellanimációval elkészített, 35 mm-es negatívra fényképezett rajzfilmről van szó, s ez azért érdekes, mert a Varga Stúdió elsőként tért át a nagyüzemi számítógépes termelésre – ám amint az ábra mutatja, ha „igazi” filmet készítenek, akkor azon az eszközön valósítják meg, ami a célra a leginkább megfelelő, s szerencsére ekkor még állnak a trükkasztalok mindenütt…

7.12. ábra - Varga Csaba – Igor Lazin: Bestiák

Varga Csaba – Igor Lazin: Bestiák

A kilencvenes évek vége felé aztán, a reklámpiacon, és általában a kereskedelmi médiában elért sikerek visszavetni látszanak a stúdió vezetői által hangoztatott korábbi törekvéseket az autonóm rövidfilmek, a képzőművészek közreműködésével készülő mozgóképek folyamatos készítésére. A korábban a stúdióba csábított, s a megrendelésre készülő munkákban már megedződött fiatalok – Kollár László, Igor Lazin – új formációt hoznak létre, s önálló produkciókkal törnek be a piacra (Kis Tehén).

A Varga Stúdió hazai és nemzetközi diadalmenete az ezredforduló után mérséklődik, majd a kétezres évek első évtizedére a gyár bezár.