Ugrás a tartalomhoz

Animációs mozgóképtörténet II.

M Tóth Éva, Kiss Melinda (2014)

Typotex Kiadó

10.6. Rofusz Ferenc

10.6. Rofusz Ferenc

(1946– )

Rofusz Ferenc, ahogy a legnevesebb animációs művészeink közül sokan, nem folytatott főiskolai tanulmányokat. Díszletfestőként kezdett a Mafilmnél, majd a Pannónia Filmstúdióban fázisrajzolóként, kulcsrajzolóként, később animátorként dolgozott. Közreműködött többek közt a János vitéz elkészítésében, a Gusztáv-sorozatokban.

Első, című saját animációs rövidfilmjét 1974-ben készíthette el. Következő alkotása a háromperces A légy volt, amelyért – a szakma és a közönség számára is váratlanul – magyarországi magyar animációs rendezőként elsőként kapott Oscar-díjat a legjobb animációs rövidfilm kategóriában. (1981) A neki ítélt díjat helyette - ám ezt el nem árulva az átadóknak – a Hungarofilm igazgatója vette át, mivel Rofusz, a várományos nem utazhatott Los Angelesbe. A botrány kitört, a szobrot még aznap elkobozták az önjelölt tulajdonostól, s Rofusz később személyesen vehette át.

10.29. ábra - Rofusz Ferenc az Oscarral

Rofusz Ferenc az Oscarral

10.30. ábra - Rofusz Ferenc A légy című filmjének képeiből

Rofusz Ferenc A légy című filmjének képeiből

A légy ... torokszorító volt az első kockától kezdve. A baljósan egyszínű tájat a légy szemével láttatja a kamera. Okos megoldás, lehetővé teszi, hogy kívülálló narrátor elbeszélésének hallgatói helyett tanúi legyünk a tragédia jelen idejű lefolyásának, ősz van, a légy menedéket keres egy magányos villában. Kiderül, csak színhelyként magányos, mint a görög drámáé, ahol a teremtett lény egyedül van a végzetével, mert ahogy berepül a nappaliba, üldözni kezdi a légycsapó. Hiába nem találja el előszörre, másodszorra, a küzdelem kimenetele nem kétséges. Végül bekerül a rovargyűjteménybe, olyan előkelő társak közé, mint a szarvasbogár, a lepke – bár ez aligha vigasztalja az áldozatot. Rofusz Ferenc filmje nem méretét, hanem művészi arányait tekintve az utóbbi évek egyik legjelentősebb magyar alkotása – Oscar-díjat is kapott érte.” (Sík Csaba: A légy szeme, Filmvilág,1981)[84]

10.31. ábra - Rofusz Ferenc: Holtpont

Rofusz Ferenc: Holtpont

Egy évvel később elkészíti, mintegy A légy parafrázisaként a Holtpont (1982), majd 1984-ben Gravitáció című filmjét, amelynek forgatókönyve ekkor már tíz éve várt megvalósításra.

„Rofusz Ferenc animációs alkotásaiban szeret valaki más fejében lenni, valaki más fejével gondolkodni, észlelni. A Holtpont című rövid etűdjében a nagysikerű A légy után újra felhasználja a jól bevált szubjektív nézőpontot, ezúttal azonban egy halálraítélt ember utolsó perceit kísérjük végig.

A helyszín és a főszereplő személye a filmidő alatt kevés, de annál jobban adagolt információkból bontakozik ki. A szubjektivitás ábrázolása részletesen és életszerűen van megkomponálva, a főszereplővel együtt, mi nézők is megfigyeljük az apró, figyelemfelkeltő részleteket, mi is ott állunk vele együtt a sötét bizonytalanságban és várjuk az elkövetkezőt. Annak ellenére, hogy benne vagyunk egy ember a fejében, nem tudunk meg róla semmit. Nem tudjuk meg mit követett el, vagy hogy hogyan nézhet ki. A film szempontjából ez nem is fontos. Nem próbál meg bármilyen nagy narratív truvájt vagy csavart végrehajtani, egyszerűen egy hangulatot, egy érzést próbál meg átadni a nézőnek. A nyugodt és lassú tempójú film nyomasztó hangulata úgy száll rá a nézőre, mint a nagy kövér légy főszereplőnk cipőjére. Hamar elszáll onnan ugyan, de a zümmögését még sokáig halljuk a fejünkben.” [85]

10.32. ábra - Rofusz Ferenc: Gravitáció

Rofusz Ferenc: Gravitáció

A Gravitáció eredeti forgatókönyvében, amelyet még A légy előtt adtam be, de csak utána csinálhattam meg, az emberi fejekhez hasonlító piros, de fonnyadt, rohadt almák sorra leesnek a fáról, majd szétcsattannak a földön. Van azonban köztük egy egészséges. Ez letépi magát, de amikor leesik, ez is széttoccsan, mert belül ő is ugyanolyan rohadt, mint a többi. Nem kellett nagy ész hozzá, rögtön kiszúrták, s faggattak, hogy miért piros az alma, mit akarok ezzel üzenni, végül kidobtak. Amikor azt javasoltam, hogy akkor legyen minden zöld, azt felelték, hogy nem lehet, mert az nyilas szín. Végül kék színűek lettek az almák, de akkor meg azt akarták tudni, hogy mit üzenek a Május 1. mozi harmadik sorában ülő Józsi bácsinak. Kínunkban Sipos Áron barátommal kitaláltuk, hogy állítsunk emléket Newtonnak, s legyen Gravitáció a film címe. Ezt már nem lehetett megvétózni. Akit inspirált a bosszantás, mint például engem, az mindent ki tudott verekedni." (Rofusz Ferenc, 2007)[86]

Rofusz 1988-ban Kanadába költözött és neves stúdióknak, reklámügynökségeknek dolgozott rendezőként, grafikai tervezőként, s egy ideig saját stúdiója is volt. Az ezredforduló táján kapcsolódott be a magyarországi animációs életbe, s első itthon készült filmje, a Ceasfire! (Tüzet szüntess!, 2002) háborúellenes állásfoglalás volt a gyermekek védelmében.

Következő, Dog’s Life, azaz Kutyaélet (2005) című animációs lázálma egyedi filmnek s majdani televíziós sorozat első darabjának egyaránt szánt groteszk alkotás, mely a reklámszakmában és a profi filmkészítésben megedződött rendezői személyiségről tanúskodik. A sorozat végül tervszinten maradt, ahogy csaknem egy évtizedig Rofusz más hazai próbálkozásai is.

10.33. ábra - Rofusz Ferenc: Kutyaélet

Rofusz Ferenc: Kutyaélet

Rofusz nemzedékében Magyarországon egyedülállóan sokirányú és naprakész szakmai tapasztalatra tett szert a korszerű technika alkalmazását és az eredményes munkaszervezést illetően, ám úgy tűnt, itthon a kétezres évek elején ezek a kondíciók nem voltak elégségesek egy önálló hazai stúdió felállításához. Rofusz Ferenc időszakos filmes munkák mellett a Budai Rajziskola tanáraként adta át ismereteit, mígnem a MOME címzetes egyetemi tanárává nevezte ki, s érdemei elismeréséül, 30 évvel az Oscar után Kossuth-díjat is kapott.

Ticket (2011) című, több fesztiváldíjat nyert új filmje után jelenleg A Toppik című tv-sorozaton dolgozik és egyedi filmtervét, Az utolsó vacsorát készíti elő.

10.34. ábra - Rofusz Ferenc: Ticket

Rofusz Ferenc: Ticket

Filmjei:

  • Kő, 1974

  • Gusztáv az ABC-ben, 1976

  • A légy, 1980

  • Holtpont, 1982

  • Gravitáció, 1984

  • Ceasefire!, 2003

  • „Szerencsi, fel!” , 2004 (tévésorozat)

  • Ticket, 2011

  • A Toppik (készülő), 2012–től