Ugrás a tartalomhoz

Tabularium otorhinolaryngologiae

Z. Szabó László dr.

Melania Kiadói Kft.

Ototoxicus gyógyszerek/vegyszerek okozta idegi halláscsökkenések

Ototoxicus gyógyszerek/vegyszerek okozta idegi halláscsökkenések

8.11. táblázat -

MechanizmusGyógyszer névTünetekMechanizmus
AminoglycosidokGentamycin, tobramycin, amikacinKétoldali, progressiv idegi jellegű halláscsökkenés v. halláskiesés, állandó küszöbemelkedés, tinnitus, vestibularis tünetekBasocochlearis külső szőrsejt, támasztósejt, idegrost, ganglion károsodás. A belső szőrsejtek ellenállóbbak, utriculus, saccus, crista ampullaris sejtkárosodás
DiuretikumokEthacrin sav, furosemidÁtmeneti v. végleges, kétoldali, idegi jellegű halláscsökkenés, tinnitus, vestibularis tünetek ritkákOedema a cochleán belül, stria vascularis elvékonyodása és degeneratiója. Legkifejezettebb a basalis regióban. Ionpumpa károsodás
SalicylatokAspirin, ColfaritÁtmeneti, kétoldali, pancochlearis, idegi jellegű halláscsökkenés, tinnitus, vertigo, recruitmentCochlearis mikrofon- és cochlearis akciós potenciál csökken, spontán és kiváltott otoacusticus emmissio ↓
Cytostaticus gyógyszerekCyclophosphamid, cisplatin, vinblastinÁllandó idegi jellegű, basocochlearis halláscsökkenés, tinnitus, vestibularis tünetekKülső szőrsejt, Hensen sejt, Deiters sejt, ganglionsejt, hallóideg károsodás, crista és macula károsodás
Anti-tuberculoticumokStreptomzicin, RifampicinKétoldali idegi jellegű halláscsökkenés, tinnitus előfordulhat, vertigoBasocochlearis külső szőrsejt károsodás
Munkahelyi ártalmakAminobenzol, ólom, fluorin, szénmonoxid, nitrobenzol, higany, széndisulfid, arzénHányinger, hányás, fejfájás, kétoldali, idegi jellegű halláscsökkenés, vertigo, tinnitusSzőrsejt károsodás a cochleában, ill. a vestibulumban