Dr. Juhász Lajos (2008)
Debreceni Egyetem a TÁMOP 4.1.2 pályázat keretein belül
1992. május 21-én elfogadta a Tanács a 92/43/EGK irányelvet, a természetes élőhelyek, valamint a vadon élő állatok és növények védelméről.
Ez az irányelv hozta létre a NATURA 2000 programot, ami nem más mint "a különleges természet-megőrzési területek egységes európai ökológiai hálózata". Az irányelv – már a címéből is láthatóan – kettős természetű, egyrészt a fajok, másrészt az élőhelyeik (területek) védelmére épít.
Célja, hogy a természetes élőhelyek, valamint a vadon élő állatok és növények védelmével hozzájáruljon a biológiai sokféleség védelméhez Az irányelvi céloknak megfelelően meghozott intézkedések célja pedig a közösségi jelentőségű élőhelyek, valamint a növény-, illetve állatfajok kedvező védettségi helyzetének fenntartása, illetve helyreállítása.
A NATURA 2000 hálózat kialakításának deklarálása mellett, meghatározza a hálózat stratégiai célját, kialakítással kapcsolatos tagállami kötelezettségek. A hálózat célja a meghatározott természetes élőhely-típusok, valamint az érintett fajok élőhelyei kedvező védettségi állapotának a fenntartása, szükség szerinti helyreállítása.
Az irányelv I. melléklete felsorolja a közösségi jelentőségű élőhely típusokat, a II. melléklet pedig a közösségi jelentőségű növény-, illetve állatfajokat. Az irányelv erejénél fogva a NATURA 2000 hálózat részét képezik a madárvédelmi irányelv alapján a tagállamok által kijelölt különleges madárvédelmi területek is.
A tagállami kötelezettségek a NATURA 2000 hálózat kialakításával kapcsolatban a következők:
A hálózathoz tartozó különleges természet-megőrzési területek kijelölése, az irányelv által meghatározott szabályok szerint.
Ennek során alapvető követelmény, hogy a tagállamok olyan arányban járuljanak hozzá a hálózathoz, amilyen arányban a területükön az I.-II. mellékletek szerinti élőhely-típusok, illetve fajok élőhelyei megtalálhatóak.
A területek kijelölési, létrehozási eljárását az irányelv részletesen meghatározza. A tagállamnak az irányelv III. melléklet első szakaszában meghatározott követelményeknek megfelelően értékelnie kell az ország területén található élőhely-típusokat, élőhelyeket és ez alapján össze kell állítania a javasolt területek jegyzékét, illetve a konkrét területekre vonatkozó tájékoztatót.
A jegyzéket és a tájékoztatót a Bizottság részére meg kell küldeni, amely azt értékeli a III. melléklet második szakaszában foglaltak alapján. A Bizottság az eljárását követően jóváhagyja a közösségi jelentőségű területek listáját, melyet ezt követően a tagállamnak – legkésőbb a jóváhagyástól számított hat éven belül – különleges természet-megőrzési területként ki kell hirdetnie (nemzeti jogszabályban). A nemzeti kihirdetés kapcsán a tagállamnak meg kell határoznia a kijelölés kapcsán figyelembe vett élőhely-típusok, fajok kedvező védettségi állapotának (természetvédelmi helyzetének) fenntartása, vagy helyreálltása, a NATURA 2000 hálózat egységessége, illetőleg a veszélyeztetettség szempontjából jelentős prioritásokat.
Az élőhely-típusok, élőhelyek károsítását, veszélyeztetését a tagállamnak meg kell akadályoznia, ennek biztosítása érdekében minden, olyan tervet, programot (beruházást) amely nem közvetlenül a terület kezelést szolgálja vizsgálat alá kell vonni. A vizsgálat a várható hatások felmérését, illet a hatások adott területre gyakorolt jellegét (kedvező, kedvezőtlen, neutrális) határozza meg. A hatások vizsgálata (becslése) tükrében a hatóságok csak akkor hagyhatják jóvá a tervek megvalósítását, ha az nem befolyásolja hátrányosan az adott terület természeti épségét. Az irányelv külön kiemeli az érintett lakosság vélemény-nyilvánítási jogát is.
Az irányelv rendelkezik arról is, hogy a különleges természet-megőrzési területek fenntartásához a tagállamok kérhetik a Bizottságnál a közösségi társfinanszírozást
A tagállamok szükség szerinti kötelezettsége a területrendezési, illetve területfejlesztési politikájuk keretében a növény-, illetve állatvilág számára jelentős táji jellegzetességeknek (tájkarakternek) a megóvása. Ilyenek a vonalas vagy folytonos szerkezetű tényezők (pl. folyóvizek, azok partja), tranzithelyek (kisebb tavak, erdőfoltok) melyek fontosak a vándorlás, elterjedés, géncsere szempontjából a fajok számára.
Az irányelvnek a fajok védelmével kapcsolatos követelményrendszer a következőkben összegezhető:
Az irányelv IV. melléklet a) pontja sorolja fel a közösségi szempontból védelemben részesülő állatfajokat. A tagállami kötelezettség e fajok tekintetében olyan intézkedések megtétele, amelyek megtiltják
a vadon élő példányok szándékos befogását, elpusztítását,
a fajok példányainak szándékos zavarását,
vadon élő állatok tojásainak szándékos elpusztítását, begyűjtését,
a párzási, költő-, vagy pihenőhelyeik károsítását vagy elpusztítását,
a vadonból befogott példányok tartását, szállítását, kereskedelmét, cseréjét, eladásra, cserére való felkínálását (kivéve, ha a szerzés az irányelv alkalmazása előtt, jogszerűen történt).
Tagállami kötelezettség továbbá egy olyan monitoring-rendszer kialakítása, amely a felsorolt állatfajok véletlen befogásának, elpusztításának ellenőrzésére szolgál. Ennek a jelentősége elsősorban a további kutatások, illetve új típusú védelmi intézkedések megalapozására hivatott.
Hasonló szigorúságú rendelkezések vonatkoznak a IV. melléklet b) pontjában szereplő növényfajokra is.
Az V. melléklet szerinti növény-, illetve állatfajok esetében a tagállamok szükség szerinti intézkedéseket hozhatnak az ide tartozó fajok példányainak vadonból történő befogása, begyűjtése, illetve használat korlátozása érdekében, azért, hogy kedvező védelmi helyzetük fenntartható legyen. Ilyen – opcionális – intézkedések lehetnek:
meghatározott területeken a megszerzés szabályozása,
befogás, begyűjtés, használat lokális, vagy időszakos tilalma,
befogási, begyűjtési időszak, módszer szabályozása,
az adott faj védelmi szempontjait figyelembe vevő vadászati, halászati szabályok bevezetése,
engedélyezési, illetőleg kvótarendszer alkalmazása,
értékesítés, kereskedelem szabályozása,
ellenőrzött, fogságban történő tenyésztés (szaporítás).
A IV. melléklet a) pontjában, illetve az V. melléklet a) pontjában szereplő állatfajok esetében a befogás, fogva tartás, elpusztítás tekintetében a tagállamoknak minden nem szelektív módszer alkalmazását tiltania kell ami az adott faj populációjának lokális eltűnéséhez, vagy zavarásához vezet. E tekintetben az irányelv VI. melléklete felsorolja a tiltott módszereket, illetve a befogás, elpusztítás (elejtés) során alkalmazási tilalom alá eső közlekedési eszközöket. Ezek a következők:
Nem szelektív eszközök:
Madarak, emlősök
Vak vagy megcsonkított állatok használata csalétekként
Magnetofon
Ölésre vagy sokkolásra alkalmas elektromos és elektronikus eszközök
Mesterséges fényforrás
Tükör és más vakító eszköz
Céltárgy megvilágítására szolgáló eszköz
Elektromos képnagyítóval vagy képátalakítóval ellátott célzó eszköz
éjszakai vadászathoz
Robbanóanyag
Működése vagy felhasználása körülményei folytán nem szelektív háló
Működése vagy felhasználása körülményei folytán nem szelektív csapda
Íjpuska
Mérgek, továbbá mérgezett vagy altatótartalmú csalétek
Gázosítás vagy kifüstölés
Több mint két töltény tárolására alkalmas tárral felszerelt félautomata vagy
automata fegyver
Halak
Méreg
Robbanóanyag
Az irányelv – más megoldás hiányában, illetve a fajok populációi kedvező védelmi helyzetének sérelme nélkül – a korábbi tiltó rendelkezések alól felmentést enged az alábbi indokokkal:
vadon élő állatok, növények természetes élőhelyek védelme,
termesztett növények, állatállomány, erdők, halastavak, más egyéb tulajdont érintő súlyos károk megelőzése érdekében,
közegészség, közbiztonság, más közérdek (beleértve a társadalmi, gazdasági, környezeti érdeket is),
visszatelepítéssel, elterjesztéssel kapcsolatos kutatás, oktatás, tenyésztés, termesztés,
a IV. melléklet szerinti fajok esetében az ellenőrzött keretek között, egyedileg engedélyezett, szelektív és korlátozott befogás, begyűjtés, illetőleg tartás.
Az irányelvben foglaltak jogharmonizációját a természet védelméről szól 1996. évi LIII. törvény, valamint az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekről szóló 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet, illetve az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekkel érintett földrészletekről szóló 45/2006. (XII. 8.) KvVM rendelet biztosítja.