Ugrás a tartalomhoz

Animációs mozgóképtörténet II.

M Tóth Éva, Kiss Melinda (2014)

Typotex Kiadó

8. fejezet - Az egyedi animációs film jelentősége a magyar mozgóképművészetben és a határművészetek közt

8. fejezet - Az egyedi animációs film jelentősége a magyar mozgóképművészetben és a határművészetek közt

8.1. Definíciókísérlet

„Az animáció ősibb, mint a mozgófilm. Az animációs film pedig sokkal elementárisabb és fontosabb, mint a natúr film – maga az abszolút film. Ha azt nézzük, hogy van egy állóképem, és utána megmutatok egy másik állóképet, az már majdnem elég a műhöz, s ha egy harmadikat hozzáteszünk, az már az abszolút film. Teljesen függetlenül attól, hogy mi van rajta, az a lé¬nyeg, hogy mind a három képen másfajta vizuális képlet jelenjen meg. Addig is elmennék, hogy ha kiraknak tizenöt képet az utcára egymás után, és el kell futni mellette, az a tökéletes film. Maga az animáció. (Gondoljuk meg azt is, hogy egy televíziókészülék egy szobában már tulaj¬donképpen animációs jelenség.)” (Beke László, 2005)[61]

8.1. ábra - Vajda Béla: Moto perpetuo

Vajda Béla: Moto perpetuo

Az animációs művészet – különösképpen a magyar animációs művészet – kezdettől fogva szorosan kötődik zenei, képzőművészeti, irodalmi gyökereihez. Az autonóm filmek, akár a versek, nem követnek megrendelői előírásokat, nem kívánnak betagozódni a televíziók aktuális trendjébe, s szabálytalan hosszúságuk – rövidségük! – miatt a mozikban sem találják helyüket. Az egyedi filmeknek nincs kereskedelmi értelemben vett „célcsoportja“, így akár a versek, komolyzenei alkotások vagy festmények, közvetlen hasznot sem hajtanak, céljuk az önkifejezés, a művészi megnyilatkozás igénye.

8.2. ábra - Dell’Edera Dávid: Altalena (BKF-Animáció)

Dell’Edera Dávid: Altalena (BKF-Animáció)


A művek alkotói filmes tevékenységük mellett gyakran festők, grafikusok, iparművészek, írók, fotográfusok, vagyis olyan önálló művészek, akiket belső késztetés hajt műveik létrehozására. Az alkotók szinte mindegyikéről elmondható, hogy hivatása megszállottja, hiszen nem elég egy-egy festményre vagy grafikára összpontosítania figyelmét és kvalitásait, de képkockák százain, ezrein kell ugyanazt a színvonalat, frissességet produkálnia. Míg a „szórakoztató” animációs filmeket általában kisebb vagy nagyobb létszámú csapatok készítik, a szerzői filmeket többnyire maga a szerző rajzolja, festi, animálja, fotografálja, szerkeszti, vágja, s gyakorta a zenét, hangot is ő maga készíti művéhez. Ulrich Gábor, Hegedűs 2 László, Háy Ági megszokott munkamódszere ez, a korábban említett alkotók közül.

A kísérleti jellegű egyedi filmesek magányos képviselője a nagyközönség által bizonyára nem vagy alig ismert nagykanizsai „amatőr”, Kotnyek István.

8.1 Filmrészlet: A művészi animácós filmekről