Ugrás a tartalomhoz

Animációs mozgóképtörténet II.

M Tóth Éva, Kiss Melinda (2014)

Typotex Kiadó

14.6. Új utakon

14.6. Új utakon

A Pannónia utáni generáció értékes, mára megerősödött és sokirányú feladatokat ellátó új műhelyeket hozott létre a kétezres években. E műhelyekben tervezőművészeti és autonóm produkciók egyaránt születnek, tehetséges alkotók, képzett szakemberek garantálják a nívós alkotásokat. Az új technológiával felnőtt nemzedék természetes módon kapcsolódik be a kreatív folyamatokba, s egyre gyorsabb tempóban veszik át az irányítást a műfaj minden területén. Megnyugtató tendencia, hogy a fiatal tervezők, rendezők, szakemberek szívesen dolgoznak együtt mestereikkel vagy az előttük járó nemzedékkel, de már ők szabják meg a vizualitás és a szellemiség irányát. Szerencsére a magyar animációra jellemző „intellektuális erőnlét” mutatkozik meg az új műhelyek új közösségeiben is, s a műfaj nemzeti karakterét és színvonalát féltőknek nincs mitől tartaniuk.

14.24. ábra - Ottlik Anna vázlatkönyve (BKF-Animáció)

Ottlik Anna vázlatkönyve (BKF-Animáció)

14.6.1. KGB

A KGB Vizuális Műhelyt 1999-ben Klingl Béla, Gauder Áron animációs rendezők, valamint Bóka Igor számítógépes tervező alapították, animációs rövidfilmek mellett reklámfilmek készítése céljából. Később Gauder Áron és Bóka Igor kivált az időközben KGB Stúdió névre keresztelt cégből és Novák Erik producerrel megalapították a Lichthof Produkciót, elsősorban a Nyócker! elkészítésére, majd az Egill című produkciót is itt indították útjára.

14.25. ábra - Gauder Áron: Egill

Gauder Áron: Egill

A KGB az ezt követő években leginkább televíziós műsorfőcímek és arculatok, valamint reklámfilmek készítésére szakosodott, de számos sikeres animációs rövidfilm számítógépes munkálatai is náluk folytak. (Macskássy Kati: Sosemvolt Cigányország, M. Tóth Géza: Maestro, Ergo, Gauder Áron: Nyócker!, Richly Zsolt Kőműves Kelemen, Rofusz Ferenc: Ticket)

A stúdió játékfilmek vizuális trükkjeit és effektjeit is gyakran készíti. Más igényes művek mellett Pálfi György Taxidermia című, különleges vegyes technikájú egész estés játékfilmjében több mint 70 jelenet számítógépes effektjét alkották meg.

„A díszletek mellett Hollywood becsületére váló CGI-effektusok is készültek, amelyek nem magamutogatásként, otrombán önmagukban, önmagukért vannak jelen, hanem a lehetetlent, a nem láthatót, a képzeletet hivatottak megidézni. A Hukklével bizonyított KGB cég animátorainak munkája a film pár lélegzetelállító jelenete.” (mozinet.hu, 2006)

14.26. ábra - Pálfy György: Taxidermia

Pálfy György: Taxidermia

Ha van lehetőségük, a KGB munkatársai önálló animációs filmeket is készítenek, elsősorban a szakterületükhöz közeli 3D-technika kreatív alkalmazásával. (Klingl Béla: Déja Vu, 2004, Bogdán Zoltán: Edward, 2009, Koós Árpád: Babel, 2011)

14.27. ábra - Bogdán Zoltán Greco: Edward

Bogdán Zoltán Greco: Edward

14.28. ábra - Koós Árpád: Babel című filmjének hirdetése

Koós Árpád: Babel című filmjének hirdetése

Nézd meg:

http://www.koosarpad.hu

http://www.kgbstudio.hu

Jelenleg Klingl Béla televíziós gyereksorozattervén dolgoznak Boxi címmel, kartonpapír főszereplőkkel, s persze 3D-ben!

„A filmhez írtam egyébként egy játékprogram-koncepciót is, amit online felületen lehet majd jól használni, és kitaláltam egy játékot tabletre, ahol a szereplőket össze lehet hajtogatni. Készül a rajzfilm weboldala, ahová minden szereplő kihajtogatott verzióját is kitesszük majd. Azért is szerettem volna ezt a filmet megvalósítani, mert itt, nálunk – ellentétben a japánokkal, franciákkal – nincs divatja a hajtogatásnak. Egyébként nekem is egy órába tellett egy-egy figura összerakása.” Klingl Béla [104]

14.29. ábra - Klingl Béla: Boxi

Klingl Béla: Boxi

14.6.2. Studio Beastarts

A stúdiót 2004-ben alapították Erkel András, a korábbi sikeres Varga Stúdió-s producer vezetésével, animációs filmek, játékfilmek, reklámok, videoklipek készítése, forgalmazása céljából. Nagy nemzetközi koprodukciókban és egész estés filmekben egyaránt dolgoznak, de fő tevékenységük mellett diplomafilmek és egyedi filmek megvalósításában is részt vesznek (Hegyi Magdolna: Au 2006, Gaál Fruzsina: Vízen 2007, Ritter Ottó: Rejtekes 2007, Magyarósi Éva: Lena 2009), s több évig segítették a MOME évközi animációs gyakorlatainak kivitelezését és menedzselését. (Mondókák, 2006, Gyerekdalok, 2008)

Legkedveltebb sorozatuk valószínűleg Alexei Alexeev üdítő humorú Log Jam-je.

14.30. ábra - Gaál Fruzsina: Vízen

Gaál Fruzsina: Vízen

14.31. ábra - Alexei Aleeev: Log Jam

Alexei Aleeev: Log Jam

Olvasd el!

http://index.hu/kultur/media/2009/06/15/alex/

14.6.3. Kedd Animációs Stúdió

A KEDD Animációs Stúdiót M. Tóth Géza alapította 2002-ben. Egyedi animációs filmek készítésétől jutottak el az önálló, kereskedelmi hasznot is hozó sorozatokig, s jelenleg az egyik legstabilabb animációs stúdióvá nőttek. A sikerhez természetesen hozzájárult a stúdióvezető szakmai elismertsége és számos jó produceri adottsága, többek közt az előrelátó tervezés képessége. A filmes „termékek” mellett korszerű alkalmazásokra is dolgoznak, s a műhely 2010-ben a Bogyó és Babóca termékek forgalmazására online áruházat hozott létre, melyet később más mesékhez kapcsolódó játékokkal és termékekkel bővítettek. A KEDD kreatív stúdióként is működik, animációs rendezvényeket, fesztiválokat szervez, animációs ismeretterjesztéssel is foglalkozik. Tevékenységük immár produkcióik forgalmazására is kiterjed.

Nézd meg!

http://www.kedd.net/showreel_page/

14.6.4. Umbrella Stúdió

Rakétasebességgel jön fel a multifunkciós, átlagéletkorát tekintve legfeljebb harmincas Umbrella stúdió. Az alapító Hídvégi Zoltán és Kázmér Miklós kortársaikat gyűjtötték maguk köré néhány évvel ezelőtt, s videoklipek, reklámfilmek teljes kivitelezését vállalják a sztoribordtól az utómunkáig. A komplex animációs technológiai felkészültségük talán a legerősebb területük, és a fiatal, máris komoly szakmai renoméval bíró rendezőgárda is ezt a vonalat reprezentálja, így Csáki László, Emil Goodman, Vácz Péter – csak páran a legismertebbek közül... A rendelésre készülő munkák mellett szenvedélyesen támogatják a fenti rendezők egyedi filmjeit, így máris számos friss fesztiváldíjjal dicsekedhetnek, amelyek elnyerésében nagy szerepet játszottak, hisz 2013-ban a KAFF-on mindhárom fenti rendező kiemelkedően szerepelt, mondhatni: tarolt.

14.32. ábra - Csáki László: My Name is Boffer Bings

Csáki László: My Name is Boffer Bings

14.33. ábra - Emil Goodman: Heaven’s Vanguard

Emil Goodman: Heaven’s Vanguard

A dinamikus alkotóközösség tendenciózusan gyűjti a még ifjabb tehetségeket, ennek érdekében folyamatosan együttműködik a művészeti egyetemekkel.

Nézd meg!

http://umbrella.tv/intro

14.6.5. Anilogue Animációs Fesztivál

A legfrissebb hazai animációs szakmai kezdeményezések egyike a Liszka Tamás producer által kitalált és 2003-tól budapesti, majd 2008-tól Budapest–Bécs székhelyű Anilogue Animációs Fesztivál, amely a hazai alkotások mellett gazdag nemzetközi programmal várja a műfaj rajongóit, s a kortárs animációs művek fontos bemutatkozási lehetősége.

14.34. ábra - Liszka Tamás az Anilogue vetítővászna előtt

Liszka Tamás az Anilogue vetítővászna előtt

Olvasd el!

http://prizmafolyoirat.com/tag/anilogue/

14.6.6. MOME Animáció

Az élő és megújuló magyar animáció egyik legfontosabb műhelye a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem. Az aktív tanárok közül mára Richly Zsolt képviseli az egykori pannóniás rendezőket, bár a címzetes egyetemi tanárok illusztris sorában Rofusz Ferencet és Jankovics Marcellt egyaránt megtaláljuk. A Varga Stúdió egykori professzionális csapatából Lehotay Zoltán a legrégebbi mester. A szakot az alapító Bleier Edit a kilencvenes évek végén M. Tóth Gézának adta át, aki a kétezres évek közepéig vezette azt. A kilencvenes években kibontakozott fiatalabb generációból Gacs Réka vált az animációs képzés egyik kulcsemberévé.

2005-től Fülöp József vette át az animációs képzés irányítását. A hosszabb külföldi tartózkodás után 2001-ben hazatérő és a tanításba bekapcsolódó egykori „iparos”, a többfokozatú egyetemi képzés lehetőségeit figyelembe véve dolgozta ki az animáció alap- illetve mesterképzési metodikáját és alapította meg az önálló animációs tanszéket a MOME-n 2010-ben. Fülöp József 2011-től a médiaművészeteknek otthont adó Média Intézet irányítását is ellátja.

14.35. ábra - A „MOME” főbejárat

A „MOME” főbejárat

Fülöp József (1964– ) vizuális tervezőművészként diplomázott, és nem kizárólag animációs filmmel foglalkozik tervezőművészi pályafutása során: elsősorban televíziós arculatokat – pl. Minimax –, vizuális kommunikációs rendszereket, főcímeket tervez, reklámfilmeket rendez, s kifejezetten érdeklik az animációs műfaj új műformái, alkalmazási lehetőségei, a nem hagyományos szerkezetű alkotások. Összetett, problémaérzékeny szemlélete és kiváló produceri képességei néhány év alatt komoly, pozitív irányú koncepcionális változást eredményeztek előbb a szakon, majd a teljes MOME-n. Az újra való törekvés, valamint tanítványai aktív és rendkívül eredményes menedzselése mellett a múlt értékei iránti elkötelezettsége is közismert: korábban a Budapest Animációs Filmklubban animációtörténeti előadásokat vállalt, majd a MOME Kiskakas fesztiváljain a nemzeti animációs örökség megismertetése mellett a nemzetközi animációs művészet egykori és kortárs reprezentánsait, jeles műveit is közvetíti az ifjabb korosztálynak.

Nézd meg!

Gyermekdalok és Mondókák

https://www.youtube.com/channel/UCy8b8R1csgXcpVs44QIXQvg

Herr Hirny kalandjai

www.hirny.hu

Az utóbbi évek kiemelkedő MOME-hallgatói teljesítményeiből

Duczky Tomek

Az új, MOME-s nemzedék munkái közül az alkotó fiatal korát meghazudtolóan érett és kivételes arányérzékről tanúskodó Életvonal (2006) című diplomafilm a 2007-es KAFF-on emelkedett ki a mezőnyből, ez volt a nagy kiugrást hozó első alkotás az új szemlélet jegyében.

14.36. ábra - Duczky Tomek: Életvonal

Duczky Tomek: Életvonal

Szabó András (Emil Goodman) is erőteljes, originális alkotói személyiséget ígérő produkciókkal mutatkozott meg. Már főiskolásként szellemes évközi gyakorlatokat Kirúgós (2006), profi zenés klipeket (Mad 72 World, 2006) készített. Henry Waltz (2011– ) című, nagy ívű, több éve készülő míves produkciójának epizódja az idei KAFF-on nyert díjat. Heaven’s Vanguard (2013)

14.37. ábra - Szabó András alias Emil Goodman: Henry Waltz

Szabó András alias Emil Goodman: Henry Waltz

Glaser Kati Fin! (2008) című, egyetlen hosszú körsvenkből álló, meglepő lépték- és nézőpontváltásokra épülő szürrealista etűdjében a megfigyelői helyzetben „rögzített” néző Glaser szokatlan képzettársításainak következtében szemlélődőből egy idő után aktív rejtvényfejtővé válik. A mű 2009-ben a KAFF fődíját nyerte el, majd Glaser Kati 2013-ban ismét elbűvölte a közönséget Három nagymamám volt című napló-meséjével. Szellemes, finoman groteszk munkája azokat is meggyőzte, akik korábban a klasszikus értelemben vett animátori erényeket hiányolták művészetéből.

14.38. ábra - Glaser Kati: Három nagymamám volt

Glaser Kati: Három nagymamám volt

Olvasd el!

http://filmtekercs.hu/interju/nagymamasorsok-interju-glaser-katalin-animacios-rendezovel

Nézd meg!

http://www.youtube.com/watch?v=gGVVqDtDLgo

Vácz Péter Annecy ifjúsági fesztiváldíja után és rangos nemzetközi elismerések mellett 2013-ban a KAFF rövidfilmes díját is „vitte” Nyuszi és Őz című, a szó szoros értelmében dimenziókon átívelő alkotásával, melyet Bertóti Attilával szoros együttműködésben készített. Az animációs műfaj technikai változásaira és a különbözőség, másság problematikájára egyaránt reflektál az ifjú alkotó műve. Napjaink égetően aktuális kérdése, a különböző adottságokkal és kondíciókkal bíró emberi lények közti párbeszéd, együttműködés, sőt barátság lehetősége. Ez utóbbi, a barátság esélyének alternatíváját járja körül állatmese-példázatában a rendező, Edwin A. Abbot Síkföld[105] című, tizenkilencedik századi klasszikusának alapkonfliktusára emlékeztető helyzetet kreálván szereplői kartonéletében.

14.39. ábra - Vácz Péter: Nyuszi és Őz

Vácz Péter: Nyuszi és Őz

Olvasd el!

http://stilblog.hu/2013/03/31/nyuszi-es-oz-vacz-peter-animacios-filmrendezovel-beszelgetunk/

Nézd meg!

http://www.anim.mome.hu

http://www.youtube.com/results?search_query=mome%20anim&sm=3

14.6.7. BKF Animáció

A Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Művészeti Karának Médiaművészeti Intézetében 2011-ben indult el a főiskolai, 2012-ben pedig a mozgóképművész mester-szak részeként az egyetemi szintű animációsművész-képzés. Tehát nagyon fiatal, előtörténet nélküli műhely épül azóta is napról napra, amelyben a gyakorlati és elméleti ismereteket a klasszikus alapoktól a legkorszerűbb eljárásokig az animációs műfaj elismert személyiségei közvetítik: Bacsó Zoltán, Bóka Igor, Bogdán Zoltán Grékó, Csáki László, Fischer Ferenc, Gauder Áron, Kiss Melinda, Sikur Mihály, Ulrich Gábor. A BKF speciális előnye a hazai felsőoktatásban, hogy olyan műfajok érhetőek el egy intézményen belül, amelyek többnyire különböző egyetemeken találhatók csak meg.

14.40. ábra - Animációs enteriőr a BKF Rózsa utcai campus-án (Fotó: Bárczy Örs)

Animációs enteriőr a BKF Rózsa utcai campus-án (Fotó: Bárczy Örs)

A BKF animációs hallgatói számára közvetlenül nyitottak a játékfilmes és televíziós, a grafikai vagy kézműves, sőt az alkalmazott zenei vagy számítógépes ismeretek, de szert tehetnek gazdasági és kommunikációs tájékozottságra is, tervezői kapacitásaik bővítése érdekében, ami a jelen összetett kihívásai közepette nem elhanyagolható adottság. A neves szakembergárda a társművészetek területéről is aktívan jelen van a szakon, kortárs zeneszerzők, operatőrök, rendezők és kommunikációs szakemberek vesznek részt az oktatásban.

14.41. ábra - Hertelendi Amanda filmképe

Hertelendi Amanda filmképe

14.42. ábra - M Tóth Éva, Bacsó Zoltán, Simon Balázs trükkasztalon dolgoznak

M Tóth Éva, Bacsó Zoltán, Simon Balázs trükkasztalon dolgoznak

Jelen sorok írója, mint szakvezető csak visszafogottan nyilatkozhat saját háza tájáról, mindazonáltal nehezen tudná nem megosztani örömét a rövid idő alatt kialakult remek műhelyszellem, az egyre nívósabb hallgatói gyakorlatok láttán, s erősen reméli, hogy a következő években a jó hangulatú koncentrált munka meghozza gyümölcsét nívós diplomafilmek formájában, és a szakmába való beilleszkedésre is elegendő muníciót kapnak a végzett hallgatók.

14.43. ábra - Kovács Dóra főiskolai hallgató „szekkót” fest

Kovács Dóra főiskolai hallgató „szekkót” fest

14.44. ábra - A hallgatók közös műve a könyvtárban

A hallgatók közös műve a könyvtárban

14.45. ábra - Év végi kiértékelés a MÜSZI-ben 2013-ban (Fotó: Geberle Márton)

Év végi kiértékelés a MÜSZI-ben 2013-ban (Fotó: Geberle Márton)

A jelenlegi hallgatói gárdából néhány név, akik évközi munkáikkal máris felhívták magukra a külvilág és egyes profi stúdiók figyelmét is: Dell’Edera Dávid, Ottlik Anna, Rádóczy Zsuzsi, Rödönyi Csilla, Simon Balázs... a teljesség igénye nélkül.

14.46. ábra - Kivés Enikő filmképe

Kivés Enikő filmképe

14.47. ábra - Az animáció szak filmképeiből (Kiss Melinda montázsa)

Az animáció szak filmképeiből (Kiss Melinda montázsa)

14.48. ábra - Animációs életképek (Fotók: M Tóth Éva, Kiss Melinda, Fischer Ferenc)

Animációs életképek (Fotók: M Tóth Éva, Kiss Melinda, Fischer Ferenc)

14.3 Film: Rádóczy Zsuzsi: Szieszta

Nézd meg!

http://bkf.hu/muveszet/kepzesek/alapkepzesek/animacio

http://www.youtube.com/user/BKFanimation