Czvikovszky Tibor, Nagy Péter, Gaál János (2007)
Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
Az extruder hozamának, ömledékszállító teljesítményének felméréséhez vegyük szemügyre az extrudercsiga kiszállító szakaszát a 8.5 ábrán.
Ez az extrudercsiga tehát jobbról balra szállít, és a csigának a néző-felőli palástja felülről lefele forog.
8.5 ábra: Az extrudercsiga kiszállító szakaszának sémája [8.2] Φ) a menetemelkedés szöge, h) menetmélység, D) az extruder henger belső átmérője, δ) illesztési hézag („játék”) a csiga és a ház között, Ls) (egy fordulatra jutó) menetemelkedés, b) menetárok szélesség, e) menetszárny szélesség
A szállító-teljesítmény – térfogatáramban kifejezve – három összetevőből áll össze:
ahol:
= az összes (eredő) térfogatáram (pl. cm3/s) egységben
= a sodróáram (drag flow, Schleppströmung) amely kiszállítási irányú
= a torlóáram (pressure-flow, Leckströmung, Druckströmung) amely ellentétes irányú, és
= a résáram (clearence-flow), a δ illesztési rés következményeként, amely ugyancsak csökkenti a hozamot, a szállítóteljesítményt.
Az extrudercsiga és a henger közötti rés, a „játék” eléggé csekély: tipikusan 0,002 D és 0,005 D közötti, amelyet a viszkózus polimer ömledék tömít, ill. ken a forgás közben. Kopott csiga esetén a rés δ méretének harmadik hatványával arányosan nő a résáram, így csökkenhet a kihozatal. Jól működő csiga esetén azonban a szűk résben a polimer film jó „tömítést” ad.
A
résáramot ezek után első közelítésben el is hanyagolhatjuk. A másik két összetevőt a legegyszerűbb egydimenziós áramláson keresztül elemezzük izotermikus körülményeket és newtoni közeget feltételezve.
A sodró áramlás modellje a következő: az áramlás két síklemez (csigamag ill. a henger belső felülete) között jön létre annak hatására, hogy az egyik lemez (a csigamag) v0 (kerületi) sebességgel mozog. Ellenállás ill. nyomáskülönbség nincs az áramlás irányában (nyitott csatorna). A 8.6 ábra alapján a sebességeloszlást a
8.6 ábra: A sodró áramlás sebességeloszlása
összefüggés írja le. A
térfogatáram egyszerű módon számítható:
dA = b dy
Mivel a v0 kerületi sebesség arányos a csiga n fordulatszámával, a
-re kapjuk:
Tehát minél szélesebb és mélyebb a csigacsatorna, ill. minél nagyobb a csiga fordulatszáma, az előre haladó térfogatáram annál nagyobb.
A torló áramlás az extruderben fellépő nyomásnövekedés hatására jön létre, és a sodró áramlással ellentétes irányú (8.7 ábra).
8.7 ábra: A torlóáramlás sebességeloszlása
Felhasználva az 5. fejezetben a newtoni közeg résáramlására kapott (5.73) ill. (5.79)-es összefüggéseket, a sebességeloszlást a
a torlóáramlás térfogatáramát a
egyenlet írja le.
Ezek után nézzük az eredő sebességeloszlást, 8.8 ábra.
8.8 ábra: A sodróáramlásból és a torlóáramlásból eredő sebességeloszlás
A 8.8 ábra nagyon jól szemlélteti a csigacsatornában kialakuló keveredési folyamatot. A két sebesség viszonyára a csiga ún „a” zártsági foka a jellemző, ami a torló és a sodró áramlások hányadosa,
(8.9 ábra).
A zérus értékű zártsági fok azt jelentené, hogy nincs ellenirányú torlóáram. A jelentős nyomás¬különbség (10 – 50 bar) miatt azonban a torlóáramot figyelembe kell venni. Ebből adódik az ömledékviszkozitás hatása is: kis viszkozitású ömledékkel az extruder hozama kisebb, mint nagyobb viszkozitású anyaggal. Figyeljük meg, hogy a Δp és a η viszkozitás ilyen hatása jelent meg a Hagen-Poiseuille összefüggésben is (5.56 egyenlet, 139. old.), illetve az ebből levezethető térfogatáramban is. Az ömledékviszkozitást az extrúzióban a hőmérsékletviszonyok megváltoztatásával befolyásolhatjuk.
8.9 ábra: A sodróáramlásból és a torlóáramlásból eredő sebességeloszlás különböző zártsági fok
esetén