Ugrás a tartalomhoz

Animációs mozgóképtörténet II.

M Tóth Éva, Kiss Melinda (2014)

Typotex Kiadó

10.3. Macskássy Kati

10.3. Macskássy Kati

(1942–2008)

„Vallom azt, hogy minden gyerek tehetséges, csak meg kell találni azt a műfajt, hogy miben… …Az a gyerek, aki jól tud fogalmazni, annak a szövegeit használom, aki jól tud rajzolni, az rajzol…, aki szépen fest, az csinálja a háttereket. Természetesen az a gyerek fog animálni, aki egy nejlonzacskóban behoz nekem kétszázötven pörgetőfüzetet. Minden gyereknek próbálok valami olyan lehetőséget találni, amiben ő jó, és amiben ki tud bontakozni.” ( Macskássy Kati, 2001)

10.16. ábra - Macskássy Kati gyerekekkel dolgozik (A gyerekek: Bacsó Balázs, Gelléri Myrtill)

Macskássy Kati gyerekekkel dolgozik (A gyerekek: Bacsó Balázs, Gelléri Myrtill)

Macskássy Kati a kortárs magyar animációs művészet egyik legeredetibb személyisége volt. Egyedi, bárki mással összetéveszthetetlen filmes megnyilvánulásainak lényege a gyermekekért, a gyermekkultúráért érzett felelősség. Alkotótársai évtizedekig a gyerekek voltak, akik amellett, hogy filmjei főszereplőivé avatta őket, beavatást nyertek az animációs filmkészítés rejtelmeibe is.

Sajátos, a szociológia kutatási módszereit alkalmazó, az adott kor társadalmi-politikai problémáit feszegető vegyes technikájú filmjei többet árulnak el az ezredvég évtizedeinek Magyarországáról, mint megannyi felmérés vagy tényfeltáró elemzés. A riportrészleteket és a megmozduló gyerekrajzokat a rendezői koncepció szervezte dramaturgiai egységbe. A hol mellbevágó, hol megmosolyogtató gyerekszövegeket nem kommentálja, a rajzokba nem „nyúl” bele, a felvetett kérdéseket jó érzékkel hagyja nyitva...

E filmek a kimondhatatlanról szólnak: a családok széthullásáról és a szeretetért való kétségbeesett kapaszkodásról (Családrajz, 1983), a puha diktatúra ideológiai zűrzavaráról, a hiteltelen történelemtanítás hiábavalóságáról a kötelezően előírt ünnepek árnyékában (Ünnepeink, 1975–81). Egyszemélyes toleranciakampányt folytat: nála nemesebb eszközökkel kevesen küzdöttek a cigányság jelenéért és jövőjéért, kultúrájának elismeréséért és tehetségeinek kibontakoztatásáért („Nekem az élet teccik nagyon…”, 1976, Sosemvolt cigányország, 2004).

10.17. ábra - Macskássy Kati: Ünnepeink

Macskássy Kati: Ünnepeink

10.18. ábra - Macskássy Kati: „Nekem az élet teccik nagyon...”

Macskássy Kati: „Nekem az élet teccik nagyon...”

A hetvenes évek gyermekeinek jövővízióját (Gombnyomásra, 1973), összevetjük a rendszerváltás utáni Magyarország hiteles helyzetelemzésével (Van itt jó is, rossz is, 1997), eltöprenghetünk, hová lesznek a szép remények…

10.19. ábra - Macskássy Kati: Gombnyomásra

Macskássy Kati: Gombnyomásra

Macskássy Kati sokoldalúan felkészült filmkészítő volt: forgatókönyvíró, animátor, tervező, vágó, s számtalan televíziós műsor kitalálója, szerkesztő-rendezője. Könnyű lenne azt mondani, hogy mindez családi örökség, hiszen édesapját, Macskássy Gyulát, a háború utáni rajzfilmgyártás atyjaként tiszteljük. Macskássy Kati azonban ízig-vérig önálló filmes egyéniség, ez már első munkáiból is kitűnt a hetvenes évek elején. Első filmjét (Mi lenne Budapesten, ha…) a Balázs Béla Stúdióban forgatta. 1966 és 1971 közt járt a Színház- és Filmművészeti Főiskola vágó szakára. A Pannóniába kerülve kifestő, rajzoló, vágó és PR-titkár is volt.

Macskássy Kati rendezőként a „komoly játék“ elvét vallva évtizedekre szóló élménnyel látta el gyerek munkatársait. Vibráló személyisége, a szabad szellemű úrilány karakterét öniróniával „hozó”, közvetlen egyénisége egyaránt volt szeretetre méltó és zavarba ejtő. Akik abban a szerencsében részesülhettek, hogy jobban megismerték, igen hamar megtapasztalhatták elkötelezettséget, nagylelkűségét és kivételen intelligens, minden újra fogékony lényét. Talán az előítéletek nélküli nyitottság, a magától értetődő, „otthonról hozott” műveltség volt a legfontosabb apai öröksége, s éppen e tulajdonságok segítették abban, hogy bár lehetősége lett volna kényelmesen hátradőlni a Macskássy Gyula-életmű örök ragyogásában, nemhogy epigonná nem vált, de gyökeresen mást csinált egész pályafutása során, mint egyébként rajongva tisztelt és szeretett apja.

10.20. ábra - Macskássy Kati édesapjával, Macskássy Gyulával

Macskássy Kati édesapjával, Macskássy Gyulával

Macskássy Katiból, az egykor modellszépségű, s bizonyára elkényeztetett kislányból „a magyar animáció hófehér nagyasszonya” lett – ahogy Báron György filmesztéta nevezte –, aki a magyar animációs művészet ügyét rendületlenül képviselte mindazon hazai és nemzetközi fórumokon, ahol csak tehette. Nem leplezett indulattal viseltetett az apai szellemi és tárgyi hagyaték lebontóival szemben. Filmszakmai vezetőként azért a műfajért harcolt, amelynek képviselői különböző érdekcsoportok tagjaiként sokszor megkérdőjelezték tevékenységét. Annak a műfajnak a hagyományaiért és jövőjéért szállt síkra, amelyért „családi okból” felelősnek érezte magát, s amelynek minden nyűgét s nyilát megszenvedte a kora kétezres évek méltatlan csatározásaiban.

10.21. ábra - Macskássy Kati: Van itt jó is, rossz is....

Macskássy Kati: Van itt jó is, rossz is....

„A mai napig szeretem csinálni ezeket a filmeket, sokszor nevetnek is rajtam, hogy még mindig lelkesedem a gyerekrajzokért, a gyerekszövegekért… Voltak más kísérleteim is, de ebben lettem sikeres és ezt szeretem. Persze megfoghatatlan dolog, hogy kinek mi a siker. Én boldog vagyok, hogy ezt csinálhatom, és szerintem, ha ötös lottót nyernék, akkor is ugyanezt csinálnám… A gyerekektől rengeteg újat kapok gondolkodásban. Ez tart frissen, fiatalon, és boldoggá is ez tesz.” ( Macskássy Kati, 2001)

Filmjei:

  • Mi lenne Budapesten, ha… 1970

  • Gombnyomásra, 1973

  • Az már nem igaz, 1974

  • „Nekem az élet teccik nagyon...”, 1976

  • Gyermekek jogai kiáltvány, 1978

  • Lenke néni, 1980

  • Ünnepeink, 1981

  • Pont-pont, vesszőcske-sorozat, 1982

  • Családrajz, 1983

  • Hogyan születik? (Testünk), 1985

  • Mit vinnél magaddal – Egy másik bolygó, 1986

  • Tücsök, hangya, 1988

  • Vízió, 1988

  • Hagyaték, 1989

  • Van itt jó is, rossz is, 1997

  • Parasztdekameron, 2002

  • Sosemvolt cigányország, 2004

  • Keljfeljancsi, 2007

10.2 Film: M Tóth Éva: Animare necesse est... / Macskássy Kati