Ugrás a tartalomhoz

Animációs mozgóképtörténet II.

M Tóth Éva, Kiss Melinda (2014)

Typotex Kiadó

9.5. Gyulai Líviusz

9.5. Gyulai Líviusz

(1937– )

„Gyulai Líviusz ... az animációs film technikájának legősibb módszerét használja, és friss, kitűnő, izgalmas, műveket csinál. Nem érdekli a technika, amely a feje fölött bonyolódik. Vannak tehát művészek az ani¬mációs területen is, akik meg tudják őrizni a saját érintetlenségüket, de erre csak a legnagyobbak képesek. Azért a legnagyobbak, mert a felületes szemlélő számára az attitűdjük nem más, mint konzervativizmus, és aki vállalja azt, hogy konzervatívnak higgyék, és nem érdekli ez a nyil¬vánvalóan degradáló megjegyzés, csak olyan ember, aki nagyon szilárdan áll a lábán és nagyon pontosan tudja, hogy mit csinál.” (Haris László, 2005)

Gyulai Líviusz, már befutott illusztrátorként, neves grafikusművészként kapcsolódott be a Pannóniában a rajzfilmtervezésbe, rendezésbe. Első önálló munkája a 1977-es Delfinia volt, ezt követte az Új lakók (1977) szellemes mitológiai parafrázisa, melynek története a hetvenes évek valóságára és bevallása szerint saját tapasztalatára épült, amikor is fiatal, életvidám művészcsaládként, amint ez a műből következtethető, elég nehezen tudtak beilleszkedni egy „tisztességes” pesti bérház lakóközösségébe. Gyulai Líviusz filmjeiben, ahogy metszetein, grafikáin is, az aprólékos mívesség mellett mindig jelen van a szelíd, humanista humor, de remekül érzi, mi az, ami a pergő filmképen egyszerűsíthető, stilizálható, rábízható a mozgásra, a szem „tehetetlenségére”... Az időbeliség lehetőségének felfedezése érzékelhetően visszahat az alkotó vizuális „nyelvhasználatára”, filmgrafikája felszabadult, kötetlen, pop-artosabb, mint a XIX. századot többnyire finom iróniával felidéző illusztrációi, s csak jóval később, a kétezres években nyúlik vissza mozgóképein ismét metszeteinek világába.[76]

Több sikeres sorozat után Gyulai Líviusz egy időre kivonult az animációs film világából, hogy 1996-ban egy aktuális globális problémát bibliai példázatba öltöztető, korszerű tematikájú, környezetvédő kisfilmmel térjen vissza. „Jónás a cet gyomrában tönkreteszi az »élő flórát«, így a hal kimúlik. Jónás új lakhely után néz nagyobb halaknál.” (Lendvai Erzsi) A karikaturisztikus stílusú, zsírceruzával és a legegyszerűbb animációs metódussal készült Jónás (1996) az életmű talán legjobb darabja.

9.11. ábra - Gyulai Líviusz: Jónás

Gyulai Líviusz: Jónás

A kétezres években Krúdy, Hrabal és saját irodalmi alapanyagait dolgozza fel finom humorú, sokszor pajzán kisfilmekben. Mozgóképei üdítő kivételek a számítógépes animációk dömpingjében. A Golyós mese (1999), A Szindbád, bon voyage! (2000), Az én kis városom (2002), a De Ronch kapitány naplója (2007) szellemes epizódfüzérei mégsem szervesülnek olyan erőteljesen filmmé, mint korábbi animációs darabjai. Meglepő humorú, szürrealisztikus karikatúrái akár egy folyamatos filmmé is kapcsolódhatnának, ahogy egy rajongója a filmek egymás után illesztésével ezt prezentálta is.[77]

9.12. ábra - Gyulai Líviusz: Könny nem marad szárazon

Gyulai Líviusz: Könny nem marad szárazon


Gyulai Líviusz jelenleg új tévésorozaton dogozik Egy komisz kölyök naplója címmel, amelynek története a XIX. századi Amerikába vezet.

„Örülök, hogy ennyi idősen még kaptam egy ilyen lehetőséget erre a filmre… Akár sorozatról, akár egyedi animációról van szó, mindig arra törekedtem, hogy mindenkihez szóljon, kicsihez, nagyhoz egyaránt. Akkor jó a film, ha a felfedezés örömét kapja meg benne a néző, és nem érzi úgy, hogy túl kicsi még vagy éppen túl nagy már a történethez.

A lényeg, hogy életszerű legyen, átélhető, de ne a napi aktualitásokra reflektáljon, hanem az általános emberi tulajdonságokra, jellemzőkre. Amikor ezt az emberi komponenst kiszorítják a műből, és valamiféle arisztokratikus, a közönség feje fölött elbeszélő, köldöknéző filmet próbálnak létrehozni, az nem vezet sehova. Egy igazán jó animációs alkotást rögtön az első benyomásra magáénak érzi a közönség. Ha pedig a műnek pozitív kisugárzása, a derűje van, azért hálás a néző.” (Gyulai Líviusz, 2013, Komisz kölyök voltam én is – Interjú Gyulai Líviusszal)[78]

Filmjei:

  • Delfinia, 1976

  • Új lakók, 1977

  • Jómadarak, 1979

  • Kentaurfi, 1987

  • Tinti kalandjai, 1988

  • Jónás, 1996

  • Golyós mese, 1999

  • Szindbád, bon voyage!, 2000

  • Az én kis városom, 2002

  • Könny nem marad szárazon, 2004

  • De Ronch kapitány naplója, 2007