Ugrás a tartalomhoz

Animációs mozgóképtörténet II.

M Tóth Éva, Kiss Melinda (2014)

Typotex Kiadó

7.6. Sikur Mihály

7.6. Sikur Mihály

(1960– )

Sikur Mihály a Magyar Iparművészeti Főiskola diákjaként a John Halas Alapítvány ösztöndíjával egy ideig Londonban tanulta a szakmát, s megalapozott felkészültségét, izgalmas grafikai világát vitte a Varga Stúdióba. Animáció-videó szakon diplomázott 1991-ben, s A tékozló fiú című diplomafilmjében artisztikus rajzanimációt ötvözött az akkor forradalmian újnak számító számítógépes animációval, így e munkája szinte reprezentálja az átmeneti korszakot, amikor a klasszikus technológia éppen átvált az újba.

„Két különböző világot teremtettem: az otthoni világ kézzel készült, hagyományos technikával, az a világ ahova elmegy (a fiú), ami olyan, mintha a mába jönne a múltból, az pedig számítógéppel készült, ott minden térbe került. Az otthoni világban síkok voltak… A tékozló fiú azért megy el, mert abból a valóságból akar kikerülni, amiben nap mint nap él, keres valami újat, valami mást.”

(Sikur Mihály, Cirka-Firka, 1998. április, M. Tóth Éva riportja)

7.13. ábra - Sikur Mihály: A tékozló fiú (grafika)

Sikur Mihály: A tékozló fiú (grafika)


Sikur Mihály egyik fontos munkája a Reisenbüchler Sándor koncepciójában, társalkotókkal született sorozat, a Zöld intelmek minden napra (1993) című tematikus mű Csütörtök/Hegyi kecske című epizódja, ahol Sikur animációs logikája A tékozló fiú organikus grafikai világának továbbgondolásával teljesíti be a reisenbüchleri víziót. Mint a Varga Stúdió egyik kiemelt munkatársa, a kilencvenes évektől reklámfilmeket és külföldi koprodukciós sorozatokat egyaránt tervezett rendezett, ezek közül A holló, aki ellopta a napot (1997) című filmje egy alaszkai mítoszt dolgoz fel, A világ rajzolt meséiAnimated Tales of the World című produkció epizódjaként. E huszonhat ország közreműködésével készült, s később Emmy-díjjal elismert animációs képeskönyv a részt vevő országok kulturális örökségéből merítkezett. A Raven-ben, amely a sorozat első darabja, mintafilmje volt, az eszkimó díszítőművészet motívumvilága és Sikur szecessziós ihletésű vonalvezetése harmonikusan épült össze. Arra is mintaértékű példával szolgált ez a munka, hogy lehet az új technológia lehetőségeit a téralakításban, kameramozgások tervezésében, s az egységes, stílustörés nélküli filmkép kialakításában jó ízléssel, innovatívan alkalmazni. Ez a feladat ekkor még a szakma mesteri közül is sokaknak fejtörést okozott.

7.14. ábra - Sikur Mihály: A holló, aki ellopta a napot

Sikur Mihály: A holló, aki ellopta a napot

A Varga Stúdió megszűnése után Sikur Mihály elsősorban a tanításra koncentrálta szakmai tevékenységét, emellett továbbra is alkalmazott tervezői, rendezői animációs feladatokat vállalt. Jelenleg a BKF-Animáció egyik vezető tanára és a Magyar Rajzfilm Kft. munkatársa.

7.1 Film: Dell’Edera Dávid: Altalena (vezető tanár: Sikur Mihály)