Nyirkos Péter dr. (2005)
Melania Kiadói Kft.
Visszatérőantiszociális vagy aggressziv viselkedés, például lopás,ingerültség, dühkitörések erőszakosságrombolás, károkozásvagy másokmegfélemlítése jellemzőaz alkalmazkodási zavarokra.
Az alkalmazkodási zavarokhoz gyakran társulnak egyéb psychologiai rendellenességekkel, melyek közül leggyakoribbak a figyelemzavar-hyperactivitas syndroma (ADHD - attention deficit hyperactivity disorder), a tanulási zavarokés a depressio.
A kórjóslat jobb, mint egyéb típusú zavarok esetén.
A gyermek jó kapcsolatban van fiúvagyleánytársaságával, és képes együttérezni velük. A fiúvagyleány superegója eltérést mutathat a társadalmi normákhoz képest, de beleillik egy banda normarendszerébe.
A gyermeknek nincsenek valóságos kapcsolatai, és nem képes az együttérzésre.
A kórisméhez megállapodott alkalmazkodási modell szükséges. Egyes aszociális vagy kriminális cselekedetek nem igazolják a kórismét.
A szabályok, az egyetértés és a rendszeresség hiánya. A gyermek nem tudja, hogy mit szabad tennie, vagy mit várnak el tőle, hogy tegyen.
A szülők nemellenőrzik hogy gyermekeik mit csinálnak vagy éreznek.
A következmények – elismerések vagy büntetések – ellentmondásosak.
A tárgyalási és probléma megoldási készség gyenge.
A szülők egymás közötti viszonya ingatag.
A generációk közötti határvonal hiányzik vagy gyenge.
Szükség esetén az általános orvos, együttműködve más egészségügyi személyzettel, segítheti a szülőket a szülői teendők ellátásához szükséges készségek kifejlesztésében, és segíthet érzelmeik szóbeli kifejezési képességének az elsajátításábant.
A problémamegoldó therapiák gyakran sikeresek.
Amennyiben ezekkel a módszerekkel a probléma nem oldható meg, az általános orvos családsegítő központhoz, vagy gyermekpsychiatriai rendeléshez fordulhat.
A legsúlyosabb alkalmazkodási zavarban szenvedő gyermekeket közvetlenül gyermekpsychiatriai osztályra kell utalni.
Egyes, 12 éven felüli gyermekeket speciális nevelőotthonba vagy átnevelő iskolába kell utalni, amelyek gyermek- vagy serdülő psychiatriai osztályokkal működnek együtt.
Közvetítő–eszközös (média-alapú) beavatkozások mérsékelten eredményesek gyermekek magatartási zavaraiban.
[1]Woolfenden SR, Williams K, Peat J. Family and parenting interventions in children and adolescents with conduct disorder and delinquency aged 10–17. The Cochrane Database of Systematic Reviews, Cochrane Library number: CD003015. In: The Cochrane Library, Issue 2, 2002. Oxford: Update Software. Updated frequently
[2]Montgomery P. Media-based behavioural treatments for behavioural disorders in children. The Cochrane Database of Systematic Reviews, Cochrane Library number: CD002206. In: The Cochrane Library, Issue 2, 2002. Oxford: Update Software. Updated frequently