Balázsik Valéria (2010)
Nyugat-magyarországi Egyetem
Fotogrammetriai kiértékelésekkor analóg és digitális képekkel egyaránt találkozhatunk. Az analóg képekkel kapcsolatos fogalmakat a modul előző fejezeteiben tárgyaltuk, ebben a fejezetben a digitális mérőképre vonatkoztatjuk az ott megismerteket.
A digitális kép, vagy digitalizált kép felfogható gij elemekből álló kétdimenziós mátrixként. (4-20. ábra) Minden elem egy Δξ·Δη nagyságú felület, ezért nem képpontról, hanem képelemről vagy pixelről (picture x element) beszélünk. Az elemeknek ismert a helye (sora és oszlopa), és ezt az i, j sor- és oszlopindexekkel adjuk meg. Az elemekhez tartozó értékkészlet 0-tól 255-ig terjed, és az elemek szürkeségi fokozatának értékét tartalmazza bináris kódolással. A 0-s érték a fekete, a 255-ös érték a fehér árnyalatnak felel meg. Színes képek esetében a pixelek szürkeségi fokozatát több spektrális sávban is rögzítjük.
Digitális kamerával készült képek
Digitális képet készíthetünk digitális kamerával, amely ugyanúgy, mint az analóg fényképezés esetében, lehet fotogrammetriai felvevő, vagy ún. digitális amatőrkamera. A digitális felvevővel készült képek is az objektív által megvalósított centrális vetítésű képek, melyek rögzítése nem fényérzékeny filmen, hanem a vetítési középponttól kameraállandó távolságban elhelyezett szenzorok segítségével valósul meg. A fotogrammetriai felvevővel készült digitális kép mérőkép, ismerjük a belső adatait, így a felvételi sugárnyaláb matematikai értelemben visszaállítható. A digitális fotogrammetria is lehetőséget biztosít amatőrkamerával készült képek kiértékelésére. Ma már számos szoftver támogatja az amatőrkamerás felvételek belső adatainak utólagos meghatározását. Digitális képek esetében a külső adatok - akárcsak az analóg képeknél - a felvételi hely térbeli koordinátái (3), valamint a képet létrehozó sugárnyaláb térbeli helyzetét rögzítő 3 szögérték.
Analóg képek digitalizálása
Digitális képet létrehozhatunk közvetett módon, analóg kép digitalizálásával, szkennelésével. Az analóg és digitális fotogrammetriai kamerákkal készült felvételek felbontóképességét (AV) összehasonlítva, előbbinél a fényérzékeny réteg szemcsemérete (0,5-2,0μm), utóbbinál a képsíkban elhelyezett szenzorelem mérete (~4·4μm) a meghatározó. A jelenlegi technika még nem képes olyan kisméretű szenzorelemek és azokból kialakított hibamentes érzékelő felület előállítására, amely az analóg fényképezéssel elérhető felbontást meghaladná. Mivel a fotogrammetriai feldolgozással nyert adatok pontosságát elsődlegesen a kép felbontóképessége befolyásolja, és azért, mert nem mindig áll rendelkezésre digitális felvevő, gyakran a felvételeket analóg kamerával készítik, és csak utólag digitalizálják. A fotogrammetriában az analóg képek digitalizálásánál alkalmazott szkennereket kétféle módon csoportosíthatjuk:
A szenzorok elhelyezkedése szerint
egyes detektorok (soron belüli letapogatás)
soros detektorok (sor egyidejű letapogatása)
négyzet alakú detektormátrix (képrészek letapogatása, képrészek egyesítése a sarokpontok segítségével)
Pontosság szerint
fotogrammetriai szkennerek (~1μm pontosság, magas ár))
irodai vagy asztali szkennerek (kisebb pontosság, alacsony ár)
Analóg képek digitalizálásánál az eredeti kép felbontóképességének „megőrzése” érdekében rendkívül fontos a megfelelő digitalizálási intervallum (ΔD) megválasztása. Szkenneléskor a digitalizálási intervallum megadása a DPI (Dots Per Inch - az inch-enként előforduló képpontok száma) érték beállításával történik. (Példa: egy 250 DPI-s felbontással ~0,1mm-es képpontot kapunk.) A túl nagy digitalizálási intervallum információveszteséget eredményezhet. Ha a DPI értékével túl kicsi digitalizálási intervallumot állítunk be, akkor a digitális képen a zaj megnőhet. Ideális esetben a digitalizálás intervalluma megegyezik a szenzorelem méretével.
Összefüggés a felbontóképesség és a digitalizálási intervallum között:
A digitális felvevővel készült képeket és az utólagosan digitalizált képeket is terhelik a centrális vetítésből és az optikai leképzésből eredő torzulások. Emellett azokkal a torzulásokkal kell számolnunk, amelyek a digitális felvevőkkel történő érzékelésből és a szkennelés sajátosságaiból fakadnak. A 4.6 fejezetben sorolt torzulások közül digitális képek esetében nem beszélhetünk filmbelógásról és a film méretváltozásáról, viszont a torzulások kiegészülnek az alábbiakkal:
A szenzorelemek elhelyezkedési szabálytalanságai az érzékelő felületen (digitális kameráknál és szkennerekben)
Digitális átalakításnál a letapogatási sebesség nem szinkronizált a szenzor méretével → affin torzulást eredményez (szkennereknél)