Tringer László dr.
Melania Kiadói Kft.
Tartalom
A gondolkodásaz információ-feldolgozás magasabb szintje. A feladatok megoldása a tanulással elsajátított ismeretek, a képzetek és fogalmak szándékos (aktív) összekapcsolásával, az emlékképek segítségével történik, a lehetőségek, összefüggések, következtetések mérlegelésével.
9.1. táblázat -
Asszociáció | A képzetek és fogalmak célszerű összekapcsolása. |
Fogalomalkotás | Szimbólumok kialakítása, amelyek segítségével a különböző gondolkodási folyamatok végrehajthatók. |
Ítéletalkotás | A fogalmak egymáshoz viszonyítása, és új összefüggések megállapítása. |
Következtetés | Ítéletek összekapcsolásával új ítéletek és felismerések kialakítása. |
Célképzet | Huzamos ideig, a cél megvalósulásáig a tudatban állandósuló képzet, – egyszerre több célképzet is jelen lehet. |
Személyiségközeli gondolkodás | Anyaga személyes, egyedi. |
Személyiségtávoli gondolkodás | A képzetek és fogalmak alkalmazása a logikai szabályoknak és a társadalmi szokásoknak felel meg. A kétféle gondolkodástípus egységként jelentkezik, és normális körülmények között egyensúlyban van. |
Katathymia | A személyiségközeli gondolkodás túlsúlyba jut, és affectiv torzulást hoz létre. Gyermekeknél, ill. regressióban gyakori, primitív társadalmakban túlsúlyba kerül (mágikus, animisztikus gondolkodás). Az ép gondolkodás összefüggő egész, bármelyik összetevőjének változása megzavarhatja a gondolkodás folyamatát. |