Németh Renáta, Simon Dávid
ELTE
Nominális mérési szint.
„Minőségi” változók.
Technikai okból gyakran számok vannak az értékekhez rendelve. („nem” változó, 1: férfi, 2: nő)
Ezek a számok önkényesek, nem jelölnek mennyiségi, csak minőségi különbséget.
Példák: párt-szimpátia, vallás, nemzetiségi hovatartozás.
Ordinális mérési szint.
A változó kategóriái sorba rendezhetők, ezekhez technikai okokból gyakran a sorrendnek megfelelően számokat rendelünk. Két értékpár távolsága nem hasonlítható össze.
Számtani átlag nem értelmezhető.
Pl. társadalmi osztályok (rendezés alapja: hozzáférés javakhoz, eszközökhöz)
1: munkásosztály, 2: középosztály, 3: felső osztály (elit).
Másik példa: település típus. Tanya/falu/nagyközség/város/főváros. Mi a rendezés alapja?
Intervallumskála.
A fenti példával szemben itt ismerjük a szomszédos értékek távolságát.
Számtani átlag értelmezhető.
A zérus megválasztása esetleges (mint Celsius-foknál a víz fagyáspontja).
Ezért az osztás művelete nem értelmezhető.
Pl.: Celsius-fok: 40○C nem kétszer melegebb a 20○C-nál
IQ-pont: 200 vs. 100 pont – nem kétszer okosabb.
Arányskála.
A zérus megválasztása nem esetleges (mint „abszolút 0” Kelvin-foknál).
Ezért itt már van értelme az osztás műveletnek is.
Pl. súly, magasság, jövedelem, skálák, indexek
Együttes nevük: intervallum-arányskála / magas mérési szintű változók
FONTOS:
Vannak matematika/statisztikai műveletek, amelyek csak bizonyos mérési szintű változók esetén alkalmazhatók.
Ha a fenti sorrendet tekintjük: a mérési szintek egymásutánja megfelel a mérési szintek „magassági sorrendjének”; az arányskála a legmagasabb mérési szint. A sorban előbb szereplőkre alkalmazható módszerek mindegyike használható az utánuk következő mérési szintekre is, tehát ha a számtani átlag az intervallum-skála esetén érvényes művelet, akkor az arányskála esetén is.
Példa:
Mérési szintek és lehetséges értelmezés: iskolázottság
Nominális
Értékek: Alapítványi középiskola vs. Állami középiskola
Értelmezés: „különböző oktatásban részesültek”
Ordinális
Értékek: Főiskolai vs. Egyetemi diploma
Értelmezés: „magasabb iskolázottság”
Intervallum-arány
Értékek: 8 osztályt végzett vs. 16 osztályt végzett
Értelmezés:„kétszer iskolázottabb”