Enciklopédia Kiadó
Enciklopédia Kiadó
Kezdetben fényképészetet tanult. A képzőművészet mellett filmmel, irodalommal és zenével is foglalkozik. Alapítója a szentendrei Vajda Lajos Stúdiónak, 1980-1986-ig az A.E. Bizottság zenekar tagja. Létrehozza az Inkaszámtan alkalmi társulatot (1983), barátaival megalakítja az Új Modern Akrobatika music-performance (1985-1992) és a Batu Kármen zenekart. 1990: Munkácsy-díj; 1991: Neufeld Anna Alapítvány, Hincz Gyula-emlékdíj, Vác; 1999: Téli Tárlat, Miskolci Galéria, MAOE-dij. A képzőművészettel 17 éves kora óta foglalkozik. A 60-as évek közepén ef Zámbó Istvánnal Kecskeméten egy klubot hoztak létre, ahol kiállításokat, irodalmi esteket, beatkoncerteket szerveztek és azokban közreműködőként fel is léptek. Ekkor született meg a 1968-tól 1977-ig rendezett szentendrei szabadtéri kiállítások ötlete is. Korai kecskeméti évei alatt Tóth Menyhért festészete volt nagy hatással rá. A 70-es évek elejétől állít ki rendszeresen. A modern művészetről alkotott elképzeléseit ösztönös művészeti kifejezésekkel való kísérletezéssel tágította. A kollázstech-nika felhasználásával rajzol, fest, fotót applikál, videófilmet készít, emellett költői szövegeket is ír. Munkásságában szorosan összefonódik a képzőművészi kifejezés a költészettel, zenével és mindenféle kreatív tevékenységgel. Kezdeti, kísérleti időszakában vált művészetalkotó tevékenységének leg-meghatározóbb vonásává a szabad, természetes és spontán megnyilvánulás. Képi fantáziában, ötletekben oly gazdag, hogy munkásságát nem lehet egymástól elkülöníthető korszakokra osztani, legfeljebb technikai szempontból beszélhetünk bizonyos képciklusokról (Finom c. sorozat, Azonos lények, különféle szenvedések c. sorozat). A kelet-európai underground avantgarde tipikus képviselője, aki felfogásban, minőségben és megjelenési formában egyaránt új műtárgytípus megteremtésére törekszik. Gyakran leegyszerűsített, neoprimitivista stílusban dolgozik, de a hagyományos műfaji kereteket átszakító művészeti kísérletein belül hangköltemények, nyers-hús-kompozíciók, happeningek, performance-ok, ready made-k, objektek, environment-ek is jelzik sokrétűségét. Stílusában a pop art direkt tárgykultusza gyakran keveredik a grafittik szókimondó szexuális jelképrendszerével is. A magyar művészetben egyedülálló őszinteséggel tálalja fel - mindenféle illúziótól és szemérmességtől mentesen - a legnyilvánvalóbb dolgokat, amely a ma legvalóságosabban létező kelet-európai, fejlődésben visszamaradt társadalmak jellemzője. ~ a jellegzetesen földközeli paraszti és kispolgári világ, a kiürült folklór és a másodosztályú modernizmus keveredéséből egy sajátos, asszociációkban gazdag univerzumot épít fel (Háztáji szeánsz, Nemzetközi haldokló). Az egyedi műalkotás létrehozása helyett célja a tárgyak lappangó erejének megmutatása. A lepusztult külvárosi környezet banális tárgyaiban, a háztáji állatok, a konyha, a nejlonszatyor, a hidegen villózó neoncső, a szakadt fólia és a vadonatúj, csillogó alumínium vizesvödör stb. eklektikusan összetákolt maradványaiban ősi, archaikus értékeket keres. A hétköznapi lét hulladékaiból a harmadik világ kultikus-mitikus asszociációi mintájára teremti meg ritualizált közhelyszituációit. Művészetében a tárgyi hordalékok asszociációi mítoszként és ellenmítoszként egyaránt értelmezhetők. A jelképek és banalitások keveredését, elhanyagolt trágárságát és zilált tákoltságát kíméletlenül és mégis szeretetteljesen laza, nyájas és elfogadtató módon tárja szemünk elé a művész. Dadaista művészelődeitől, Tristan Tzarától és Marcel Duchamp-tól különbözve nem provokálni, inkább hatni kíván, amikor az élet láthatatlan dimenzióit teszi láthatóvá.
Lemezek .
1983: Kalandra fel (az A.E. Bizottság első nagylemeze)
1984: Jégkrémbalett (az A.E. Bizottság 2. nagylemeze)
1993: Edd meg a fényt
1995: MAX MARA / LILI LUNA (Batu Kármen Group) CD.
Egyéni kiállítások .
1973 • Gyopár Klub Galéria, Békéscsaba
1975 • Bercsényi Klub Galéria, Budapest
1976 • Műszaki Főiskola [Bereznai Péterrel, ef Zámbó Istvánnal], Bydgoszcz (PL) • Relatív, Vajda Lajos Stúdió Galéria, [Szentiványi Kálmánnal, ef Zámbó Istvánnal], Szentendre
1978 • Lapos, Vajda Lajos Stúdió Galéria, [Wahorn Andrással, ef Zámbó Istvánnal], Szentendre
1979 • Csepel Papírgyár [Bernáth(y) Sándorral, Bukta Imrével]
1980 • Vajda Lajos Stúdió Galéria [Balogh István Vilmossal, Bereznai Péterrel], Szentendre
1983 • Széchenyi Galéria [Wahorn Andrással, ef Zámbó Istvánnal], Kecskemét
1984 • Ifjúsági és Úttörőház, Székesfehérvár • Új Tükör Klub, Zalaszentmihály • Bercsényi Klub, Budapest
1985 • A három fő erény, [Wahorn Andrással, ef Zámbó Istvánnal], Pécsi Galéria, Pécs • Liget Galéria, Budapest • Tatgalerie, [Wahorn Andrással, ef Zámbó Istvánnal] Bécs
1986 • Uitz Terem, [Wahorn Andrással, ef Zámbó Istvánnal], Dunaújváros • Kunststoff Galerie, Hamburg
1987 • Liget Galéria, Budapest • Konstmuseum [Wahorn Andrással, ef Zámbó Istvánnal], Västeras
1988 • Tavaszi diszkréció, Művésztelepi Galéria, Szentendre (kat.) • Upplands Konstmuseum, [Szirtes Jánossal, ef Zámbó Istvánnal, Wahorn Andrással] Uppsala • Miskolci Galéria, [Szirtes Jánossal, Wahorn Andrással, ef Zámbó Istvánnal]
1989 • Csók Képtár, [Lois Viktorral] Székesfehérvár (kat.) • Hétvégi expanzió, Görög templom, [Szirtes Jánossal], Vác
1991 • Bercsényi Klub, Budapest.
1991 • Múzeumi Képtár [Szirtes Jánossal], Győr
1992 • Time and Tide, Tokió
1993 • Idoleumok, Görög templom, Vác • Uni de formis, Home Galéria, Budapest
1994 • Műszaki Egyetem, Veszprém
1995 • Tartós béke, Uitz Terem, Dunaújváros • Liget Galéria, Budapest • [NOFAX], Bartók 32 Galéria, Budapest (kat.) • (nem) 1 forma rajzok, Liget Galéria, Budapest
1996 • Francia Intézet, Budapest • G. Beam [Szirtes Jánossal], Tokió • Főleg piros ruhás lányok, Várfok 14. Galéria, Budapest, 1997 • Távcső és környéke, Művésztelepi Galéria, Szentendre (kat.) • Egzisztenciális madarak, Stúdió Galéria, Budapest (kat.) • Nemdigitális Esettestek, Horváth & Lukács Galéria, Nagycenk • Antik alapok, Várfok 14. Galéria, Budapest • Csarnok Kultusz Motel, Miskolci Nemzeti Színház
1998 • Álmatlan asszonyok, Stúdió Galéria, Budapest • Csoportkép nadrággal, Várfok Galéria, Budapest
1999 • Atavisztikus szatelit, Sárospataki Képtár, (kat.) • Számozott fejek (Agónia), Várfok Galéria, Budapest • www.jövő.hu, Illárium Galéria, Budapest
2000 • Antitévé, Stúdió 1900 Galéria, Budapest
Válogatott csoportos kiállítások .
1982 • Barkácskutya, Ikarus Művelődési Központ, Budapest • Kunsthalle in der Norishalle, Germanisches Nationalmuseum, Nürnberg (Német Szövetségi Köztársaság) • Musée Cantinal des Beaux Arts, Lausanne • Kollázs, Vajda Lajos Stúdió Galéria, Szentendre • Többféle realizmus, Fészek Galéria, Budapest • Bélyegmunkák, Fészek Galéria, Budapest
1983 • Űrkorszaki csontbőr, Vajda Lajos Stúdió Galéria, Szentendre • Gráfica Contemporánea Húngara en el Peru, Galeria de Exposiciones Petroperu
1984 • Meglökött csendélet, Fészek Galéria, Budapest • Gyorskettő, Bercsényi Kollégium, Budapest
1985 • 101 tárgy, Objektek 1955-1985, Óbuda Galéria, Budapest
1985 • Gyorskultúra, Fiatal Művészek Klubja, Budapest
1986 • Idézőjelben, Csók István Képtár, Székesfehérvár • Új vegyes, Szentendrei Képtár, Szentendre
1987 • Meglepetés olvasóink részére, Nemzetközi Művészkönyv Kiállítás, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
1987 • Neue Ungarische Kunst, Rote Fabrik Kulturzentrum, Galerie der Aktionshalle, Zürich
1987 • Mit Herz in Hoescht-Ungarn, Kulturpalast, Frankfurt am Main • Dokumenta [Új Modern Akrobatika Akciózenekar] Kassel (Német Szövetségi Köztársaság)
1988 • Kortárs művészeti keresztmetszet, Eötvös Loránd Tudományegyetem Szerb utcai épülete • Ezerkilencszázkilencvenkettő, Vajda Lajos Stúdió Galéria, Szentendre • SZAFT, A Vajda Lajos Stúdió és meghívott barátaik közös kiállítása, Ernst Múzeum, Budapest
1989 • Kunst heute in Ungarn, Neue Galerie-Sammlung Ludwig, Aachen
1990 • Triumf. Dán-magyar csoportos kiállítás, Műcsarnok, Budapest, Koppenhága
1992 • Time and Tide, Tokió • Hall (GB)
1994 • Quebec (CA) • Diáksziget, Budapest
1996 • Tokió-Nagano
1997 • Konszonancia. Zene és kortárs képzőművészet, Szentendrei Képtár, Szentendre • Két galéria forradalmi találkozása, Kieselbach Galéria, Budapest • Köln, (D) • Vilnius (Litvánia)
1998 • Bukarest
1999 • Válogatás II. - a szentendrei művészek második generációjának alkotásaiból (a Vajda Lajos Stúdió I.), Barcsay Iskola Galéria, Szentendre (kat.) • Áttűnések, MűvészetMalom, Szentendre • Téli Tárlat, Miskolci Galéria, Miskolc • Bern (CH)
2000 • Műcsarnok, Budapest.
Köztéri művei .
Vidám totem (színezett műgyanta, 1979, Szentendre)
Művek közgyűjteményekben .
Ferenczy Múzeum, Szentendre
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
Ludwig Gyűjtemény, Aachen (D)
Kortárs Művészeti Gyűjtemény, Dunaújváros
Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Városi Képtár, Kecskemét
Kortárs Művészeti Gyűjtemény, Dunaszerdahely.
Performance-ok .
1987: Új Modern Akrobatika Akciózenekar, Kassel Dokumenta (Német Szövetségi Köztársaság)
1988: Új Modern Akrobatika Akciózenekar, Aachen, Ludwig Gyűjtemény
1992: Hall (GB); Meztelen Mágnes [ef Zámbó Istvánnal], Pécsi Galéria, Pécs
1993: Új Emlő [Szirtes János és a Provokatív Lányok közreműködésével], Játékszín
1994: Diáksziget; Quebec (CA)
1996: Tokyo-Nagano; [Szirtes Jánossal] Műcsarnok, Budapest
1997: Köln, 1997: Csarnok Kultusz Motel, Miskolci Nemzeti Színház; Vilnius
1998: Bukarest
1999: Bern (CH)
2000: Műcsarnok, Budapest
Filmek és videók .
1983-1984: Jégkrémbalett, forgatókönyv
1988: Önuralom, BBC
1989-1992: Népfürdő [Medvigy Gáborral]
1990: Halálutak és angyalok, dalszövegek és látványterv
1991: Éljen a világ és táguljon [Medvigy Gáborral]
1992: Arcképek bemondónővel, Video-világ [Medvigy Gáborral]
1993: Neoszarvasbika, BBS
1996: Ádám Éva & Joe
1998: Én, Rippl-Rónai. Főszerep [rend.: Kroó András].
Irodalom .
~: Versek, Mozgó Világ, 1978/10.
Gajda J.: Műanyagok a képzőművészetben, Művészet, 1978/11.
Keserü K.: A valóság túl van a tényeken. ~ról, Mozgó Világ, 1982/11.
Szentgyörgyi T.: Már megint itt a reggeli, Mozgó Világ, 1983/7.
Bán A.: A személyiség rajzolatai. Négy Bp-i kiállításról, Magyar Nemzet, 1984. május 9.
Csajka G. C.: A Tenyészet fe(nomenológiai) puhasága. Három rapszodikus gyűrődés ~ művészetéről. Mozgó Világ, 1985/12.
Bán A.: Ön-élet-rajz. Kommentár ~ról, Jelenkor, 1988/3.
Kozma Gy.: Laca, Soma, Zsiráf, Soma, Élet és Irodalom, 1988. február 12.
Lóska L.: SZAFT-os művészet, Művészet, 1988/7.
Wehner T.: A nagy átalakulás. ~ alkotásairól, Kortárs, 1989/7.
Galambos M.: Új festői látásmód. ~ videóiról, Művészet, 1989/3.
Novotny T.: Fénykefélés és lelki űrhajózás (kat., bev. tan., Tavaszi diszkréció, Művésztelepi Galéria, Szentendre, 1988)
Perneczky G.: Csak semmi csodaszarvas... (~ról, kat., bev. tan., Szent István Király Múzeum, 1989)
Fe Lugossy L.: Captain Beefheart, a mágikus mutáns, Élet és Irodalom, 1990. december 14.
Frank J.: Triumf - a lakhatatlan, Élet és Irodalom, 1990/28.
Máriás B.: ~ festészetéről. Bevezetés egy újraértelmezésbe, Új Symposion, 1991/10-11.
Hegyi L.: Tér - Objekt - Installáció I. Megjegyzések a magyarországi installációs művészethez, ART, 1991/12.
Szegő Gy.: Patahizikusok, Élet és Irodalom, 1991. szeptember 27.
Keserü K.: Pop art Magyarországon, Ars Hungarica, 1991
Fe Lugossy L.: Atavisztikus levelek, Új Forrás, 1992/1.
Markója Cs.: A dolgok lényege, Kritika, 1993/1.
Szegő Gy.: Ködös tények, Élet és Irodalom, 1993. június 4.
Martos L. T.: Mit látsz, Laca? (interjú), Magyar Narancs, 1993. február 4.
Balkon, 1994/1.
Tatai E.: ~ (kat., 1995, Bartók 32 Galéria)
Tatai E.: A várakozás képei (kat., Távcső és környéke c. kiállítás, 1997. Művésztelepi Galéria, Szentendre)
Para-Kovács I.: "Szeretem magamat zavarni." ~, csak úgy, Magyar Narancs, 1997. március 20.
Tatai E.: ~ (kat., "Egzisztenciális madarak." Stúdió 1900. Galéria, 1997)
Antal I.: Akció a hatos buszon (interjú), Balkon, 1998/5.
Keserü K.: Emlékezés a kortárs művészetben, Budapest, 1998
A szentendrei Vajda Lajos Stúdió, Budapest, 2000. (Szerk.: Novotny T., Wehner T.)