Enciklopédia Kiadó
Enciklopédia Kiadó
1970: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere Fónyi Géza. 1971-1974: Derkovits-ösztöndíj, 1985: Munkácsy-díj; 2000: kiváló művész. Képeit PÉTER és PET'R szignóval jelzi. A 60-as, 70-es évek fordulóján, első kiállított képein már látható volt, hogy az emberi lét legbelsőbb jelenségei, a lélek szorongása és a kiszolgáltatottság foglalkoztatja alkotó gondolkodását. ~t a 60-as években Magyarországon újra fölfedezhető figuratív expresszionizmus érintette meg; néhány korai képének emberalakjaihoz talán Georges Rouault krisztusi témájú képeire csodálkozott rá (Tanítás, 1973, Magyar Nemzeti Galéria). Már e korai képein is észrevehető, hogy figurái környezetéről nincs mondandója, csak egymáshoz vagy önmagukhoz való viszonyukról. A tér, a képszerkezet fokozatosan eltűnik a kompozíciókból. A Tanításon még látható valamiféle ülőalkalmatosság, a Kettős (1978) két figurája már csak egy éppen jelzett párhuzamos vonalra támaszkodik, ami csak a néző fantáziájában válhat kocsmai bádogpulttá. A Betonlakók térszerkezete viszont a beszorítottság-bezártság érzetét fejezi ki, egzaktabb más, korabeli képeinél. A Golgota-ábrázoláshoz nem a vallásos gondolkodás, a Biblia felől jut el, hanem úgyszólván magától alakul megfeszítéssé a végletekig kiszolgáltatott, vázáig lecsupaszított ember. Az 1977-ben megfestett Trió, egyik első e témában, teljesen kiérlelt, megrázó és hiteles - alig tartalmaz konkrét utalást -; Krisztus kinyúló keze, ahogy a jobb lator feje alá nyúl segítően, mintha az Evangéliumot idézné. A 80-as években minden tér és attribútum eltűnt a képekről, s ~ a táblaképszerű megoldásokból egyre kevesebbet készített. A 80-as évek végén rajzait sötét, gomolygó vonalak fonadékából építette föl, majd egyre finomabb, érzékenyebb vonalvezetéssel, csak egy figurára, sőt emberi fragmentumra koncentrált, s éppen egyszerűsödésükkel egyre erőteljesebbek, kifejezőbbek lettek (Lény sorozat, 90-es évek első fele). Az emberi alak néha már anatómiai metszetté, röntgenképpé torzult. Rajzainak drámai ereje egyre fokozódik. A sötét vonalak és a szinte lazúros tónusozás mellett, fölött megjelennek világos vonalak, ezüst ceruzával, ezüst tollal (Címtelen kép, 1990). Rátalált egy kevert technikára, amellyel sorozatainak variációit fokozza: az alaphelyzetet kőre rajzolja, és jó néhány példányban lenyomtatja, majd tovább egyenként, egyedi rajzként dolgozza ki. Számos gyermekkönyvet illusztrált, legsikeresebb, több kiadást megért A baba első lexikona, és annak további kötetei.
Mesterei .
Fónyi Géza.
Egyéni kiállítások .
1971 • Ferencvárosi Pincetárlat, Budapest
1973 • Savaria Múzeum, Szombathely (kat.)
1976 • Józsefvárosi Galéria, Budapest
1978 • Stúdió Galéria, Budapest [Gyermekkönyv illusztrációk, Bodóczky Istvánnal]
1981 • Rippl-Rónai Múzeum, Kaposvár • Madách Galéria, Vác [Gyermekkönyv illusztrációk, Bodóczky Istvánnal]
1982 • Duna Galéria, Budapest • Kunstmesse, Basel
1983 • Bartók Galéria, Szeged
1984 • Horváth E. Galéria, Balassagyarmat
1986 • Gyermekkönyv illusztrációk, Iskolai Galéria, Dunakeszi
1987 • Iskolai Galéria, Csepel
1989 • Vigadó Galéria, Budapest
1990 • Galerie I. Risse, Wessling (D)
1991 • Philip Morris, München
1992 • Galerie Opus, Wiesbaden
1993 • Rajzok, EveArt Galéria, Budapest • Papírmunkák [P. Gorochowskival], Galerie Altstadt, Wiesbaden
1994 • Új rajzok [Lugossy M. üvegszobraival], Erlin Galéria, Budapest • Nyitó kiállítás [M. Novák Andrással], Újlipótvárosi Klub Galéria, Budapest
1995 • Papírmunkák [Edgar Austinnal], Galerie am Parkberg, Hamburg • Al G., Walz (kat.) • Stuttgart • Atelier N. 695, Frankfurt am Main
1996 • MOL Galéria, Szolnok • Atelier N. 695, Frankfurt am Main • Lineart '96, Glaskasten Edition & Verlag, Leonberg (D)
1997 • Csongrádi Galéria, Csongrád • Vigadó Galéria, Budapest (kat.) • Állapotrajzok, Újlipótvárosi Klub Galéria, Budapest • Penészesek, Gold Art Galéria, Budapest • Szolnoki Galéria, Szolnok.
Válogatott csoportos kiállítások .
1971-1978 • Stúdió kiállítások
1975 • Jubileumi Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest
1976-tól Szegedi Nyári Tárlatok
1977 • Interkunst, Palais Liechtenstein, Bécs
1978 • Festészet '77, Műcsarnok, Stúdió - Jubileumi kiállítás 1958-1978, Magyar Nemzeti Galéria, Studio de Budapest, Grand Palais, Párizs • Rajztriennálé, Wrocław
1979 • Kortárs Magyar Képzőművészeti kiállítás, Hoechst Jahrhunderthalle, Frankfurt am Main • Stúdió kiállítás, Atatürtk Kulturális Centrum, Isztambul
1980-tól Salgótarjáni Tavaszi Tárlatok
1980 • Magyar Képzőművészet, Philips Kulturzentrum, Eindhoven
1981 • Festészet, Budapesti Történeti Múzeum, Budapest • Magyar Akvarellek, Bankside Gallery, London
1982 • I. Országos Rajzbiennálé, Nógrádi Sándor Múzeum, Salgótarján • HUNGART-EXPO
1983 • Mai magyar grafika és rajzművészet, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • I. Táblaképfestészeti Biennálé, Móra Ferenc Múzeum, Szeged • Magyar Grafika, World Trade Center, New Orleans • Magyar festészet, Stockholm és Göteborg
1984 • Galerie Hungart-Import [Banga Ferenccel, Szabó Tamással], München • Magyar festészet, Galerie Ermitage, Nyugat-Berlin és Galerie Feaubourg, Neuchatel
1985 • II. Táblaképfestészeti Biennálé, Móra Ferenc Múzeum, Szeged • 40 alkotó év, Műcsarnok, Budapest
1986 • I. Európa-Ázsia Biennálé, Ankara • III. Országos Rajzbiennálé, Nógrádi Sándor Múzeum, Salgótarján • Kortárs magyar festészet, Bayer AG, Leverkusen
1987 • III. Táblaképfestészeti Biennálé, Móra Ferenc Múzeum, Szeged • International Art Fair, Milánó • 19. Festészeti Fesztivál, Cagnes-sur-Mer • Kortárs rajzkiállítás, Csontváry Galéria, Budapest
1988 • Tavaszi Fesztivál, Csontváry Galéria, Budapest • Kunstmesse, Basel • Tavaszi Tárlat, Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége, Műcsarnok, Budapest • IV. Országos Rajzbiennálé, Nógrádi Sándor Múzeum, Salgótarján • Bethlen Alapítvány Kiállítása, Országos Széchenyi Könyvtár, Budapest
1989 • Mai magyar művészet, Ludwig Gyűjtemény, Aachen
1990 • Kunstmesse, Basel
1991 • Advenienti Salutem, Rondella, Esztergom • Kunstmesse, Basel
1992 • VI. Országos Rajzbiennálé, Salgótarján • Lineart '92, Gent • Kunstmesse, Köln
1993 • Kortárs gyűjtemény a Cifra Palotában, Kecskemét • Hommage a Vaszary, Vármúzeum, Tata • T-Art Alapítvány, Hadtörténeti Múzeum • Balaton Fesztivál, Festetics-kastély, Keszthely • Ferenczy-Csillag A. Alapítvány díjazottai, Hotel Kempinsky • Lineart '93, Gent • Europ-Art, Genf • Budapesti Art Expo '93, Hungexpo
1994 • Szinyei Merse Társaság kiállítása, Vigadó Galéria, Budapest • VII. Országos Rajzbiennálé, Salgótarján • II. Műkereskedelmi Szalon, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Magyar Festők Társasága, Vigadó Galéria, Budapest • Budapesti Art Expo '94, Hungexpo
1995 • Szinyei Merse Társaság kiállítása, Képtár, Szeged • Art '95, Frankfurt • Nemzetközi Grafikai Biennálé, Ljubljana • Vallomások a vonalról, Magyar Grafikusok Szövetsége kiállítása, Vigadó Galéria, Budapest
1996 • Galéria nyitó kiállítás, Gulácsy Galéria, Budapest • VIII. Országos Rajzbiennálé, Salgótarján • Hon-Lét-Fríz, Mezőgazdasági Múzeum, Budapest • Honfoglalás, Hotel Kempinsky
1997 • Szinyei Merse Társaság kiállítása, Pest Center Galéria, Budapest • Kortárs magyar festészet, Europäischen Währunginstitut, Frankfurt am Main • Kortárs magyar művészet, Körmendi-Csák gyűjtemény • Szimbiózis, Pest Center Galéria, Budapest • KIPE'13, Újlipótvárosi Klub Galéria, Budapest • 114/7920 Válogatás a jelenkori gyűjtemény anyagából, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1998 • Válogatás a Körmendi-Csák gyűjteményből, Genf • T-Art Alapítvány, Vigadó Galéria, Budapest • Art Budapest, Hungexpo • XIX. Országos Grafikai Biennálé, Miskolci Galéria, Miskolc • Aba Novák emlékkiállítás, Aba Novák Ház, Budapest
Köztéri művei .
Mesemadarak (seccó, gyermekorvosi rendelő, Tamási).
Művek közgyűjteményekben .
Albertina, Bécs
Herman Ottó Múzeum, Miskolc
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
KMG, Dunaszerdahely
Kortárs Gyűjtemény, Győr
Ludwig-Forum, Aachen
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Móra Ferenc Múzeum, Szeged
Nógrádi Sándor Múzeum, Salgótarján
Rippl-Rónai Múzeum, Kaposvár
Szombathelyi Képtár, Szombathely
T-Art Alapítvány
Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely.
Irodalom .
László Gy.: Hit az emberben... (kat., bev. tan., Savaria Múzeum, Szombathely, 1975, in: László Gyula: Művészetről, művészekről, Budapest, 1978.)
Hajdu I.: A háttalállás lehetséges formái. Beszélgetés ~ festővel, Mozgó Világ, 1979/3.
Módos P.: ~ képei. Kiállítás megnyitó, Somogy, 1982/2.
Krunák E.: Falak között. ~ művészete, Művészet, 1982/12.
Krunák E.: (kat., bev. tan., Galerie Hungart-Import, München, 1984)
Csorba G.: ~ (kat. bev., Château Musée de Cagnes sur Mer, 1987)
Hajdu I.: (kat. bev., Vigadó Galéria, Budapest, 1989, In: Galerie Sythese, Bécs, 1989 in: AL G. Walz, Stuttgart, 1995)
Wehner T.: Halálképek. Kiállítás megnyitó, Művészet, 1989/7.
Supka M.: Az eszmélkedés stációi. ~ festészete, Kortárs, 1989/8.
Mester I.: A mozdulatlanság csöndjei. Kortárs gyűjtemény a kecskeméti Cifra Palotában, Új Művészet, 1994/4.
Zalán T.: Der einsame Bewohner der weissen Zelle (kat., bev. tan., AL Galerie Walz, Stuttgart, 1995)
Zalán T.: A fehér cella magányos lakója, Balkon, 1995/10-11.
Wehner T.: ~. Kiállítás megnyitó (kat., bev. tan., Vigadó Galéria, Budapest, 1997)
Nagy Z.: ~ Körmedi-Csák gyűjtemény (kat., 1997)
Wehner T.: Kíméletlen művészeti napló - szeptember 3. szerda délután, Új Forrás, 1997/11.
Szakolczay L.: Kikötő - jegyzetek éjfél után, Új Forrás, 1998/6.
Supka M.: ~, Budapest, 1998.
Tv .
Műteremtés, 1998/12., Duna TV.