Nyirkos Péter dr. (2005)
Melania Kiadói Kft.
Az egészségfelmérés információt szolgáltat az iskolai egészségügyi személyzetnek a tanulók és az egész osztály általános egészségi állapotáról.
Felmérik minden tanuló egészségi állapotát és egységben vizsgálják a fizikális, mentális és szociális jólétet.
A szűrés célja a tanulók egészséges növekedésének és fejlődésének elősegítése, az egészségre kockázatot jelentő tényezők és eltérések feltérképezése ill. a tanulók beutalása a szükséges további vizsgálatokra és kezelésre.
Javasolt legalább egy ellenőrzés a általános iskola minden évfolyamában.
Az alacsonyabb évfolyamoknál a beiratkozáskor is elvégzika tanulók egészségi állapotának felmérését
ötödikben,
a felsőbb osztályokban nyolcadikban,
a főiskolák 1. és 2. évfolyamában,
a szakmunkás képzők 1. osztályában.
További külön ellenőrzés történikaz alábbi esetekben:
a tanuló tartósan vagy gyakran hiányzik az osztályból,
a tanuló újonnan költözött oda,
pályaválasztáskor,
ha krónikus betegség, rokkantság vagy egészséget veszélyeztető helyzet speciális ellenőrzést indokol,
mielőtt a tanuló speciális iskolába kerül át.
Minden szűrésre legalább 30 percet kell hagyni, és a szülők jelenléte kívánatos az alacsonyabb osztályokba járó tanulók átfogóbb ellenőrzéseinél.
Az alábbiakra kell figyelemmel lenni:
Fontosak a tanuló megelőző adatai.
Fontos, hogy figyelmet fordítsunk a tanuló adataira az egyik iskolarendszerből a másikba kerüléskor.
A tanuló által szolgáltatott korábbi adatok mellett beszerezzük a nővértől, a tanároktól, a szülőktől és lehetőség szerint a barátoktól is az adatokat.
A megelőző adatokat tartalmazó iratok mellett a tanulót mindig ki kell kérdezni.
Az általános vizsgálatot minden esetben gondosan el kell végezni, és a korosztályra jellemző problémákra rá kell kérdezni.
A nővér által készített növekedési diagrammot a tanulónak is meg kell mutatni; ellenőrizni kell a látás- és hallásélességet, a vérnyomást.Az esetleges egyéb szűrőtesztek eredményeit is meg kell mutatni a tanulónak.
Az orvos, a tanulóés a szülőkmegbeszélik a korábbi betegségeket, az egészséges életmódhoz kapcsolódó szokásokat, nehézségeket az otthoni családi struktúrában és a barátokkal való kapcsolatban, a hobbikat érintő kérdésekben és az iskolai előmenetelben.
Az orvos egészségi tanácsot is ad. Az intoxikációt kivédésének oktatása minden iskolai szinten téma kell legyen.
Minden szűrésnél összegzik a tanuló aktuális állapotát , és tervet készítenek a további vizsgálatokról és kezelésről.
Ha a szűrésnél semmi rendkívüli nem derül ki, ezt is közlik a tanulóval!
Az orvosi felmérés legfontosabb célja, hogy amikor a gyermek először iskolába megy, a tanuló jól bele tudjon illeszkedniaz iskolai munkába.
A tanulók 10–15%-ánál gyakran az iskolába járás korai fázisaiban felmerül tanulási nehézség, vagy az előre látható lehet a gyermekgondozó hálózat szűrései alapján.
A szomatikus szűrés az 5–6 évesekre kidolgozott gondozási útmutatókat követi.
Az alsóbb iskolák befejezésekor (általában az 5. osztályban) végzett orvosi ellenőrzésta közelgő, vagy már zajló pubertás még fontosabbá teszi.
A szomatikus szűrésnél figyelembe veszik a pubertás stádiumát.
Keressünk bőr vagy légzőrendszeri atopiát.
Bizonytalan szívzörejek esetén ultrahang vizsgálatnak kell történnie.
A mozgásszervi megbetegedések - pl. Osgood–Schlatter kór, (Lásd: ebm00659) Sever kór, osteochondrosis dissecans, (Lásd: ebm00426) chondromalacia patellae, (Lásd: ebm00421) Perthes kór (Lásd: ebm00658) és csípő epiphyseolysis - (Lásd: ebm00657) (Lásd: ebm00654) ebben a korban kerülnek felszínre.
Fiúkon a nagyon szűk, sebes phimosis esetén sebészeti megoldás jön szóba. A többi phimosis az általános iskola felsőbb osztályaiba járás során is kezelhető, ha spontán nem gyógyul.
Már az általános iskola alacsonyabb osztályaibanfelmerülhet a növekedési zavar hátterébenpajzsmirigy gyulladást követő hypothyreosis, coeliakia, Crohn betegség és Turner szindróma, vagy szisztémás megbetegedés, így diabetes, reumás megbetegedés, asthma és vesebetegség (Lásd: ebm00640) .
Figyelmet kell fordítani a tanuló kapcsolat teremtő képességére és beszédére, valamint az általános külső viselkedésére.
A mentális, intellektuális és szociális fejlődés figyelembevételével fontos, hogy véleményt alakítsunk ki, vajon a tanuló alkalmas-e arra, hogy magasabb osztályba kerüljön, kell-e a tanulót speciális osztályba íratni, vagy szorul-e egyéb támogatásra.
A pubertás drámai változást okoz a fizikális, mentális és szociális helyzetben
Központi kérdés, hogy a serdülő esetleg bizonytalan saját identitását illetően.
Orvosi szempontból sokuk viselkedése veszélyes.
Egyre nagyobb számú serdülő érkezik felbomlott családból vagy közeli hozzátartozója nemrégi halálát követően.
Sokan először randevúznak.
Figyelnünk kell az intoxikációra, életmódra, depresszióra és szorongásra.
Érdeklődjünk a szabadidős programjaikról és a baráti körükről.
A fizikális vizsgálatnál különösen figyeljünk a scoliosisra és a kyphosisra (Scheuermann betegségre) és a spondylolisthesisre.
Most van a phimosis kezelésének végső ideje. Észleljük a varicocelét, melyet - ha a herék növekedése lelassul - kezelni kell.
Bőrbetegségek közül az acne és az atopiás ekzema gyakori.
Egyre elterjedtebb az anorexia, bulimia és az elhízás.
Fordítsunk figyelmet az iskolai teljesítményre, a tanulási nehézségekre és a jövőre irányuló tervekre.
A pályaválasztási lehetőségeket befolyásoló egészségi megszorításokat, pl. a rossz látást és az atopiát észlelni kell.
A serdülők orvosi igazolást kapnak (vagy minden egyes serdülő, vagy akinek erre szüksége van).
Az orvosi tanácsadás fontos része a kábítószer fogyasztás megelőzése, és néhány tanulónál a fogamzásgátlás, valamint a szexuálisan átvitt betegségek elleni védekezés.
A tanulás a korábbinál sokkal inkább cél-orientált és kevésbé kötött.
A személyiség érettebb és a barátoktól függetlenebb, mint az általános iskola felsőbb osztályaiban.
Néhányan az otthonuktól távol laknak és járnak iskolába.
Központi kérdéssé válik a test, a szexualitás, a jövő és a felnőtté válás.
Az egyén egészségének jelentősége nő; az orvosi tanácsadás fontosságot nyer.
A vizsgálatnál különösen figyelünk a pubertás ütemére. A pubertás jeleit a többi között észlelni kell. Ha a menstruáció még nem kezdődött el, meg kell kísérelni az ok kiderítésére
Sok serdülőnek ismételten fáj a feje, nyaka és válla, fáradékony és feszült.
Gyakoribbak az étkezési zavarok és a mentális problémák. Különös figyelmet kell fordítani az izoláció első jeleire. Erőfeszítést kell tenni a depresszió, és - extrém esetben - az önpusztítási hajlam észlelésére.
Az orvosi tanácsadás fontos részét képezik az étkezési szokások, a testmozgási kultúra, az intoxikációk megelőzése,védekezés a szexuálisan átvihető betegségek ellen,és az antikoncepció.
A serdülő orvosi igazolását ellenőrizni és frissíteni kell.
A szakközép iskolákban az első felmérés fontos.
Minden, a célzott munkavégzést akadályozó egészségi vonatkozású kérdést meg kell határozni (általában nővér).
Orvosi vizsgálat történik a legelején, majd rendszeres időközökben azok számára, akik valamilyen speciális betegség kockázatának vannak kitéve a munka során.
A munkavégzést a munkavédelmi és a foglalkozási betegségekre vonatkozó szabályok alapján végzik.
Ha a szakmunkás tanulónak orvosi okokból kell a tanulmányokat félbehagynia, a foglalkozási betegség lehetőségét vizsgálni kell; megfelelő támogatással biztosítani kell a pályaválasztást és átképzést.
A baleset-megelőzés leghatásosabb eszköze a környezet megváltoztatása vagy a környezet, a szabályozás és a képzés szemléletének megváltoztatása. Önmagában az oktatás kevésbé hatékony.
A gyermekek és serdülők számos problémájának csoportos kezelése sokkal hatásosabb, mint a várólistára helyzés vagy a placebo kontroll.
Az évenként végzett vizsgálat nem nagy eséllyel talál fontos kóros eltérést és nem költséghatékony.
[1]Sowden A, Arblaster L. Community interventions for preventing smoking in young people. The Cochrane Database of Systematic Reviews, Cochrane Library number: CD001291. In: The Cochrane Library, Issue 2, 2002. Oxford: Update Software. Updated frequently
[2]Kirby D, Short L, Collins J, Rugg D, Kolbe L, Howard M, Miller B, Sonenstein F, Zabin LS. School-based programmes to reduce sexual risk behaviours: a review of effectiveness. Public Health Reports 1994;109:339-360
[3]The Database of Abstracts of Reviews of Effectiveness (University of York), Database no.: DARE-940275. In: The Cochrane Library, Issue 4, 1999. Oxford: Update Software
[4]Speller V, Mulligan JA, Law C, Foot B. Preventing injury in children and young people: a review of the literature and current practice. Wessex Institute of Public Health Medicine 1995;1-61
[5]The Database of Abstracts of Reviews of Effectiveness (University of York), Database no.: DARE-978345. In: The Cochrane Library, Issue 4, 1999. Oxford: Update Software
[6]Coleman P, Munro J, Nicholl J, Harper R, Kent G, Wild D. The effectiveness of interventions to prevent accidental injury to young persons aged 15–24 years: a review of the evidence. Medical Care Research Unit 1996, pp. 1-89
[7]The Database of Abstracts of Reviews of Effectiveness (University of York), Database no.: DARE-968507. In: The Cochrane Library, Issue 4, 1999. Oxford: Update Software
[8]Hoag MJ, Burlingame GM. Evaluating the effectiveness of child and adolescent group: a meta-analytic view. J Clin Child Psychol 1997;26:234-246
[9]The Database of Abstracts of Reviews of Effectiveness (University of York), Database no.: DARE-983030. In: The Cochrane Library, Issue 4, 1999. Oxford: Update Software