Tringer László dr.
Melania Kiadói Kft.
E zavarok között súlyossági sorrendet állítunk fel. A súlyosabb zavar a „rangsor” enyhébb fokán álló zavarok tüneteit is mutatja, utóbbiakat mintegy „magában foglalja”. Pl. a receptiv beszéd zavara iskolai teljesítményzavarokkal is együtt jár.
Az iskolai teljesítmény zavara
Az expressiv beszéd zavara
A receptiv beszéd zavara
A motoros készségek fejlődési zavara
Pervasiv (átható) fejlődési zavar (autismus)
Mentalis retardatio (oligophreniák)
A fejlődési zavarok fiúknál (nem egy esetben többszörösek) gyakoribbak, mint leányoknál. Családon belül halmozottan fordulhatnak elő. Megjelenésük valószínűségét növeli az agy strukturális vagy fejlődésbeli károsodása, bármely eredetű organicus bántalma, valamint a kedvezőtlen psychosocialis körülmények.
A fejlődési zavarok fiúknál (nem egy esetben többszörösek) gyakoribbak, mint leányoknál. Családon belül halmozottan fordulhatnak elő. Megjelenésük valószínűségét növeli az agy strukturális vagy fejlődésbeli károsodása, bármely eredetű organicus bántalma, valamint a kedvezőtlen psychosocialis körülmények.
Tanulási zavar
Olvasási zavar (dyslexia)
Az írás zavara (dysgraphia)
Számolási zavar (dyscalculia)
Az expressiv beszéd zavarai
A hangképzés (beszédartikuláció) zavarai (dyslaliák)
A kifejező beszéd zavara
A dadogás (ischophonia, psellismus)
A hadarás (agitolalia)
A beszédmegértés zavara
A motoros készségek fejlődésének zavarai
Átható fejlődési zavarok
Cardinalis tünetek
Érzelmi kötődések hiánya
A kommunikáció zavara (nem érti a nem-verbális közléseket, „halandzsa-beszéd” stb.)
A magatartás sztereotipizáltsága
Járulékos tünetek
Mentalis retardatio (az esetek 2/3-a)
Esetleg kiemelkedő részteljesítmények
Enuresis, encopresis stb.
Az autismus atípusos formái (a három cardinalis tünet közül valamelyik hiányzik)
Rett-syndroma (csak leányoknál)
Egyéb desintegrativ zavarok (Dementia infantilis Helleri)
Asperger-syndroma