Ugrás a tartalomhoz

Állattan

dr. Bakonyi Gábor, dr. Juhász Lajos, dr. Kiss István, dr. Palotás Gábor

Mezőgazda Kiadó

Ellenőrző kérdések a 20. fejezet témaköreiből

Ellenőrző kérdések a 20. fejezet témaköreiből

1. Mit nevezünk viselkedéstannak (etológia)? Mik a viselkedéstan céljai és milyen módszereket használnak gyakran az etológusok a kutatásaik során?

2. Egy példán keresztül mutassa be az örökölt és a szerzett (tanult) hatásokat egy adott faj viselkedésére! Magyarázza el, hogy milyen módon segítik az öröklött és a szerzett viselkedésformák az adott faj fennmaradását és sikeres szaporodását!

3. Milyen módon lehet a klasszikus és az operáns kondicionálás viselkedésformáit elkülöníteni egymástól?

4. Mi jellemző az imprintingre? Egy példán keresztül világítsa meg, hogy miért előnyös az imprinting az egyed számára!

5. Miben különbözik a megszokás (habituáció) és az imprinting egymástól?

6. Képesek-e a gerinctelen állatok tanulásra? Ha igen, mondjon egy példát és magyarázza el, hogy az miért tanulás és miért nem egy mechanikus, reflexekre épülő, egyszerű viselkedésforma?

7. Mutassa be a csoportos életforma előnyeit! Ha a csoportos életmódnak olyan sok előnye van, akkor miért élnek egyes fajok mégis magányosan?

8. Mik az előnyei és a hátrányai a rangsorrendnek egy csoportban?

9. Milyen okok miatt nem támadja meg a jóllakott csuka az előtte úszkáló kishalakat? Van-e ebben a viselkedésformában tanult elem?

10. Soroljon fel példákat a gerinctelen állatok tanulására!

11. A házi méhek dolgozói nőstények. Nem szaporodnak, de segítik a királynő szaporodását. Miért teszik ezt?